درشرایطی که کارشکنی‌های اقتصادی علیه کشورمان توسط آمریکا شدت گرفته و برخی صنایع مهم در ایران مثل صنعت فولاد تحریم شده باید با استفاده از تمام ظرفیت‌های موجود بگونه‌ای عمل کنیم که ارزش افزوده بالاتری در اقتصاد کشور ایجاد شود.
کد خبر: ۱۲۲۳۵۰۴
خام فروشی مواد معدنی منطقی نیست

این درحالی است که مدتی است موضوع خام فروشی مواد معدنی بخصوص در زنجیره تولید فولاد شدت گرفته و کمبودهایی در زمینه تولید فولاد کشور ایجاد شده به صورتی که سال گذشته به دلیل کمبود مواد اولیه علی‌رغم توان تولید فولاد بیش از 30 میلیون تن تنها به حجم تولید 25 میلیون تن رسیدیم و امسال هم احتمالا شرایط به همین صورت ادامه می‌یابد.

نکته قابل توجه اینجاست که صادرات سنگ آهن در شرایط فعلی به بزرگ‌ترین خریدار این ماده معدنی یعنی چین پس از کسر هزینه‌ها دستاوردی حداکثر 60 دلار به ازای هرتن برای تولیدکننده معدنی به ارمغان می‌آورد، درحالی که صادرات فولاد علی‌رغم تمام کارشکنی‌ها 500 دلار یعنی چیزی حدود ده برابر ارزش افزوده بیشتر.

از این رو شاید بهترین گزینه این است که مسئولان با ایجاد انگیزه‌های مناسب برای معدن‌داران این واحدهای تولیدی را به نوعی شریک در زنجیره تولید فولاد کنند تا درنهایت ارزش افزوده بالاتری در کل این زنجیره برای همه ایجاد شود. البته فراموش نکنیم اشتغال و رونق تولید در صنایع پایین دستی هم از دیگر دستاوردهای این سیاست است.

سیاست‌گذاری در ایجاد و تکمیل زنجیره‌های تولید از سوی مسئولان در شرایط فعلی به نوعی مقابله با کارشکنی‌های آمریکا علیه اقتصاد کشورمان نیز خواهد بود، چون در بسیاری از صنایع ایران دارای مزیت‌هایی همچون انرژی‌، مواد اولیه و نیروی کار متخصص ارزان قیمت درکنار دسترسی به آبهای آزاد را به خود دیده که می‌تواند قدرت رقابت بالایی برای محصولات با کیفیت ایرانی در بازارهای بین المللی ایجاد کند.

پس امروز که به نوعی کشورهای غربی همگی علیه اقتصاد کشورمان صف‌آرایی کرده‌اند باید با حذف خام فروشی در تمامی بخش‌ها از جمله معدن فقط به فکر تولید محصولات نهایی با کیفیت باشیم تا علاوه بر ارزش افزوده بالاتر، اشتغال‌پایدار و همچنین رونق تولید به همه نشان دهیم تحریم‌ها اقتصاد کشور را قفل نکرده است.

سیدرضا شهرستانی/ عضو هیات مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها