دلار 4200 مانعی برای تنظیم بازار

‌‌از ابتدای سال 97 دولت برای تنظیم بازار کالاهای اساسی و با هدف این‌که مردم توان خرید برای کالاهای اساسی را داشته باشند، ارز 4200 تومانی را تخصیص می‌دهد و سالانه حدود 14 میلیارد دلار برای این کار در نظر می‌گیرد؛ اما پرسش اصلی اینجاست که با وجود پرداخت ارز 4200 تومانی توسط دولت، مردم نیز از این یارانه منتفع می‌شوند یا خیر؟
کد خبر: ۱۲۶۴۵۰۹

بررسی قیمت کالاهای اساسی در طول سه سال اخیر نشان می‌دهد با این‌که ارز دولتی پرداخت شده اما افزایش چشمگیری اتفاق افتاده و این موضوع را باید دولت پاسخگو باشد.

دولت برای آسایش مردم ارز 4200 تومانی پرداخت می‌کند اما مردم از آن بهره‌ای نمی‌برند و اگر این روند قرار است ادامه داشته باشد، حتما باید پرداخت این ارز یارانه‌ای متوقف شود.

معلوم نیست چرا دولت اصرار دارد ارز 4200 تومانی ادامه داشته باشد در حالی که بخش آسیب‌پذیر جامعه از آن استفاده‌ای نمی‌کند.

ظاهرا دولت مصر است ارز 4200 تومانی پرداخت شود؛ اما باید توجه داشت اجرای روش‌های قبلی تجربه‌ای جز ناکامی و انتقال سود به جیب دلالان ندارد.

اگر دولت قصد دارد روش پرداخت ارز یارانه‌ای را ادامه دهد باید از تعاونی‌ها کمک بگیرد تا بتواند کالای اساسی را به جامعه هدف خود برساند. برخی کارشناسان، فروشگاه‌های زنجیره‌ای را پیشنهاد می‌دهند؛ اما در شهرهای کوچک و روستاها این فروشگاه‌ها شعبه ندارد و اغلب در مناطق مرفه نشین جانمایی شده‌اند.

پنج نوع تعاونی در کشور داریم که دارای بانک اطلاعاتی قوی است. تعاونی امکان که متعلق به کارگران، تعاونی اتکا برای نیروهای مسلح، تعاونی اسکاد مربوط به کارمندان و افراد تحت‌پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی کشور بانک اطلاعاتی قوی در اختیار دارند.

اگر دولت قصد دارد ارز یارانه‌ای را در برنامه خود قرار دهد، باید کالاهای اساسی را به این تعاونی‌ها تحویل دهد تا با همان نرخ به دست مردم برسد.

این تنها راهکاری است که دولت پیش رو دارد. گزینه دیگر حذف ارز 4200 تومانی و تأمین کالاهای اساسی با نرخ نیمایی است.

اکنون کالاهای اساسی با نرخ 4200 تومان وارد می‌شود اما با ارز آزاد به‌دست مصرف‌کننده می‌رسد، که این موضوع باید در بدنه دولت مورد تجدیدنظر قرار گیرد.

محمدصادق مفتح - کارشناس بازرگانی / روزنامه جام جم 

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها