در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد

کرونا بیش از همه بخش ها به خدمات ضربه زده است

منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم درباره تعطیلی برخی از بخش های اقتصادی و راهکار دولت در این باره باید چگونه باشد گفت: به نظر می رسد، اولین کار این باشد که برآورد نسبتا دقیقی از حجم خسارات وارده به کسب و کارهای مختلف داشته باشیم.
کد خبر: ۱۲۶۳۱۴۰
مهدی طغیانی منتخب مردم اصفهان در مجلس یازدهم، در گفت و گو با جام جم انلاین، خاطر نشان کرد: باید خسارات را با مقیاسی خوشبینانه، بدبینانه و واقع بینانه داشته باشیم. این مشکل فقط مساله ما نیست و تمام کشورها در حال حاضر به دنبال براورد کردن هزینه های اقتصادی این شوک هستند. سپس باید بخش های آسیب دیده و حمایت های لازم از این بخش ها را مد نظر داشته باشیم.
 
این نماینده مجلس ادامه داد: برخی از بخش های اقتصادی در این دوره نه تنها دچار مشکل نشده اند بلکه وضعیتی بهتر داشتند. به طور مثال در حوزه مواد بهداشتی، شیمیایی، شوینده ها و مشاغل مرتبط با این حوزه ها تولید و فروش خوبی ارزیابی می شود پس نمی توان با نگاهی یکسان به تمام بخش های اقتصادی نگاه کرد. باید در چند دسته نوع حمایت ها را دسته بندی کرد.
 
طغیانی تصریح کرد: در خصوص کسب و کارهای آسیب دیده برخی به حداقل کمک ها نیاز دارند و برخی کمک بیشتری لازم دارند. دولت باید بسته های حمایتی به هر بخش را مشخص کند. در حال حاضر نگاه ما کلی نگر است و فکر می کنیم باید تمام کسب و کارها را با یک نگاه ببینیم. هنوز نه برآورد اولیه و نه گونه شناسی زیان ها و نه بسته های حمایتی متنوع برای خسارات مشخص نشده است.
 
وی در ادامه افزود: نکته دیگر این است که باید با مشکلاتی که درگیر آن هستیم و درآمدهای نفتی دولت به حداقل رسیده منابع به دست آمده را به صورتی کاملا هدفمند به مصرف برسانیم. مورد دیگر اینکه، نحوه شناسایی کسب و کارهای آسیب دیده است در نهایت مساله بعدی پیدا کردن کم زیان ترین راه برای جبران و نجات کسب و کارها است. برخی از روش ها از جمله تکثیر بدهی و یا استقراض از بانک مرکزی که بعدها عوارض تورمی شدیدی دارد زیان بار است. این اتفاق باید به شکلی بیفتد که کم خسارت ترین روش باشد و اقتصاد ایران بعدها دچار مشکلات و عوارض آن نشود. همچنین مدت زمان درگیری کشور با این بحران و بعد از ان است. باید دید چه راههایی برای رونق بخشی به اقتصاد ایران داریم.
 
وی در خصوص زیان های وارده شده به کسب و کارها گفت: تعطیلی کسب و کارها و آسیبی که به طور مستقیم و غیر مستقیم بر کسب و کارهای ایران وارد شد مهمترین زیان کشور است. چون در اقتصاد زنجیره تامینی وجود دارد و با آسیب دیدن یک کسب و کار، کسب و کارهایی که در پایین دست و بالا دست آن قرار دارند نیز آسیب می بینند.
 
این نماینده منتخب مردم اصفهان براین باور است : اقتصاد مجموعه ای از این پیوند های پسینی و پیشینی است. پیش بینی این است که آسیب دیدگی بخش خدمات از همه بخش ها بیشتر است. سپس بخش صنعت و بعد بخش کشاورزی است که آسیب می بیند. ولی خسارت دیدن بخش خدمات عملا بر باقی بخش ها نیز تاثیر می گذارد و باقی بخش های اقتصادی ایران را به رکود می کشاند.
 
وی با اشاره به نحوه مالیات گفت:ما باید به دنبال پایه های مالیاتی جدیدی باشیم. تولیدی که خود دچار ضربه شده نباید زیر فشار قرار داد ولی در اقتصاد ایران بخش های معاف از مالیات داریم. پایه های مالیاتی دیده نشده در اقتصاد ایران وجود دارد و دولت با این نگاه می تواند راههای مواجهه با این بحران را به دست بیاورد.
طغیانی در پایان با اشاره به شعار امسال جهش تولید گفت: ما به کارهایی نیاز داریم که به تحقق این شعار کمک می کند. ما می توانیم به منظور جهش تولید بخش هایی از اقتصاد را به شکل هدفمند به حرکت دربیاوریم و آنها باقی بخش ها را با خود همراه کنند. به طور مثال اگر بتوانیم در تابستان امسال بخش مسکن را به حرکت در بیاوریم پیوندهای پیشینی و پسینی این بخش حرکتی در اقتصاد ایجاد می کند. و یا بخش گردشگری که از بخش های مولد خدمات است و می تواند بسیاری از بخش های خدماتی را از رکود خارج کند. باید به این بخش ها توجه کرد تا اقتصاد ایران را از رکود خارج کند.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها