مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد:

سطح زیر کشت پنبه امسال در کشور 90 هزار هکتار است

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت پنبه امسال در کشور 90 هزار هکتار است.
کد خبر: ۱۲۲۸۶۱۷
سطح زیر کشت پنبه امسال در کشور 90 هزار هکتار است

به گزارش جام جم آنلاین، ابراهیم هزارجریبی در این زمینه گفت: سطح زیر کشت پنبه امسال نسبت به سال گذشته افزایش 27 درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه در استان سمنان نیز سطح زیر کشت محصول پنبه افزایش داشت افزود: در این استان امسال حدود 2 هزار و 50 هکتار به کشت پنبه اختصاص دارد که نسبت به سال گذشته افزایش 60 درصدی را نشان می‌دهد.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه شهرستان‌های گرمسار و آرادان در استان سمنان شهرهای مهم پنبه‌خیز محسوب می‌شود افزود: در این شهرستان‌ها نیز سطح زیر کشت پنبه مانند کشور افزایش داشته و کشاورزان از این امر استقبال کردند.

هزارجریبی درباره سطح زیر کشت پنبه در گرمسار گفت: امسال شهرستان گرمسار اختصاصاً 2.5 برابر افزایش کشت پنبه نسبت به سال گذشته دارد.

وی با بیان اینکه در حال حاضر در مرحله داشت پنبه هستیم و در آینده نزدیک مرحله برداشت شروع می‌شود ابراز امیدواری کرد با افزایش سطح زیر کشت پنبه گامی مهم در خوداتکایی در این مهم برداشته‌شده باشد.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی درباره وضعیت واردات پنبه در کشور نیز گفت: در سال‌های اخیر نصف پنبه موردنیاز کشور تولیدشده و مابقی از طریق واردات تأمین‌شده است.

هزارجریبی با بیان اینکه امسال نیز کسری موردنیاز پنبه از طریق واردات تأمین و تهیه می‌شود خاطرنشان کرد: در مقایسه با مصرف سال گذشته الیاف پنبه، پیش‌بینی می‌شود به حدود 65 درصد خوداتکایی در پنبه رسیده باشیم.

وی گفت: در افق خوداتکایی برنامه پنبه کشور سال 1404 پیش‌بینی‌شده است تا دیگر نیازی به واردات پنبه نباشد اما اگر استقبال کشاورزان از کشت این محصول خوب باشد و صنعت نساجی نیز همکاری لازم را داشته باشد و رونق امسال نیز در سال‌های دیگر ادامه داشته باشد انتظار داریم سریع‌تر به اهداف تعیین‌شده در برنامه دست‌یابیم.

مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه در کشور 15 تا 17 استان پنبه‌خیز داریم گفت: خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی، سمنان، اصفهان، اردبیل، فارس و گلستان برخی از استان‌های مهم پنبه‌خیز محسوب می‌شوند.

هزارجریبی افزود: یکی از مزایای کشت پنبه در کشور این است که در نقاط خاصی متمرکز بوده و مانند کشت گندم در سراسر کشور پراکنده نیست و اینکه کشاورزان نیز در این زمینه تجارب مطلوبی دارند.

وی میانگین سطح زیر کشت برای هر بهره‌بردار را 3 هکتار عنوان کرد و گفت: کشاورزان در حال حاضر عمدتاً به‌صورت خرده‌پا عمل می‌کنند.
مدیرکل دفتر پنبه، دانه‌های روغنی و محصولات صنعتی وزارت جهاد کشاورزی ابراز امیدواری کرد که با توسعه مکانیزاسیون و با توسعه کشت پنبه، سطوح بالاتری را داشته و بتوانیم سطح پنبه از 3 هکتار به میزان بالاتری برسد تا کار مکانیزاسیون در حوزه برداشت بیشتر شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها