سخنگوی سازمان انرژی اتمی اعلام کرد؛

گام سوم کاهش تعهدات برجامی، تا یک ماه دیگر

سخنگوی سازمان انرژی اتمی کشورمان گفت: با ادامه بی‎عملی اروپایی‌ها در انجام تعهدات برجامی، طبق برنامه اعلام شده، ایران حدود یک ماه دیگر گام سوم را برخواهد داشت.
کد خبر: ۱۲۲۱۶۷۰
گام سوم کاهش تعهدات برجامی، تا یک ماه دیگر

به گزارش جام جم آنلاین از خبرگزاری صدا و سیما، بهروز کمالوندی در حاشیه نشست خبری وزیر امور خارجه در جمع خبرنگاران در مورد جزئیات گام سوم ایران در کاهش تعهدات هسته ‎ای گفت: اگر طرف مقابل در یک ماه باقیمانده همچنان به تعهدات خود عمل نکند، براساس آنچه قبلا رئیس جمهور به عنوان رئیس شورای عالی امنیت ملی اعلام کرده است، حدود یک ماه دیگر گام سوم کاهش تعهدات برجامی برداشته خواهد شد.

وی با اشاره به گزینه‌های متعدد ایران برای پیشبرد برنامه هسته‌ای افزود: در همین زمینه جلساتی را نیز برگزار می‌کنیم و تصمیم نهایی در سطح مسئولان عالی کشور بوده و بسته به شرایط اتخاذ شده و پس از ابلاغ اجرایی خواهد شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: بسیار مهم است که وزارت امور خارجه مشخص کند شرایط چگونه پیش می‌رود و طرف مقابل چه قدم‌هایی را برداشته و چه امید‌هایی وجود دارد.

کمالوندی افزود: همانطور که قبلا اعلام شده، اقدامات بعدی ایران شامل تعلیق تعهدات است، بنابراین تعهدات کنار گذاشته نمی‎شود بلکه تعلیق می‌شود و اگر آن‌ها به تعهدات خود بازگردند، طبیعتا ما نیز باز خواهیم گشت و به تعهداتمان عمل می‌کنیم.

وی افزود: آقای ظریف در جلسه امروز نیز اشاره کردند که در بین برخی از کشور‌ها از جمله کشور‌های اروپایی، ترسی وجود دارد که باید بر این ترس غلبه پیدا کنند، آن‌ها این توانایی را دارند که در مقابل آمریکا بایستند و از تصمیمات خود و تعهداتشان دفاع کنند.

معاون امور حقوقی و بین الملل سازمان انرژی اتمی گفت: هم اکنون این ظرفیت و توانایی وجود دارد و آمریکایی‌ها تقریبا به همه دنیا از جمله روسیه، چین و کشور‌های اروپایی فشار می‌آورند، البته زمانی که با این کشور‌ها جداگانه صحبت می‌شود، هیچ کدام زیربار فشار‌های آمریکا رفتن را نمی‌پذیرند، اما مهم این است که تصمیم جدی گرفته و اقدام عملی انجام دهند.

کمالوندی افزود: اگر اقدام آن‌ها جدی باشد ممکن است نیازی به برداشتن گام سوم نباشد، اما اگر طرف مقابل قدم جدی برندارد حتما گام دیگری در پیش است؛ به این صورت که هرچه جلوتر برویم، تعهدات کمتر شده و درعمل دیگر برجامی باقی نخواهد ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها