رعایت برخی از نکات آشپزی درآماده کردن افطاری ماه رمضان برای تندرستی و حفظ سلامت لازم است.
کد خبر: ۱۲۶۴۹۰۳

در این ماه وجود شب قدر بسیار مبارک است. وجوب پرداخت زکات فطر نیز از خصیصه‌های اصلی ماه رمضان است.

با کمک مجله آشپزی اکالا، سحری و افطاری خوشمزه بپزید!

چه اصولی را در تغذیه ماه رمضان رعایت کنیم؟

آمادگی  و سلامت کامل جسمی اولین شرطی است که برای روزه داری باید مورد بررسی قرار بگیرد. مخصوصا با توجه به شرایط موجود که استرس و نگرانی های ابتلا به ویروس کرونا هم وجود دارد، ممکن است برخی افراد واجد الشرایط روزه گرفتن نباشند یا نیاز باشد تا در انتخاب مواد غذایی مورد مصرف خود دقت بیشتری به خرج دهند.

یکی از کارهایی که در این مورد می‌توانید انجام دهید، تحقیق درباره ویتامین های مورد نیازتان در ماه رمضان و وعده های سحری و افطاری است. اگر کاربرد هر ویتامین را درست نشناسید، مصرف آن خطرناک است و عواقب بدی به دنبال دارد. شناخت درست ویتامین‌ها و دانستن این موضوع که بدن هر انسانی چه مقدار از هر ویتامین نیاز دارد، برای سلامتی بسیار مهم است.

دقت کنید که نیاز افراد مختلف به ویتامین ها به عواملی مانند سن، جنسیت، سلامت، بیماری های زمینه ای و.. بستگی دارد. نکته مهم در مصرف ویتامین‌ها این است که زمانی میتوانند برای بدن موثر باشند که به صورت مداوم و مطابق نیاز بدن مصرف شوند. در قسمت دانستنی‌های اکالا بلاگ، همه ویتامین‌های مهم همراه با موارد مصرفشان و اینکه چه غذاها و میوه‌هایی حاوی این ویتامین ها هستند، به طور کامل توضیح داده شده است.

همانطور که می‌دانید با روزه داری ، قند خون در کبد افت خواهد کرد و چربی های زیر پوست ذخیره شده اند و پروتوئین های عضلات و غدد و سلول های کبدی آزاد می شوند و صرف به مصرف تغذیه می رسند. در زمان روزه داری ضعف و عصبی بودن نمایان است ولی در عین حال روزه داری بافت های بدنی را می شوید و آن ها را تازه می کند. فواید روزه داری بسیار است. با کم خوردن و کم نوشیدن و پرهیز از غذاهای سنگین در مدت کوتاه معده استراحت کرده و تمامی امراض درمان خواهد شد.

توصیه های مهم به روزه داران

1- اول ساعات بعد از سحری و سپس بعد از افطار به ترتیب برای مطالعه دانش آموزان و دانشجویان وقت مناسبی است.

2- ورزشکاران در ماه رمضان نسبت به افراد عادی نیاز بیشتری به پروتئین، قند و ویتامین ها دارند.

3- باید حدود 3 ساعت بعد از افطار، ورزش را شروع کرد تا غذای مصرف شده فرصت هضم پیدا کند. بین غذا و شروع ورزش باید فاصله ای باشد که جریان خون بتواند به راحتی به عضلات بدن برسد.

4- در ماه رمضان تمرینات ورزشی سبک تر باشد، زیرا بدن نمک و آب زیادی در جریان ورزش از دست می دهد و در ورزش های شدید منجر به ضعف شدید بدن خواهد شد.

5- ورزشکاران باید تا سحر به تدریج مایعات زیادی کصرف کنند که نیاز های بدنشان تأمین شود.

6- خرما، سوپ، سبزیجات، و شیر برای افطار ورزشکاران مهم است.

7- در صورتی که فردی بعد از افطار قصد تمرین ورزش سنگین یا مسابقه ورزشی را دارد بهتر است تا قبل از شروع مسابقه، هنگام افطار از گوشت، زرده تخم مرغ و ماهی استفاده کند. مصرف مایعات فراوان از جمله آب میوه ها قبل از ورزش هم مناسب است.

8- میزان انرژی تأمین شده از پروتئین در ورزشکاران باید حدود 15 درصد و حداکثر 20 درصد باشد؛ چون پروتئین زیاد، مناسب نیست و سبب تولید مواد زاید در خون و احساس خستگی در حین ورزش کردن آنها خواهد شد.

9- بهتر است روزه را با آب ولرم، خرما و چای کم رنگ باز کرده و به تدریج از مواد غذایی سبک مانند نان و پنیر، گردو و سوپ که فشار چندانی به معده وارد نمی کنند استفاده کنیم.

10- مصرف انواع میوه پس از افطار تا هنگام خواب را فراموش نکنید.

11- از مصرف مقادیر زیاد نوشیدنی های کافئین دار مانند قهوه، چای و نوشابه به خصوص در هنگام سحر اجتناب کنید.

از بین 3 وعده غذایی که در ماه رمضان صرف میشود ( سحری، افطاری و شام) وعده افطاری و شام از اهمیت بیشتری برخوردار هستند. البته منظور از اهمیت، تنوع غذایی در این وعده هاست. با توجه به اینکه یکی از فرایضی که بر آن بسیار تاکید شده، اجتماع مسلمانان در ماه رمضان است، دعوت به افطاری همواره یکی از پسندیده ترین کارها در این ماه مبارک است. با این حال هنوز هم اکثر مردم برای پاسخ دادن به سوال:" افطاری چی درست کنیم؟" مشکل دارند. برای رنگین تر شدن سفره های افطاری تان، میتوانید از پیشنهاد‌های آشپزی مجله اکالا استفاده کنید. با اینکار علاوه بر هموارتر کردن مسیر خود برای رسیدن به بهشت برین، خود و سایر روزه داران را به نشستن پای سفره‌هایی رنگارنگ و زیبا دعوت کنید.

هر آنچه از آیات و روایات بدست آمده ، این است انسان روزه دار برای بدست آوردن غفران و رحمت الهی استفاده بهتر از ضیافت الهی است. خوداری و امساک از خوردن و آشامیدن و دوری از کارهایی که روزه را باطل می کند. امور دیگری باید رعایت شود از جمله: چشم، گوش، زبان و سایر اعضای خود را از ارتکاب گناه حفظ کند و در چارچوب موازین شرعی، از نعمت های بزرگ خدا استفاده کند.

چه نکاتی را باید در زمان خوردن سحری رعایت کنید؟

  • خوردن خورش‌های همراه با آلو و زرشک
  • پرهیز از خوردن چربی ها و خوراکی های چرب
  • پرهیز از خوردن میوه های گرمسیری چون موز و انبه ( و کمتر آناناس) که زیاده روی در خوردن آنها موجب افزایش غلظت خون می شود.
  • نوشیدن شربت های سرکه شیره، سکنجبین یا شربت آبلیمو یا شربت بیدمشک با گلاب یا آب آلو، تمر یا زرشک.
  • نوشیدن عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چایخوری تخم خرفه.
  • بهتر است در زمان سحری غذاهای گیاهی پخته شده بیشتر مورد توجه قرار گیرد. سالاد فصل با جوانه گندم و یک لیموی تازه و روغن زیتون بسیار مقوی ست.

 تدابیر افطار

1- پرهیز از خوردن چربی ها و خوراکی های چرب

2- پرهیز از خوردن میوه های گرمسیری

3- مصرف شربت سرکه و شیره، سکنجبین، یا شربت آبلیمو

4- مصرف کم تر شیرینی ها، به ویژه شیرینی های قنادی چون زولبیا و بامیه یا پشمک و محدود کردن مصرف آن ها به برطرف کردن هوس.

5- پرهیز از مصرف زیادخرما در مناطقی که درخت نخل رشد نمی کند.

در زمان افطار آب جوش،  شیر یا چایی کم رنگ ولرم بسیار کار ساز است. بعد از آن خرما و سوپ و فرنی یا آش رقیق میل کنید.

بهتر است زمان شام بیشتر به سالادها توجه بیشتری شود. حریر بادام با آرد برنج همراه با عسل یا شیره انگور بسیار مقوی است.

نان، پنیر، سبزی، مغز گردو، با مقداری انگور و اکتفا به غذاهای بخار پز توجه بیشتری شود. ماهی و سبزیجات بخار پز فراموش نشود. از مایعات خنک و سرد در زمان افطار بپرهیزید.

ماه رمضان امسال با وجود مشکلاتی که گریبان گیرمان شده است، از جمله ویروس کرونا، دید و بازدیدها کمتر هستند و این حالت فرصتی به وجود می‌آورد که بدون در نظرگیری تجملات،  را با به دعا و دفع عادات ناپسند بپردازیم.  توجه به سلامتی نیز همواره یکی از دستورت الهی بوده است و در احادیث نیز بر ان تاکید بسیار شده است. بنابراین با یک برنامه غذایی سالم و خوشمزه رمضانی باید موجبات سلامت و نشاط افراد خانواده و سایر روزه داران را فراهم کنیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها