معاون مسافری راه‌آهن گفت: لازم است توجه شود که‌ نرخ بلیت قطار به طور متوسط 22 درصد افزایش یافته است.
کد خبر: ۱۲۲۹۲۳۴
محاسبه افزایش قیمت بلیت قطار براساس نرخ پایه

به گزارش جام جم آنلاین، میرحسن موسوی در گفتگو با فارس درباره نظارت بر نرخ‌های بلیت قطار اظهار داشت: قیمت بلیت قطارها به طور متوسط 22 درصد افزایش یافته است، در خیلی مسیرها این افزایش کمتر از 22 درصد و در مسیرهایی هم بیش از 22 درصد بود.

وی‌ تأکید کرد: لازم است توجه شود که‌ نرخ‌ها به طور متوسط 22 درصد افزایش یافته است، نه اینکه همه نرخ‌ها 22 درصد افزایش یافته است.

معاون مسافری راه‌آهن اضافه کرد: ‌شرکت‌های ریلی در بحث بازاریابی می‌توانند تخفیفاتی هم روی نرخ‌ها ارائه دهند.

موسوی ادامه داد: با این حال شرکت‌های ریلی اجازه دارند در ایامی که تقاضای سفر وجود دارد تا 30 درصد افزایش دهند و تا هر مبلغ تخفیف دهند اما ترجیح شرکت‌ها متعادل‌سازی نرخ‌ها برای جذب هر چه بیشتر مسافر است.

معاون مسافری راه‌آهن افزود: در همین 20 تا 25 روز ‌گذشته قیمت بلیت قطار پردیس 120، 130، 140 هزار تومان بوده است اما از 150 هزار تومان به بالا نداشته‌ایم.

وی ادامه داد: این که اعلام می‌شود متوسط نرخ افزایش یافته بلیت قطار، 22 درصد است، این نرخ در قیاس با رقم اصلی باید تعیین می‌شود؛ به عنوان مثال قیمت بلیت پردیس یک نرخ پایه دارد که آن 22 درصد، به قیمت پایه افزوده شده است.

موسوی ادامه داد: پیش از این حتی بلیت قطار مشهد 30هزار تومان هم فروخته شده است، این بدان معنا نیست که 30 هزار تومان گذشته، امروز به 150 هزار تومان افزایش یافته است، بلکه آن 30 هزار تومان بلیتی است که شامل تخفیف‌ شده است و نرخ پایه نیست، البته در بلیت‌های قطار هم میزان تخفیف اعمالی نشان داده شده است.

کوپه، از نظر تسهیلات، آرامش و راحتی دست‌ کمی از یک هتل ندارد

معاون مسافری راه‌آهن بیان کرد: از سوی دیگر به این موضوع توجه کنید که ما یک مسافر را در یک کوپه، با نرخی معادل 150 هزار تومان به مشهد می‌بریم، این در حالی است که آن کوپه، از نظر تسهیلات، آرامش و راحتی دست‌ کمی از یک هتل ندارد.

وی با اشاره به اینکه شرکت‌های ریلی تلاش کرده‌اند در مسیرهای پرتقاضا افزایش قیمت به مسافر فشار نیاورد، اضافه کرد: ما در مسیر مشهد، یک بلیت هم نداریم که بیش از 22 درصد افزایش قیمت داشته باشد، اصلاً سیستم اجازه نمی‌دهد شرکت‌های ریلی گران بفروشند.

معاون مسافری راه‌آهن در پاسخ به این سؤال که نرخ پایه بلیت چگونه مشخص می‌شود، گفت: نرخ پایه‌‌ بلیت‌ قطارها در مسیرها، در سال‌های گذشته مشخص است که ما یک بار 10 درصد افزایش داده‌ایم، یک بار هم متوسط 22 درصد، دیگر افزایش قیمتی نداشتیم.

موسوی پیش از این در این‌باره گفته بود: از سال ۹۴ تا تیرماه ۹۷ قیمت بلیت قطارهای مسافری هیچ افزایش نداشت، و فقط در ‌تیرماه ۹۷ هم شرکت‌‌های ریلی مجاز شدند فقط ۱۰ درصد افزایش قیمت بلیت با توجه به تورم و البته کمتر از آن داشته باشند؛ اگر به خاطر داشته باشید، اعمال این افزایش ۱۰ درصدی در تیرماه سال گذشته، پیش از ان نوسانات ارزی بود.

به گفته معاون مسافری راه‌آهن‌، امسال هم با توجه به افزایش هزینه شرکت‌‌های ریلی به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز و همچنین تورم موجود، مقرر شد متوسط‌ ۲۲ درصد در قیمت بلیت قطار‌ها افزایش اعمال شود؛ خردادماه امسال بود که قیمت بلیت قطار‌ها بین ۱۰ تا ۴۰ درصد، افزایش یافت که متوسط ۲۲ درصد افزایش قیمت بود.

موسوی گفته بود که بخشی از هزینه‌‌های شرکت‌های ریلی، ارزی است ضمن آنکه قیمت بسیاری از کالاهای داخلی هم در یک سال اخیر افزایش زیادی داشت که کوچک‌ترین آن افزایش قیمت‌ آب‌معدنی موجود در قطار‌ها بود تا افزایش قیمتی قطعات فنی و الکترونیکی قطار و البته افزایش دستمزد، که همگی در جریان این افزایش قیمت‌ها هستیم و این موجب افزایش هزینه‌‌های شرکت‌های ریلی شد؛ با افزایش قیمت ارز، هزینه‌های تأمین، تعمیر و نگهداری واگن‌ها، لکوموتیوها، ترن‌ست‌ها، ملزومات داخلی واگن حتی پارچه و غیره، افزایش یافت و همین موجب افزایش هزینه‌‌ شرکت‌های حمل و نقل ریلی شد.

به گفته معاون مسافری راه‌آهن، قطعاً این افزایش متوسط ۲۲ درصدی، با توجه به گرانی‌های اخیر، زیان شرکت‌های ریلی را جبران نمی‌کند اما شرکت‌ راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران و شرکت‌های حمل و نقل ریلی، مصمم هستند حتما مسافران خود را حفظ کنند و افزایش قیمت‌ها به گونه‌ای نباشد که فشار زیادی به مسافران وارد شود اما به هر حال برخی هزینه‌ها افزایش زیادی داشته است و سعی شد با این کار تا اندازه‌ای جبران شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها