ارزیابی 25کارشناس از تاثیر تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بر معیشت مردم و بازارها

جای وزارت بازرگانی خالی نیست

از دولت اصرار و از مجلس انکار؛ این خلاصه وضعیت تشکیل مجدد وزارت بازرگانی است. حسن روحانی از اواخر دولت دوازدهم خواستار تشکیل مجدد وزارت بازرگانی بود، اما تاکنون سه بار لوایح دولت برای احیای وزارتخانه‌ای که سال 1390 در وزارت صنایع ادغام شد، با رأی منفی مجلس مواجه شده است. دولت تشکیل وزارت بازرگانی را برای کنترل بازار ضروری می‌داند، اما مخالفان می‌گویند تمامی اختیاراتی که قرار است به وزارت بازرگانی اعطا شود، هم‌اکنون در دست دولت است؛ ضمن آن‌که احیای مجدد یک وزارتخانه هزینه‌های مالی زیادی به دنبال دارد که در شرایط اضطرار مالی فعلی به صلاح نیست. با این حال، هفته گذشته رئیس‌جمهور بار دیگر بر احیای وزارت بازرگانی تاکید کرد و این بار وعده‌های تازه‌ای هم داد. به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی ریاست‌جمهوری، حسن روحانی در جلسه چهارشنبه هیات دولت گفت: «دو سال است که از مجلس شورای اسلامی خواستار مجوز برای تشکیل وزارت بازرگانی هستیم؛ چراکه وزارت بازرگانی صادرات کشور را رونق داده، واردات را به‌درستی کنترل و بازار را به‌خوبی نظارت خواهد کرد. رئیس‌جمهور ادامه داد: امروز یک وزارتخانه تولید کشاورزی و یک وزارتخانه هم تولید صنعتی و معدنی می‌کند و در کار خود هم فعال هستند؛ اما نمی‌توانند بازرگانی را بچرخانند، چراکه تخصص و قدرت این کار را ندارند و نمی‌شود میان آنها هماهنگی ایجاد کرد. روحانی افزود: اگر وزارت بازرگانی تأسیس بشود، هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود و این مسؤولیت مجلس شورای اسلامی است که البته همیشه در روزهای سخت در کنار دولت بوده و همکاری کرده و امروز هم حتما در کنار دولت است و امیدوارم این قدم مهم از سوی آنان به خاطر زندگی مردم و کنترل به‌موقع صادرات و واردات و قیمت اجناس، برداشته شود». مبنی‌بر وعده روحانی درباره این‌که با تشکیل وزارت بازرگانی هفته بعد زندگی مردم و وضع بازار بهتر می‌شود، با کارشناسان و نمایندگان مجلس مصاحبه کرده‌ و از آنها پرسیده‌ایم که آیا بازار خودرو، ارز و کالاهای اساسی با احیای وزارت بازرگانی بهبود می‌یابد؛ آن هم یک‌هفته‌ای؟
کد خبر: ۱۲۱۳۲۷۸

رضا پدیدار، عضو
انجمن سازندگان تجهیزات صنعت نفت

بنده مخالف جدا‌شدن وزارت بازرگانی از وزارت صنعت، معدن و تجارت هستم چون طبق تجربیات جهانی به‌خصوص در کشورهای اروپایی و آسیایی این دو نهاد اگر در کنار هم باشند می‌توانند مفید واقع شوند، چون تکمیل‌کننده هم هستند و با جداسازی این دو شاهد این خواهیم بود که تشکیلات عریض و طویل دیگری به وجود می‌آید و تولیدکننده برای تکمیل فرآیند تولید خود نیاز به این دارد که به وزارتخانه دیگری برود، به این ترتیب شاهد این خواهیم بود که هزینه‌های دولتی و... افزایش یابند.
من تصور نمی‌کنم تشکیل وزارتخانه بازرگانی در مدت یک هفته بازار ارز، کالاهای اساسی، مسکن و خودرو را بهبود ببخشد حتی اگر بخواهند زیرساخت‌های این امر را فراهم کنند این امر به درازا کشیده شده و طی بازه زمانی گفته شده انجام نخواهد شد.
فاطمه مقیمی
عضو هیات رئیسه اتاق بازرگانی تهران

زمانی که قرار بود دو‌وزارتخانه صنعت و بازرگانی با هم ادغام شوند، بنده مخالف آن بودم، با این حال معمولا آزمون و خطاهایمان در این مسائل زیاد است، به همین دلیل به‌ یکباره تصمیم به ادغام گرفته شد و بعد از چند سال دوباره می‌خواهیم به سر جای اولمان برگردیم.
برای تفکیک و ادغام، هزینه‌های زیادی از بودجه بیت‌المال صرف می‌شود، با این حال به تفکیک این دو وزارتخانه اعتقاد دارم، اما باید برای تفکیک دوباره در مقطع فعلی مطالعات بسیاری انجام شود و استدلال اجرایی داشته باشد.
اما درخصوص اظهارنظر جناب رئیس‌جمهور بنده اظهارنظر نمی‌کنم، چون حرف بنده پشتوانه تحقیقاتی ندارد، ولی مشاوران آقای رئیس‌جمهور با تحقیق این مطلب را به ایشان اعلام کردند، ولی هر دولتمردی صحبتی انجام می‌دهد باید تمام جوانب امر را در نظر بگیرد.
ولی در اقتصادی که بیمار است و رکود کامل بر‌آن چیره شده، این پیش‌بینی یک‌هفته‌ای به نظر می‌رسد اغراق‌آمیز است، ان‌شاء‌ا... مردان اقتصادی دولت رونق اقتصادی و گسترده‌شدن سفره مردم را فراهم کنند.
ما قرار نیست هر بار سرگرم به یک‌سری تغییر و تحولات شویم، بلکه باید تحول را طی مدت‌زمان مشخص و آرام آرام ایجاد کنیم تا آرامش فکری به لحاظ اقتصادی در بین مردم حاکم شود.
علی شمس اردکانی، کارشناس انرژی
موافق تشکیل وزارت بازرگانی هستم، ولی معتقدم طی یک هفته در وضع زندگی مردم و بازار تغییری ایجاد نخواهد شد، این حرف به نظر می‌رسد از زبان کسی جاری شده که اقتصاد نخوانده است.
چون فساد در کشور نهادینه شده است به‌هیچ عنوان سیاست‌های کوتاه‌مدت به نتیجه مطلوب نمی‌رسد؛ مثل ارز 4200 تومانی که سبب شد کالاهای اساسی موردنیاز مردم، وارداتش توسط رانتخواران صورت گیرد که عمدتا از نزدیکان وزارت صمت بوده‌اند.
علی قنبری
مدیرعامل سابق شرکت بازرگانی دولتی ایران

مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستم و فکر می‌کنم تجربه تشکیل وزارتخانه‌های متعدد بعد از انقلاب نشان می‌دهد تفکیک دوباره وزارت بازرگانی از وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی هزینه‌زا است و این تغییر و تحول و تشکیلات جدید سبب افزایش هزینه‌های دولت می‌شود.
صحبت آقای رئیس‌جمهور بسیار عجیب بوده و اصلا قابل درک نیست که با تشکیل یک وزارتخانه طی مدت یک هفته وضعیت بازار و زندگی مردم متحول شود. اگر دوستان مدعی این امر هستند بگویند چرا زمانی که وزارت بازرگانی ادغام نشده بود در وضع زندگی مردم و بازار هیچ تحولی ایجاد نکرده بود؟ چرا اوضاع کشور به وضع مطلوبی که آقای رئیس‌جمهور متصور هست نرسیده بود.
فاطمه دانشور، عضو اتاق بازرگانی تهران
تغییر در وضعیت زندگی مردم و بازار ارتباطی به تشکیل وزارت بازرگانی ندارد. چند سالی هست که اتاق‌های بازرگانی کشور منفعل عمل می‌کنند. همه این امور متأثر از سیاست خارجی کشور است. به همین دلیل بنده معتقدم اگر در این امر تغییری حاصل شود وضعیت اقتصادی کشور هم تغییر خواهد کرد، در غیر این صورت به نظر بنده انحلال یا تشکیل یک وزارتخانه نمی‌تواند مشکلات اقتصادی کشور را حل کند بلکه صرفا هزینه‌ای به بودجه کشور اضافه خواهد کرد. با این حال اگر بین دو گزینه بخواهم انتخاب کنم حتما تفکیک وزارتخانه‌ها را برمی‌گزینم، چون قرار بود با ادغام این دو وزارتخانه چابک‌سازی شود، نه‌تنها این امر صورت نگرفت بلکه برخی از موضوعات همچون معدن نیز مغفول ماند.
احمد صادقیان، کارآفرین صنعتی
باید درخصوص جزئیات این امر و نحوه بهبود یک‌هفته‌ای وضعیت بازار و زندگی مردم از آقای رئیس‌جمهور سؤال کنید، چون بنده عقلم به این صحبت قد نمی‌دهد.
وزارتخانه صنعت، معدن و تجارت خیلی بزرگ است، به همین دلیل و به‌شرط چابک‌سازی بنده موافق تفکیک آن هستم. هرچند در وضعیت فعلی هیچ‌کدام از وزارتخانه‌های کشور چابک نیست که عمدتا به دلیل نیروی انسانی زیاد شاغل و دخالت ندادن بخش خصوصی است.
مهدی معصومی اصفهانی، کارآفرین صنعتی
موافق تفکیک وزارتخانه بازرگانی از وزارتخانه‌های صمت و کشاورزی هستم چون با تفکیک این وزارتخانه‌ها هرکدام تخصصی‌تر کار خواهند کرد و توانمندتر می‌شوند و نتیجه مطلوبی از این امر حاصل می‌گردد. اعتقاد دارم به هیچ عنوان ظرف مدت یک هفته نمی‌توان مشکلات اقتصادی مردم و بازار را حل کرد.
وحید شقاقی شهری
کارشناس اقتصادی

موافق تشکیل وزارت بازرگانی نیستم و هیچ‌تاثیری در اقتصاد کشور نخواهند داشت به همین دلیل اعتقاد دارم ظرف مدت یک هفته حل مشکلات اقتصادی مردم و بازار امکان‌پذیر نیست، البته اصولا نباید انتظار داشته باشیم که با تشکیل یک وزارتخانه یا یک ساختار جدید، مشکلات حل شود.
مشکل اصلی اقتصاد کشور نداشتن برنامه و راهبرد مشخص اقتصادی است، نه حذف یا تشکیل یک ساختار، چون زمانی که این وزارتخانه ادغام نشده بود نیز این مشکلات وجود داشت با وجود این‌که هدف این بود که فرماندهی واحدی برای توسعه صادرات غیرنفتی ایجاد شود. از طرف دیگر ادغام این وزارتخانه به نفع اقتصاد کشور هم شده است و تجربه کشورهای پیشرفته نیز این امر را به اثبات رسانده است.
عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی
مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستم چون یک گام به عقب است و به نظر بنده جمله آقای رئیس‌جمهور به یک شوخی شباهت دارد؛ مگر مشکلات اقتصادی کشور با تشکیل یک ساختار حل خواهد شد که طی مدت یک هفته با تشکیل وزارتخانه مذکور، مشکلات بازار و مردم حل شود، چون معمولا حل آسان‌ترین امور و مشکلات در کشور با قواعدی و قوانینی که در حوزه کسب‌وکار وجود دارد شش ماه زمان می‌برد، به همین دلیل معتقدم آقای روحانی در ایران زندگی نمی‌کند، چون وزارت صنعت هم حوزه تولید و هم بازرگانی را در اختیار دارد و وضعیت‌مان این است وقتی به دو وزارتخانه این امور محول شود معلوم نیست چه بلایی سر اقتصاد خواهد آمد.
محمود جامساز، کارشناس اقتصادی
تجربه ثابت کرده که هم ادغام و هم تفکیک وزارت بازرگانی برای کشور هزینه‌زا بوده و خواهد بود.
غیرممکن است که فکر کنیم مشکلات بازار و اقتصاد مردم طی مدت یک هفته حل خواهد شد، چون هر برنامه نیازمند زمان و بستری برای اجراست به همین دلیل این وعده نیز مثل وعده‌های قبلی غیرعملی است و صرفا تشکیل این وزارتخانه باعث خوشحالی رانتخواران می‌شود.
اگر قرار است برنامه، سیاست و استراتژی خاصی برای حل مشکلات اتخاذ شود، در وزارتخانه صمت این امر صورت گیرد نه این‌که صرفا به دنبال تشکیل وزارت بازرگانی باشیم و هزینه‌آفرینی کنیم.
نظر‌افضلی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

مگر الان وزارت صمت اختیار واردات و امور بازرگانی را در اختیار ندارد، پس چرا توفیقی حاصل نشده است؟ به نظر بنده تا وزارت بازرگانی بخواهد شکل گیرد زمان طولانی را طی خواهد کرد و فعلا در ذیل وزارت صنعت کار کند و ما نمود آن را ببینیم تا بعد در این خصوص تصمیم بگیریم.
هم موافق و هم مخالف تشکیل وزارت بازرگانی هستم به نظر بنده باید تعادل ایجاد کرد، مخالفتم به این دلیل است اگر قرار باشد صرفا این وزارتخانه به دنبال واردات باشد و تولیدکننده در آن مظلوم واقع شود، مخالف تشکیل آن هستم و موافقتم به این خاطر است که هرکدام از نهادها می‌توانند تخصصی روی مباحث مرتبط با خود کار کنند و نتیجه مطلوب‌تری بدهند.
یحیی مدبری، فعال صنعت
به‌هیچ عنوان موافق تشکیل وزارت واردات نیستم و اعتقاد دارم صحبت آقای رئیس‌جمهور غیرکارشناسی است، چون مشکلات بازار و وضعیت زندگی مردم طی یک هفته حل نخواهد شد.
عباس پاپی‌زاده
نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس

واقعا نمی‌دانم که درخصوص اظهارنظر آقای روحانی مبنی بهبود وضعیت زندگی مردم و بازار طی مدت یک هفته باید چه بگویم؛ چون ساختار بازرگانی کشور منحل نشده و از بین نرفته است، بلکه در قالب معاونت‌های وزارت جهاد کشاورزی و وزارت صمت موجود بوده و ابزارهای لازم آن نیز توسط مجلس به آنها داده شده است. به همین دلیل، بنده نمی‌دانم اگر این معاونت‌ها به وزارتخانه تبدیل شود قرار است چه اتفاقی بیفتد که در حال حاضر امکان رخ دادن آنها وجود ندارد.
طی بازه زمانی یک هفته قرار است چه اتفاقی بیفتد؟ اگر منظور نظارت و بازرسی است خوب الآن ابزارهای این امر در اختیار دولت هست و هیچ ربطی به تشکیل وزارت بازرگانی ندارد، اما اگر منظور تنظیم بازار است در حال حاضر معاونت‌های بازرگانی پیگیر این موضوع هستند و باید به نتیجه‌ای مطلوب برسد.
علی ابراهیمی
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

قویاً مخالف احیای وزارتخانه بازرگانی هستم، چون تشکیل این وزارتخانه یا احیای آن سبب می‌شود تنها یک تشکیلات اداری اضافه شود چون دو معاونت بازرگانی در وزارتخانه‌های صمت و جهاد کشاورزی وجود دارد.
وقتی ارزش پول ملی کاهش یافته و توان خرید مردم وجود ندارد احیای این وزارتخانه چه مشکلی از مردم حل می‌کند؟ اگر قرار بود تشکیل یک وزارتخانه در وضعیت زندگی مردم بهبودی ایجاد کند چند سال پیش که این وزارتخانه ادغام نشده بود این امر صورت می‌گرفت به همین دلیل نباید با این امر (احیای وزارت بازرگانی) به عقب برگردیم.
عبدا... حاتمیان
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس

بنده مخالف احیای این وزارتخانه هستم چون مدیریت‌کننده تولید با مدیریت‌کننده مصرف باید یکی باشد تا نقش تاثیرگذار داشته باشد. این در حالی است که وزارت بازرگانی همواره دنبال واردات است و به تولید کشور ضرر می‌رساند ولی با ادغام این وزارتخانه و سپردن بخشی از وظایف این وزارتخانه به جهاد کشاورزی وضعیت کشاورزان بهبود پیدا کرده است. اما در خصوص این‌که آیا احیای این وزارتخانه می‌تواند ظرف مدت یک هفته سبب بهبود وضعیت مردم و بازار ‌شود به نظر می‌رسد این جمله بسیار اغراق‌آمیز است و بیش از حد رئیس‌جمهور روی وزارت بازرگانی مانور می‌دهد، چون اختیارات رئیس‌جمهور همانی است که با احیای وزارت بازرگانی نیز داراست. اگر ایشان کاری بخواهند انجام دهند هیچ فردی در مجموعه دولت (از جمله وزیر جهاد) نمی‌تواند جلویش را بگیرد.
داوود محمدی، نماینده تهران در مجلس
مساله اقتصاد برای کشور بسیار مهم است، به همین دلیل تحولات سیاسی بسیاری از کشورها ناشی از تحولات اقتصادی است، اما این‌که در یک هفته وضعیت اقتصادی کشور با تشکیل یک وزارتخانه بهبود می‌یابد با نظریه‌های علمی منافات داشته و همخوانی ندارد، چون کشورمان با مشکلات عدیده‌ای روبه‌روست و باید مدیریت همه‌جانبه‌ای برای آن اعمال شود. به نظر می‌رسد با توجه به شرایط موجود کشورمان نباید دست به اقدامات شتاب‌زده‌ای همچون احیای وزارت بازرگانی زد به همین دلیل باید مطالعات عمیقی صورت گیرد و نظرات تمامی کارشناسان در آن اعمال شود و مورد بررسی قرار گیرد. اگر دولت مدعی حل یک‌هفته‌ای مشکلات مردم است، می‌تواند با تشکیلات کنونی نیز به این مهم نائل شود.
محمدرضا منصوری، نماینده ساوه در مجلس
تجربه ثابت کرده تولد یک وزارتخانه جدید مشکلی را حل نمی‌کند، بلکه باید افرادی که در پست‌های مهم قرار گرفتند و وظیفه خودشان را به‌درستی انجام نمی‌دهند، تغییر کنند. احیای وزارت بازرگانی وضعیت را تغییر نمی‌دهد و مخالف این موضوع هستم.
فاطمه حسینی، نماینده تهران در مجلس
در زمینه تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای مجدد وزارت بازرگانی مایل به صحبت نیستم.
احمد انارکی‌محمدی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

تجربه جهانی نشان می‌دهد تولید و تجارت باید در دست یک نهاد یا وزارتخانه ‌باشد، ولی در شرایط کنونی و با توجه به تاکید دولت بر احیای این وزارتخانه به نظر می‌رسد تفکیک این وزارتخانه زمان زیادی را در بر خواهد گرفت و نتواند در کوتاه‌مدت مشکلی را از بازار و وضعیت زندگی مردم حل کند. با این حال به نظر بنده باید به شرط بهبود بازار و وضعیت زندگی مردم به دولت برای احیای این وزارتخانه کمک کنیم ولی با توجه به التهابات اخیر به نظر بنده این کار غلط است و نمی‌تواند مشکلات موجود در بازار را حل کند چون این مشکلات ربطی به احیا و تفکیک وزارت بازرگانی ندارد.
فریده اولاد‌قباد، نماینده تهران در مجلس
به احیای وزارت بازرگانی انتقادات زیادی مطرح است و با انجام این کار در سال رونق تولید، عملا بخش تولید را ضعیف می‌کنیم. وزارت بازرگانی به معنای واردات و صادرات است و هنوز نقش وزارت جهاد کشاورزی که ماهیت تولید دارد، مشخص نیست. اگر مشکلی در بحث تنظیم بازار وجود دارد باید موارد اصلاح شود و احیای وزارت بازرگانی دردی را دوا نمی‌کند.
علی نوبخت حقیقی
نماینده تهران در مجلس

چون خودم را متخصص این کار نمی‌دانم اظهارنظر را به متخصصان می‌سپارم و کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید در این زمینه نظر دهند.
بهروز نعمتی، نماینده تهران در مجلس
در مورد صحبت‌های آقای رئیس‌جمهور مبنی بر ساماندهی یک هفته‌ای بازار با احیای وزارت بازرگانی نظری ندارم، اما موافق احیای این وزارتخانه هستم. قانون انتزاع باعث شد مدیریت تنظیم بازار کشور در دو وزارتخانه جهاد کشاورزی و صمت انجام شود، در حالی که باید در یک وزارتخانه تصمیم‌گیری صورت می‌گرفت و همین موضوع باعث شد در دولت یازدهم آقای نعمت‌زاده، وزیر صمت و آقای حجتی، وزیر جهاد کشاورزی بگومگوهایی داشته باشند. احیای وزارت بازرگانی تنظیم بازار را به دنبال خواهد داشت.
علی مطهری، نماینده تهران در مجلس
در حال مطالعه طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت و احیای وزارت بازرگانی هستم و هنوز به نتیجه خاصی نرسیده‌ام و نظری ندارم.
جواد کاظم‌نسب، نماینده اهواز در مجلس
فعلا نه مخالف احیای وزارت بازرگانی هستم و نه موافق. احیای وزارت بازرگانی باعث بزرگ شدن دولت می‌شود، اما دولت اگر معتقد است با وزارت بازرگانی می‌تواند بازار را تنظیم کند باید دلایل قانع‌کننده‌ای داشته باشد. به‌عنوان‌مثال همه دستگاه‌های مربوط به تجارت مانند گمرک را به وزارت بازرگانی بسپارند. از سوی دیگر سفارتخانه‌ها باید رایزن اقتصادی داشته باشند. مشکل اصلی کشور ما اقتصاد است، اما اگر دولت طی یک سال توانست بودجه خود را پیاده‌سازی و عملیاتی کند ظرف یک هفته هم با احیای وزارت بازرگانی می‌تواند بازار را تنظیم کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها