1113 کیلومتر دورتر از پایتخت، کودکی نقش تور والیبال را بازی می‌کند تا فدراسیون جهانی والیبال و دنیا را به‌ستایش این «دوستی حقیقی» بکشانند

مرامت را عشق است، تور والیبال !

تیم ترین تیم والیبال جهان آن گوشه، کنار همان دیوار آجری قدیمی در حال بازی است. تیمی سه نفره که دو بازیکن دارد و یک تور. توری با پیراهن قرمز که آن میان ایستاده تا دوستانش در یک میدان واقعی بازی کنند. تا در همان چند ثانیه پایانی منتشر شده، از این بازی ویژه و پرهیجان، توپ یکی از طرفین اوت شود و دیگری فریاد پیروزی سر بدهد و آن تور، تور بامرام قرمز رنگ باز هم همان جا بایستد، بی‌آن‌که تکانی بخورد. بایستد و صحنه بازی را ، شادی و غم‌های پس از پیروزی و شکست دو طرف را حفظ کند. ماجرا شاید شبیه خاطرات بسیاری از اسطوره‌های ورزشی جهان و بخصوص همین ایران خودمان باشد. چهره‌های موفقی که همه بارها گفته‌اند از زمین خاکی فلان محله جنوب شهر یا یک شهرستان محروم در گوشه‌ای از ایران روزی محو جادوی یک توپ شده‌ و بعد دویده و دویده‌اند تا برسند. کلی فوتبالیست، والیبالیست و بسکتبالیست، کشتی‌گیر و ... همه از هیچ، شروع کرده‌اند و بعد رسیده‌اند به جایگاهی که بشوند قهرمان یا اسطوره و .... چه می‌کنند زمین ‌های خاکی که با عشق گره می‌خورند، نام یکی را سر زبان جهان می‌اندازند و پرچم سه رنگ کشوری به نام ایران را مقابل چشم‌ها بالا می‌برند.
کد خبر: ۱۲۲۳۴۹۳

تیم ‌ترین تیم والیبال جهان
این بار اسطوره‌مان از جنسی دیگر است. از جنسی که می‌تواند دو حس درد و خوشی را با هم در وجود مخاطب خود قلقلک بدهد، این بار از این زمین های خاکی کسی مقابل بازیکن کشور دیگری نایستاده تا شکستش بدهد، اما یک بازی ساده کودکانه در شهری که 1113 کیلومتر با پایتخت فاصله دارد و رسیدن به آن 12 ساعت و 26دقیقه رانندگی مداوم را می‌طلبد، خیلی‌ها را به تماشای خود کشانده است. حالا آدم‌های مختلفی از سراسر دنیا چشم دوخته‌اند به ویدئوی 28 ثانیه‌ای این بازی که روی صفحه فدراسیون جهانی والیبال هم با عنوان «دوستی حقیقی» منتشر شده است. حالا خیلی، کاربران ایرانی ابراز ناراحتی می‌کنند که چرا باید این کودکان، فضایی برای بازی نداشته باشند. اما خارجی‌ها، آنها که اوضاع به مراتب بهتری داشته و کلی زمین بازی و ... دارند از صداقت و صمیمیتی زیر این فیلم نوشته‌اند که توانسته برای لحظاتی شاید حال شان را خوش کند و یادشان بیاورد آدمیزاد برای دلخوشی بیشتر از هر چیزی همراه لازم دارد، یکی که حاضر باشد بایستد آن میان و بشود تور بازی‌ات تا تو یادت برود اینجا زمین بازی نیست. دیوار آجری ساده‌ای است در شهری دور از پایتخت که اگر مسؤولان هم که هر سال با کلی کبکبه و دبدبه آمار کاری‌شان را منتشر می‌کنند، چندان حواس‌شان به حال و روزت نباشد اما یکی هست که دستش را به دیواری تکیه دهد و سرش را خم کند تا حس کنی اینجا هیچ چیز کم از بزرگ‌ترین باشگاه‌های ورزشی جهان ندارد.

شهر زرشک و زعفران
قائن ‌شهری است در خراسان رضوی. نمی‌دانید کجاست؟ همان شهری که هر سال کلی زعفران و زرشک تولید می‌کند و در جهان هم به تولید این محصولات شهرت دارد. شاید همین حالا خیلی از آنها که در جهان زعفران و زرشک مصرف کرده‌اند، ندانند کودکانی که رفاقت‌شان را ستایش می‌کنند در همان شهری زندگی می‌کنند که بارها زعفران‌شان چاشنی غذاهایشان شده و حالا هم شیرینی رفاقت‌شان. کاش یکی برود زیر همین پست فدراسیون به انگلیسی بنویسد اینها بچه‌های شهر زرشک و زعفرانند، تور قرمز بازی‌شان زرشک است و مرامش زعفرانی .... اما ننویسد، شاید آن وقت آنها که زعفران ایرانی را این همه گران می‌خرند از خود بپرسند چرا....

83 درصد بازیکنان تیم ملی جوانان غیر تهرانی هستند

بهروز عطایی

مربی تیم ملی والیبال جوانان

من هم ویدیو ی این بچه‎ها را دیده‌ام. البته آن را در فضای مجازی دیدم، نه در صفحه اینستاگرام فدراسیون جهانی والیبال. این ویدئو نشان می‌دهد که ورزش والیبال در کشور و جامعه ما فراگیر شده است؛ از رهبر معظم انقلاب، شخصیت اول کشور بگیرید که همین هفته گذشته میزبان والیبالیست‌ها بودند تا افراد بزرگ و کوچک دیگر و همین بچه‌هایی که ویدئوی بازی‌شان در حال انتشار است.ما و بچه‌های والیبال در هفته گذشته مهمان آیت‌ا... خامنه‌ای بودیم. ایشان از مجموعه عملکرد تیم رضایت داشتند و خوشحالی خود را از فرآیندی که در والیبال در حال وقوع است اعلام کردند. فرآیند رو به جلویی که اثرات خوبی هم در جامعه دارد. جالب این‌که اعلام کردند خودشان هم از علاقه‌مندان این رشته ورزشی هستند و در دوران کودکی و نوجوانی آن را دنبال می‌کردند. خب، این موج گسترش، هم به نفع ورزش حرفه‌ای و والیبال است و هم می‌تواند در درازمدت به حل مشکلات فرهنگی و اجتماعی کمک کند. گسترش ورزش باعث کاهش نابهنجاری‌های اجتماعی می‌شود. شهرهای مختلف کوچک و بزرگ کشور استعدادهای زیادی در والیبال دارند و بسیاری از بازیکنان خوب ما در عرصه ملی هم از شهرهایی غیر از تهران هستند. در همین تیم ملی جوانان والیبال که ما قهرمان جهان شدیم، فقط دو نفر از 12 بازیکن تیم ملی، اهل تهران هستند و الباقی همه از استعدادهایی هستند که در خارج از پایتخت، رشد کرده و بالیده‌اند.

همه تور می‌شوند، به نوبت
در ویدئو‌های بعدی که روی صفحه داوری والیبال ایران منتشر شده و در اصل اولین منتشرکننده فیلم بازی بچه‌های قائن بوده می‌بینیم که این بار پسرک دیگر با پیراهن طوسی رنگ به تور بازی بدل شده و البته ذیل آن آمده آقای کاهی مدیریت فروشگاه المپیک رفته و توپ و تور به عشق والیبال‌های قائن اهدا کرده است. بعد هم تشکر شده از فرهاد شاهمیری داور والیبال که با انتشار این فیلم باعث حل مشکلات برای بازی در قائن شده و البته ما هم این را می‌افزاییم که حال خیلی‌ها را در جهان بهتر کرده است.

ایرانی و خارجی؛ در صحنه
هر جا در صفحات جهانی مطلبی درباره ایران منتشر شود، ایرانی‌ها سریعا به آن صفحه می‌روند گاهی اتفاقات خوبی را رقم می‌زنند و گاهی هم... نگوییم برایتان که بهتر از ما می‌دانید چه آبروریزی‌هایی رقم می‌خورد. این بار هم وقتی فیلم والیبال کودکانه بچه‌های قائن در اینستاگرام فدراسیون جهانی والیبال منتشر شد، ایرانی‌ها رفتند و زیر این فیلم کامنت گذاشتند. فدراسیون از این بازی با عنوان «دوستی حقیقی» یاد کرده و از همه خواسته بود دوستان والیبال دوست خود را زیر این پست منشن کنند. در ادامه چند کامنت جالب را از میان نوشته‌های مخاطبان ایرانی و خارجی برایتان می‌نویسیم تا دستتان بیاید فضا چطور بوده است.
کاربر ایرانی: چرا این پخش شده؟ آبرومون رفت!
کاربر خارجی: بهترین بازی که در عمرم دیدم!
کاربرهندی: من فکر می‌کنم اینجا هند است.
53 کاربر ایرانی: توضیح فارسی و انگلیسی که نخیر! اینجا قائن خودمان است.
کاربر اهل قائن: اینجا شهر ماست اما امکانات و سالن آنقدر گران است که کمتر کسی می‌تواند از آنها استفاده کند.
یک کاربر خارجی: مگر دختران و پسران هم در ایران می‌توانند والیبال بازی کنند و یک استیکر زبان درازی!
4 کاربر ایرانی: پاسخ‌هایی که نشان می‌دهد پاشو بیا و ببین چه می‌کنیم ما!
کاربر خارجی که دوستانش را تگ کرده: ببینید و یاد بگیریم تور هم باشیم.
کاربر ایرانی که بی‌شمار کامنت‌های فارسی دیده: آقا ساکت! بذارین چهار تا خارجی هم نظر بدن!

زینب مرتضایی فرد
فرهنگ و هنر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها