در کف لگن یک مجموعه عضله وجود دارد که از اعضای داخل لگن از قبیل مثانه و روده محافظت می‌کند. این عضلات به کنترل ادرار و مدفوع و عملکرد جنسی کمک می‌کند. همه زنان و مردان با گذر زمان ضعیف شدن عضلات کف لگن را تجربه می‌کنند. این عضلات مشابه سایر عضلات بدن به تمرینات ورزشی نیاز دارند تا قوی شوند.
کد خبر: ۱۲۱۷۸۲۲

از شایع‌ترین علل ضعف این عضلات می‌توان به چاقی، افزایش سن، یبوست‌های مزمن، زایمان‌های مکرر و جراحی‌های شکمی و لگنی اشاره کرد.
معمولا شایع‌ترین نشانه این ضعف، عدم توانایی کنترل ادرار به دنبال افزایش فشار شکم مثلا به دنبال خنده، عطسه و دویدن است و در موارد خیلی شدید عدم کنترل مدفوع. راهکارهای اولیه در برخورد با این مشکل، کاهش وزن و درمان یبوست است و در قدم بعدی، بهترین اقدام، تقویت این عضلات است. مهم‌ترین اصل به منظور تقویت عضلات کف لگن، شناخت و ایجاد درک صحیح نسبت به موقعیت این عضلات است. یکی از روش‌های موثر برای دستیابی به این شناخت، این است که هنگام ادرار جلوی ریزش ادرار گرفته شود. روش دیگر به این گونه است که تصور کنید می‌خواهید به‌طور همزمان جلوی جریان ادرار و باد معده خود را بگیرید. می‌توانید این کار را در حالت نشسته، خوابیده یا ایستاده انجام دهید در حالی که پای خود را به عرض شانه باز کرده‌اید. باید ورزش کردن با عضلات کف لگن به یک بخش ثابت از زندگی روزمره تبدیل شود و هر لحظه که می‌توانید به انجام این تمرین بپردازید.
تمرینات کگل:
برای انجام این تمرین با مثانه خالی باید اولین هدفمان منقبض کردن عضلات کف لگن به مدت پنج ثانیه باشد. سپس آنها را به مدت پنج ثانیه شل کنید. در روزهای اول تمرین باید حداقل سه نوبت پنج تایی این انقباضات را انجام بدهیم. به تدریج می‌توان تعداد دفعات انجام این تمرین را افزایش و همچنین مدت زمان انقباض را افزایش داد. دقت کنید از حبس کردن نفس خود، خم کردن و چرخاندن عضلات درون شکم، ران یا باسن خود جلوگیری کنید.
انجام منظم این ورزش‌ها با تقویت عضلات، با بهبود عملکرد و کنترل مثانه و روده همراه است و دفعات بی‌اختیاری ادرار و مدفوع و خطر افتادگی مثانه را کاهش می‌دهد و از طرف دیگر با بهبود عملکرد و رضایت جنسی همراه است.

دکتر سلمان اسلامی

متخصص اورولوژی کلیه و مجاری ادرار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها