با هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی مخالفم
محمد حسینی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین عنوان کرد: دولت برای عدم وابستگی به درآمدهای نفتی و جبران هزینههای جاری مندرج در بودجه سالانه نیازمند است منابع درآمدی دیگری را جایگزین کند که یکی از این منابع افزایش قیمت حاملهای انرژی خصوصاً بنزین و گازوئیل است.
وی افزود: با این حال راهکار مطلوب، افزایش درآمدهای مالیاتی از طریق جلوگیری از فرار مالیاتی و وصول مالیاتهای جدید همچون مالیات بر عایدی سرمایه، مالیات بر خانههای خالی و مالیات بر خانههای دوم است که میتواند تأثیر عمدهای برعدم وابستگی به درآمدهای نفتی داشته باشد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس یادآور شد: فعلاً دولت کسری بودجهای را برای سال 98 اعلام نکرده است به همین دلیل خبر مربوط به گرانی قیمت بنزین را نشنیدهام چون تکیه دولت بر جبران کسری بودجه از منابع صندوق توسعه ملی است.
حسینی اظهار کرد: در وضعیت فعلی با هرگونه افزایش قیمت حاملهای انرژی مخالفم لکن برای بودجه 99 میتوان با اتخاذ راهکارهایی همچون کاهش آثار تورمی، کمک به دهکهای پایین جامعه و... این افزایش قیمت را در بودجه گنجاند.
دور از انتظار نیست
غلامعلی جعفرزاده، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس گفت: مطابق با قانون هدفمندی یارانهها دولت مختار به افزایش قیمت حاملهای انرژی است لکن برای این امر هیچ احتیاجی به لایحه آوردن در مجلس و تصویب آن وجود ندارد. وی افزود: هرچند با توجه به کسری بودجه دولت در سال 98 به نظر میرسد احتمال افزایش حاملهای انرژی دور از انتظار نباشد، با این حال وظیفه مجلس این است که اقدامات دولت را رصد کرده تا امری غیرقانونی را انجام ندهد و در این زمینه مخالفت فردی معنایی ندارد.
اطلاعی ندارم
هادی قوامی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین توسط دولت و به منظور جبران کسری بودجه سال 98 گفت: تاکنون هیچ خبری مبنی بر افزایش قیمت حاملهای انرژی از جمله بنزین برای جبران کسری بودجه نشنیدهام و اطلاعی از این موضوع ندارم.
مجلس باید تصویب کند
عزتا... یوسفیانملأ، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در این زمینه عنوان کرد: تاکنون این خبر را نشنیدهام اما دولت اگر تصمیمی در این خصوص دارد باید با مصوبه مجلس تحقق پیدا کند چون قانون به دولت چنین اجازهای نداده است.
تصمیمات عجولانه به ضرر مردم است
حسینعلی حاجیدلیگانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه هم اظهار کرد: طرح موضوع گران شدن بنزین را تاکنون نشنیدهام ولی چون اعتمادی به راهحلهای جبران افزایش نرخ حاملهای انرژی از جمله بنزین توسط دولت ندارم با این افزایش قیمت بهشدت مخالفم.
وی افزود: اگر دولت افزایش قیمت حاملهای انرژی را در ساختار بودجه و در موعد مقرر (چهار ماه ابتدایی سال) آورده بود امکان بررسی چنین موضوعی همچون یارانه پنهان و حل این مساله با در نظر گرفتن منافع مردم امکانپذیر بود. به نظر میرسد تصمیمات عجولانه درباره قیمت بنزین به صلاح کشور نیست و تصمیمات به این مهمی باید ابتدای سال گرفته میشد.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در ادامه تصریح کرد: متاسفانه روال غلطی هم در مجلس و هم در دولت باب شده که بیشتر تصمیمات و قانونگذاریها به صورت عجلهای بوده و آورندگان طرح و لایحه بنا دارند تصمیمات هرچند ناپخته خود را با ابزاری به نام قید فوریت به تصویب برسانند.
افزایش قیمت بنزین تورمزا بوده و به صلاح کشور نیست
محمدرضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در خصوص احتمال افزایش قیمت بنزین بیان کرد: بر اساس قانون بودجه، دولت این اختیار را دارد که قیمت بنزین را افزایش بدهد اما بنده هیچ اطلاعی در خصوص افزایش احتمالی قیمت این محصول ندارم.
وی افزود: با توجه به شرایط کنونی جامعه و آثار تورمی و شوک اقتصادی به نظر میرسد افزایش قیمت بنزین در برهه فعلی امری غلط باشد، به عبارت دیگر در وضعیت فعلی که تخلیه تورمی در کشور را شاهد هستیم وارد شدن یک شوک تورمی دیگر به صلاح کشور نیست.
راههای بهتری برای جبران کسری بودجه 98 وجود دارد
فاطمه حسینی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم درباره گران شدن بنزین گفت: بهطور کلی جبران کسری بودجه سال 98 با تکیه صرف بر درآمدهای ناشی از افزایش قیمت حاملهای انرژی خصوصاً بنزین امکانپذیر نیست، هرچند بعید میدانم دولت بخواهد چنین اقدامی انجام دهد.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: از سال گذشته تاکنون مجلس برای جبران کسری بودجه اقدامات بسیاری زیادی انجام داده که درنهایت نمایندگان برای این امر کاهش هزینههای دولت، افزایش درآمد از طرقی همچون مالیات بر عایدی سرمایه و جلوگیری از فرارهای مالیاتی را به دولت برای درآمدزایی پیشنهاد دادهاند.
حسینی در ادامه با بیان این که افزایش قیمت بنزین خلآقانونی ندارد، گفت: افزایش نرخ بنزین یکی از اقلام ذیل قانون هدفمندی یارانههاست که دولت را مکلف کرده قیمت حاملهای انرژی را به 90 درصد فوب خلیج فارس برساند، از طرف دیگر این امر در قانون برنامه پنجم و ششم توسعه نیز برای دولتها گنجانده شده بود و دولت پیشین و دولت فعلی اختیار این افزایش قیمت را داشتند ولی برای اجرای آن بهدلیل تبعات سیاسی و اقتصادی تصمیمی گرفته نشد.
حرفهایم مرجع است؛ صحبت نمیکنم
بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی به جام جم گفت: در این مورد صحبت نکنم بهتر است به این دلیل که عضو ستاد اطلاعرسانی و تبلیغات اقتصادی کشور هستم و صحبتهای من به عنوان مرجع محسوب خواهد شد.
دولت توپ گرانی را به زمین مجلس میاندازد
فردین فرمند، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه دولت نمیخواهد مسؤولیت تصمیمات خود را بر عهده بگیرد، گفت: افزایش قیمت بنزین موضوعی است که دولت با دقت آن را پیگیری میکند، اما هر بار این توپ را به زمین مجلس میاندازد تا عنوان کند این گرانی از سوی دولت صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه یارانهها به صورت هدفمند توزیع نمیشود، گفت: اعطای یارانه پنهان به گونهای شده که کشور توان تأمین بودجه آن را ندارد و قیمتها باید واقعی شود؛ البته قبل از آزادسازی قیمتها ابتدا باید حقوقها واقعی شود.
فرمند، راه نجات اقتصادی کشور را آزادسازی قیمتها میداند و معتقد است با آسپرین بیماریهای مزمن درمان نمیشود.
در مورد افزایش قیمت بنزین نظری ندارم
جلال میرزایی، عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در مورد افزایش قیمت بنزین نمیتوانم اظهارنظر کنم، تصریح کرد: باید هزینه فایده افزایش قیمت بنزین و همچنین منابع درآمدی دولت را در نظر گرفت.
وی ادامه داد: باید دید در بودجه 99 دولت مسؤولیت این کار را بهعهده میگیرد و آن را مطرح میکند یا خیر. در مورد افزایش قیمت بنزین نمیتوانم اظهارنظر کنم و نظر خاصی ندارم.
افزایش قیمت بنزین با توجه به معیشت مردم منطقی نیست
محسن بیگلری، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره احتمال افزایش قیمت بنزین گفت: تاکنون در خصوص افزایش قیمت بنزین برای جبران کسری بودجه 98 خبری نشنیدهام لکن بعید هم میدانم دولت بخواهد چنین اقدامی انجام بدهد چون این افزایش قیمت غیرمنطقی بوده و با توجه به شرایط اقتصادی و معیشت فعلی مردم این امر به صلاح نیست.
گرانی بنزین سال بعد اجرایی خواهد شد
محمدرضا تابش، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درزمینه افزایش قیمت بنزین عنوان کرد: شایعاتی در این خصوص وجود داشته ولی با این حال دولت در این زمینه اختیار تصمیمگیری دارد، از طرف دیگر با توجه به اتخاذ تصمیماتی برای سهمیهبندی بنزین به نظر میرسد تغییراتی در این زمینه در راه است که برای سال آینده است.
وی افزود: قاعدتاً باید بار مالی این تصمیم و اقدامات جبرانی که برای خانوادههای کمدرآمد نیاز است، در این کار اجرایی گنجانده شود و درآمد حاصل از افزایش قیمت حاملهای انرژی باید مشخص شود صرف چه اموری قرار است بشود.
این عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس اذعان داشت: دولت سالیانه هزار هزار میلیارد تومان یارانه پنهان به مردم میدهد، بنابراین باید این افزایش قیمت حاملهای انرژی به صورت مستقیم (اعطای کمکهای مالی) و غیرمستقیم (ارائه خدمات بهداشتی و درمانی، بهزیستی، اجرای پروژههای زیرساختی اساسی جامعه از جمله اتوبان، راهسازی و کشاورزی) به خانوادههای کمدرآمد برسد.
تابش در پایان گفت: اگر این افزایش قیمت هدفمند و با مطالعه صورت گیرد و به ارتقای کارآمدی و توسعه و پیشرفت کشور بینجامد و نارضایتی را به حداقل برساند موافق این امر هستم لکن اگر بدون برنامه و ضابطه باشد و پیشبینی درستی در این خصوص صورت نگیرد و باعث نارضایتی مردم باشد موافق نیستم.
سهمیهبندی چه زمان اجرا میشود؟
تصمیماتی که در ماههای اخیر برای الزام استفاده از کارتهای سوخت شخصی اتخاذ شده، شائبههای زمینهچینی برای اجرای سهمیهبندی بنزین را تقویت کرده است.
چند ماهی است که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی اعلام شده و از همان زمان تاکنون نیز شایعههای متفاوتی مبنی بر احتمال گران شدن و سهمیهبندی بنزین به گوش میرسید، اما وزیر نفت صراحتاً اعلام کرد برای سهمیهبندی و دونرخی شدن بنزین هنوز تصمیمی اتخاذ و ابلاغ نشده است.
اوایل خردادماه بود که خبر طرح الزام استفاده از کارت سوخت شخصی منتشر شد و آنطور که شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی اعلام کرد قرار بر این بود که ابتدا این طرح در بیستم مردادماه ابتدا در چهار کلانشهر و سپس در کل کشور اجرایی شود.
تاریخ اجرای این طرح بدون هیچ توضیحی از سوی شرکت ملی پخش به ۲۲ مردادماه تغییر یافت و از این تاریخ این طرح به طور رسمی آغاز به کار کرد. با این وجود تا اول شهریورماه، شاهد تغییرات چندانی در این حوزه نبودیم چراکه کارت سوخت جایگاهداران در اختیار تمام متقاضیان قرار داشت و هر فردی تا هر میزانی که تقاضا داشت میتوانست سوختگیری کند.
اما از اول شهریورماه به بعد تمام میزان سوختگیری با کارت آزاد جایگاهها در کل کشور در هر بار سوختگیری، از ۶۰ لیتر به ۳۰ لیتر کاهش یافت و در ماه گذشته هم مجدداً به 20 لیتر کاهش یافت.
بیژن زنگنه، وزیر نفت پیش از این بارها تاکید کرده که کارت هوشمند سوخت زمانی مفید است که سهمیهبندی مطرح باشد.
امین محمودی حسینعلیاکبری
اقتصاد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در واکنش به حمله رژیم صهیونیستی به ایران مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
یک نماینده مجلس:
علی برکه از رهبران حماس در گفتوگو با «جامجم»:
گفتوگوی «جامجم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر
یک کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین: