دکتر پرویز رزاقی، روان‌شناس: ضد اجتماعی بودن یکی از ویژگی‌های شخصیتی کسانی است که علاقه‌مند به ثبت عکس سلفی از خود در زمان خطر هستند.
کد خبر: ۱۲۱۶۰۶۵

چنین افرادی معمولا به انجام رفتارهای پرخطر گرایش بیشتری دارند و تصور می‌کنند شخصیت‌شان با انجام آن رفتار پرریسک تجلی پیدا می‌کند. شاید بهتر باشد بگوییم نوعی فشار درونی در وجود این افراد است که به آنها دستور می‌دهد برای گرفتن عکس سلفی دست به چنین کارهای خطرناکی بزنند.
قرار دادن عکس‌های سلفی خطرناک در شبکه‌های اجتماعی حس توجه‌طلبی چنین افرادی را ارضا می‌کند. یعنی همین که دیگران با دیدن عکس‌ها و خطرکردن آنان لذت ببرند و حس تعجب را در وجود آنان تحریک کنند، برای‌شان لذت‌بخش است.
برخلاف تصور عموم، چنین افرادی نه تنها شجاع محسوب نمی‌شوند، بلکه برای جامعه و مردم مشکل‌ساز نیز هستند. به این معنا که در مواقع بروز خطر و حوادثی مانند سیل و آتش‌سوزی، حضور چنین افرادی در محل حادثه برای ثبت عکس یا فیلم، مانع از امداد رسانی به‌موقع توسط ماموران امدادی و تکنسین‌های اورژانس می‌شود. حتی ممکن است باعث شوند برخی مصدومان حادثه نتوانند به موقع کمک‌های امدادی دریافت کنند و جان خود را از دست بدهند.
معمولا بیشتر مردان به دلایل هورمونی، بافت جامعه و مسائل فرهنگی اقدام به انجام چنین رفتارهایی می‌کنند. چون بسیاری از خانواده‌ها از کودکی پسربچه‌های خود را با رفتارهای پر خطر و این‌که انجام چنین رفتارهایی نشان‌دهنده شجاعت و توانایی فرد است، آشنا می‌کنند که در بزرگسالی برخی از آنها، خود را با یک شخصیت ضد اجتماعی نشان می‌دهند.
برای اصلاح این رفتار، فرهنگ جامعه باید تغییر کند. افراد به خصوص کسانی که علاقه‌مند به انجام چنین رفتارهای خطرناکی در زمان بروز حادثه هستند، باید آموزش ببینند که جاری شدن سیلاب یا وقوع یک آتش سوزی بزرگ، محل مناسبی برای خودنمایی و ثبت عکس و سلفی نیست. هیجان درونی چنین افرادی اگر به طور صحیح تخلیه نشود، در مواقعی که نیاز به امدادرسانی است، خود را نشان می‌دهد. پس رسانه‌ها و به‌خصوص صدا و سیما موظف هستند با ساخت برنامه و تیزرهای تبلیغاتی این مساله مهم را به مردم گوشزد کند. در عین حال مسؤولان نیز موظفند امکانات تخلیه هیجان را فراهم کنند تا افراد و به خصوص جوانان برای تخلیه هیجان خود متوسل به انجام چنین رفتارهایی که ممکن است جان خود یا دیگران را به راحتی به خطر بیندازند، نشوند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها