با وجود دشمنی‌ها و تحریم‌های کاخ سفید علیه جمهوری اسلامی همچنان کالاهای آمریکایی در بازار ایران جولان می‌دهند

آرایش جنگی کالاهای آمریکایی

ایران در سال 97 بیش از 69 میلیون تن کالا به ارزش 142 میلیون دلار از آمریکا وارد کرد. پیش از اجرای برجام، رهبر معظم انقلاب اسلامی به رئیس‌جمهور دستور دادند در زمان اجرای برجام از واردات هرگونه کالای مصرفی از آمریکا جلوگیری شود. وزارت صنعت هم در آذر 94 ثبت سفارش واردات 227 قلم کالای مصرفی از آمریکا را ممنوع کرد. در مجلس هم طرح‌هایی برای ممنوعیت خرید هرگونه کالای مصرفی از آمریکا مطرح شد اما هیچ یک به تصویب نرسید. با این حال تا زمان خروج آمریکا از برجام، دولت و مجلس اقدام چندان قابل‌توجهی برای ممنوعیت واردات اقلام مصرفی از آمریکا انجام ندادند؛ اما برخلاف انفعال یا بی‌تفاوتی دولت و مجلس نسبت به واردات کالاهای آمریکایی و به‌ویژه واردات کالاهای مصرفی از این کشور، وزارت خزانه‌داری آمریکا از دو سال قبل هرگونه واردات پسته، فرش و خاویار از ایران را ممنوع و حتی برای آن اقدامات تنبیهی تعیین کرده است. در فهرست واردات ایران از آمریکا،‌ تجهیزات پیشرفته پزشکی به چشم می‌خورد که با توجه به انحصار آمریکا در این محصولات، واردات آنها قابل توجیه است. با این حال، در فهرست کالاهای وارداتی از آمریکا در سال گذشته شاهد انواع متعددی کالاهای مصرفی هستیم که هم امکان تولید آنها در داخل وجود دارد و اگر هم فعلاً امکان تولید آنها وجود ندارد با توجه به دشمنی آمریکا ضروری است این کالاها از سایر کشورها تأمین شود. نکته مهم نحوه انتقال پول برای واردات از آمریکا با توجه به تحریم‌های این کشور علیه ایران است. آمریکا، ایران را در فهرست تحریم خود دارد و به‌راحتی نمی‌توان کالایی را از این کشور وارد کرد، چراکه ارتباط مالی و بانکی بین دو کشور وجود نداشته و ندارد. صرافی‌های ایران نیز این ارتباط را با آمریکا برقرار نمی‌کنند. ضروری است وزارت صنعت و سازمان توسعه تجارت نسبت به چرایی واردات این کالاهای مصرفی از آمریکا پاسخ دهند. پیگیری‌های جام‌جم در این زمینه از این دستگاه‌های دولتی به نتیجه نرسید.
کد خبر: ۱۲۰۶۹۷۶

دلیل اصلی واردات سویا از آمریکا
کاوه زرگران، دبیرکل کانون انجمن‌های صنایع غذایی ایران درباره شرایط واردات مواد غذایی از آمریکا گفت: با افزایش تنش‌های سیاسی بین چین و آمریکا در سال گذشته، چین واردات سویا از آمریکا را متوقف کرد که به تبع آن تقاضا برای سویای برزیل بالا رفت و قیمت سویای برزیل با افزایش زیادی روبه‌رو شد.
وی افزود: به همین دلیل کمپانی‌های بین‌المللی که قبلا در همین زمینه با ایران همکاری می‌کردند به جای این‌که دانه سویا را از برزیل خریداری کنند، آن را از آمریکا تهیه کردند.
این عضو اتاق بازرگانی یاد آور شد: طبیعتاً ایران گزینه‌های دیگری مثل برزیل و آرژانتین را برای واردات سویا داشت، اما واردات سویا از این کشورها بسیار گران تمام می‌شد.
زرگران با بیان این که رقم دیگر محصولات وارداتی از آمریکا زیاد نبوده و ممکن است به صورت مسافرتی وارد شده باشد، تصریح کرد: نقل و انتقالات پولی برای واردات این محصولات از مسیرهای معینی مثل بانک‌هایی انجام شده که منابع پولی ایران در آنها بود و قبلا شامل تحریم نمی‌شد.

واسطه‌ها، دلیل اصلی واردات نهاده از آمریکا
حسین نعمتی، رئیس هیات مدیره اتحادیه دامداران ایران در این باره گفت: عمده خوراک دام و طیور از آرژانتین، روسیه، برزیل و قزاقستان وارد می‌شود که ممکن است در این بین یک محموله هم از آمریکا وارد شود که عمدتاً توسط واسطه‌ها صورت می‌پذیرد.
وی افزود: ما تاکنون با شرکت آمریکایی همکاری نداشته‌ایم، ولی ممکن است با شرکت بین‌المللی فروش کالا که یک محصول را از آمریکا خریده باشد، همکاری داشته باشیم و محصولی از آن وارد کنیم.

خرید تخم چشم زده قزل‌آلا از شرکت‌های تحت برند آمریکایی
آرش نبی‌زاده، مدیرعامل اتحادیه ماهیان سردابی درخصوص واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از آمریکا گفت: وارداتی که از این کشور صورت پذیرفته بسیار محدود بوده، هرچند ممکن است تولید این محصول در کشورهای دیگر صورت گرفته ولی تحت برند شرکتی آمریکایی بوده است.
وی افزود: به‌جز تخم چشم زده، اسپرم گاو نیز از آمریکا وارد می‌شود که خود واردکنندگان و تجار به انحای مختلف، پول را به شرکت‌های آمریکایی می‌پردازند.

واردات کالای مصرفی به کشور خیانت است
محمدحسین برخوردار، فعال اقتصادی تصریح کرد: متاسفانه برخی افراد پول‌هایی را که در کشورهای دیگر بلوکه دارند به صورت کالا وارد کشور می‌کنند تا نقد شوندگی پول‌هایشان تضمین شود. وی اضافه کرد: متاسفانه برخی افراد مناسبات بین‌المللی را در نظر نمی‌گیرند و تنها به فکر سود خودشان هستند. برخوردار تاکید کرد: در شرایطی که آمریکا، ایران را تحریم کرده و فشارهای اقتصادی را علیه مردم ما در برنامه‌ریزی خودش قرار داده واردات کالای مصرفی خیانت به کشور محسوب می‌شود.

اطلاعی ندارم واردات از آمریکا چطور است
علیرضا مناقبی، رئیس مجمع واردات با اظهار بی‌اطلاعی از صادرات آمریکا به ایران به خبرنگار ما گفت: در این زمینه اصلا اطلاع ندارم و نمی‌دانم چطور و چگونه کالاهای مصرفی آمریکایی وارد ایران شده است.
وی تاکید کرد: به غیر از دارو که موردنیاز ایران است، واردات کالاهای مصرفی از آمریکا هیچ توجیهی ندارد و متاسفانه اطلاع دقیقی هم در این زمینه ندارم که بخواهم کمک کنم.

حتما اشتباه شده است
ولی‌ا... افخمی‌راد، رئیس سابق سازمان توسعه تجارت درباره واردات کالاهای مصرفی از آمریکا به ایران گفت: کالایی که روی آن درج شده متعلق به کشور آمریکاست، لزوما از این کشور وارد نشده و ممکن است کشور واسطی در این بین وجود داشتند اما در ثبت سفارش‌ها اگر نام کشور آمریکا ثبت شده به‌طور مستقیم به ایران وارد شده این موضوع کمی ناممکن به نظر می‌رسد.
وی افزود: آمریکا کالایی به ما نمی‌فروشد و نقل و انتقال پول در شبکه بانکی به‌سختی انجام می‌شود، ضمن این‌که واردات کالاهای مصرفی به ایران نیز ممنوع است و حتما در گزارش گمرک مبنی بر واردات کالاهای مصرفی به ایران اشتباهی رخ داده است.
افخمی‌راد با تاکید بر این‌که مسؤولان فعلی سازمان توسعه تجارت باید در این زمینه پاسخ دهند، ادامه داد: آقای نیازی، مدیرکل دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت، مسؤول اصلی این کار هستند و باید با وی در این‌باره صحبت کنید.
رئیس سابق سازمان توسعه تجارت معتقد است، اقلامی که در فهرست واردات از آمریکا منتشرشده، نشان می‌دهد بسیاری از آنها متعلق به کشورهای آمریکای جنوبی (برزیل و آرژانتین) است.
وی با بیان این‌که واردات از آمریکا مساله مهمی نیست، گفت: برای اطمینان خاطر می‌توانید این موضوع را از مسؤولان مربوط سازمان توسعه تجارت جویا شوید، اما تا جایی که اطلاع دارم، واردات کالای مصرفی از آمریکا صورت نمی‌گیرد.

نقش اصلی واسطه‌ها در واردات
هدایت اصغری، مدیرعامل سابق اتحادیه مرغداران میهن درباره واردات جوجه اجداد از آمریکا گفت: عمده نقل و انتقال پولی برای واردات جوجه اجداد یک‌روزه از آمریکا توسط واسطه‌ها صورت می‌گیرد.
وی افزود: اکثرا واردات این کالا به دلیل کاهش هزینه‌های تولید و تفاوت ژنتیکی به کشور صورت می‌گیرد و توسط شرکت‌های ترکیه‌ای به ایران صادر می‌شود.

واردات از آمریکا تا قبل از تحریم بود
امید حیاتی، فعال بخش خصوصی شیلات درباره واردات خوراک آبزیان از آمریکا گفت: تا اسفند 97 به صورت قانونی خوراک آبزیان از آمریکا وارد می‌کردیم ولی با شروع تحریم‌ها این شرکت‌ها و همچنین شرکت‌های مرتبط با آمریکا دیگر به تولیدکنندگان کشورمان خوراک آبزیان به فروش نمی‌رساندند.
وی افزود: هم‌اکنون نیز بسیاری از شرکت‌های شرق آسیا که به کشورمان خوراک آبزیان صادر می‌کنند تحت لیسانس آمریکا هستند.
حیاتی در خصوص واردات تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا از این کشور نیز گفت: یک شرکت آمریکایی در زمینه تخم چشم زده ماهی قزل‌آلا با تولیدکنندگان کشورمان همکاری می‌کرد که چون محصولش بازارپسند نبود تولیدکنندگان به سمت شرکت‌های فرانسوی و نروژی تمایل پیدا کرده‌اند و می‌شود گفت که این شرکت دیگر با هیچ تولیدکننده در کشور همکاری نمی‌کند.

وزارت صنعت پاسخ دهد
عباس آرگون، عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ایران درباره واردات کالا از آمریکا گفت: واردات از آمریکا هم مانند کشورهای دیگر انجام می‌شود و پیچیدگی خاصی ندارد، اما اگر کالایی برخلاف ضوابط وارد شده است، مسؤولان وزارت صنعت باید پاسخ دهند که با وجود ممنوعیت چگونه ثبت سفارش صورت گرفته و به آن ارز تخصیص داده‌اند.
وی افزود: در دنیای امروزی هیچ بن‌بستی برای تجارت وجود ندارد و اگر قصد واردات از آمریکا را داشته باشید، می‌توانید با پرداخت هزینه بالاتر این کار را انجام دهید.
آرگون می‌گوید: در شرایط فعلی که محدودیت‌های زیادی متوجه ایران است تجارت ما با کشورهای دیگر انجام شود، فقط هزینه بالاتری نسبت به شرایط غیرتحریمی دارد.

واردات کالاهای ممنوعه از آمریکا به اسم مبلمان
حسن احمدیان، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان مبلمان گفت: اطلاعی در خصوص واردات مبلمان از آمریکا ندارم. به همین دلیل ممکن است واردات مبل که بسیار کم هم بوده عمدتا توسط افراد کمی برای منازل شخصی یا پروژه‌ای خاص صورت گرفته است.
وی افزود: اصولا واردات با کد تعرفه‌ای لزوما به معنای واردات همان کالا نیست، به‌طور مثال ممکن است وسایلی برای کارهای دیگر وارد شود و به‌دلیل رابطه‌ای که واردکننده با گمرک داشته است به اسم مبل وارد شده چون واردات باید پیوستگی و تازگی داشته باشد و حجم آن زیاد باشد.
احمدیان اذعان کرد: ممکن است کالایی وارداتش ممنوع باشد و واردکننده با هماهنگی مسؤولان گمرک آن را به اسم مبل که سال گذشته وارداتش آزاد بوده، آورده است. علاوه بر این به صندلی خودرو و نیمکت هم مبلمان گفته می‌شود هرچند واردات مبلمان فلزی در سال گذشته آزاد بوده است.

واردات کالاهای مصرفی از آمریکا در سال ۹۷

نام کالا

وزن (کیلوگرم)

ارزش (ریال)

ارزش (دلار)

لوبیای سویا بهجز دانه حتی به صورت خردشده

۴۰٬۰۰۰٬۰۰۰

۶۸۶٬۷۰۰٬۰۰۰٬۰۰۰

۱۶٬۳۴۹٬۹۹۰

خمیر چوب شیمیایی، آمادهشده یا سود یا با سولفات، غیر از خمیرها ا ز درجه حل شونده، نیمه سفیدشده تیره کاج

۲۲٬۳۹۲٬۰۴۶

۹۸۳٬۲۲۵٬۹۱۵٬۳۱۵

۲۳٬۳۷۱٬۵۲۲

جو به استثنای بذر

۲٬۵۰۰٬۰۰۰

۲۴٬۸۲۳٬۵۰۰٬۰۰۰

۵۸۷٬۲۶۰

ذرت دامی

۲٬۲۲۵٬۸۸۰

۲۲٬۱۲۸٬۹۸۲٬۰۳۱

۵۲۴٬۴۹۲

مکمل غذایی

۱٬۰۵۸٬۶۴۸

۱٬۰۱۳٬۹۱۱٬۴۶۶٬۵۴۰

۲۴٬۱۱۰٬۲۰۶

خمیر چوب شیمیایی آمادهشده با سود یا با سولفات، نیمه سفیدشده یا سفیدشده از غیر تیره کاج

۱۹۹٬۰۸۰

۶٬۸۷۷٬۳۹۸٬۸۷۷

۱۶۳٬۷۴۸

افزودنیهای خوراک آماده دام و طیور

۱۵۲٬۳۲۶

۳۸٬۰۸۵٬۷۳۲٬۷۶۹

۹۳۰٬۶۷۴

بذر ذرت

۱۳۷٬۰۴۹

۳۰٬۵۰۱٬۶۸۳٬۹۵۱

۷۴۸٬۰۹۰

سایر ضدعفونیکنندهها دارای گرید دارویی به صورت محصول آماده

۱۲۲٬۰۸۰

۱۵٬۷۰۸٬۳۲۶٬۵۲۴

۴۰۳٬۸۷۱

سایر کودهای غیر مذکور

۸۷٬۳۵۶

۳۸٬۵۰۹٬۹۱۴٬۹۲۹

۱٬۰۱۹٬۲۴۳

تخم سبزیجات برای کشت

۸۶٬۶۴۰

۱۱۱٬۳۹۷٬۳۵۴٬۸۲۶

۲٬۷۰۱٬۷۰۳

سایر ماشینآلات سوراخ کردن زمین یا چاه کنده: قادر به حرکت بدون نیروی محرکه خارجی (خودرو) بهجز انواع دریل واگن تا شش اینچ

۸۴٬۴۰۰

۱۹٬۴۰۲٬۰۰۵٬۸۱۴

۵۲۰٬۱۷۵

کود حیوانی یا نباتی، حتی مخلوط شده با یکدیگر یا عملآورده شده ازلحاظ شیمیایی

۵۰٬۰۰۰

۳٬۲۰۴٬۵۹۸٬۵۵۱

۷۶٬۳۰۰

آرد و زبره خردل و خردل آماده

۳۸٬۰۰۰

۲٬۹۳۴٬۴۹۸٬۷۰۰

۶۹٬۴۲۳

لوله و شیلنگ از کائوچوی ولکانیزه سفت نشده مستحکم شده
یا جور شده فقط با فلز بدون لوازم و ملحقات

۲۰٬۶۱۵

۲٬۰۹۳٬۹۰۹٬۰۷۲

۵۵٬۵۵۰

اکسیدهای منیزیم حتی خالص

۲۰٬۰۰۰

۱٬۶۳۴٬۱۵۷٬۱۵۰

۴۳٬۳۵۲

آب پنیر و آب پنیر تغییریافته، حتی تغلیظ شده یا حاوی ماده شیرینکننده

۱۸٬۰۰۰

۴٬۶۹۹٬۸۹۹٬۶۰۰

۱۳۰٬۳۵۰

مواد پروتئینی تکستوره

۱۸٬۰۰۰

۵٬۰۳۵٬۲۱۶٬۲۳۲

۱۱۹٬۸۸۶

سایر محصولات کائوچوی سنتتیک و شبه کائوچو که در جای دیگر مذکور نباشد (غیر از شیره یا لاتکس)

۱۵٬۹۸۳

۳٬۷۴۲٬۵۲۹٬۹۴۰

۸۹٬۱۰۸

اجزاء و قطعات ماشینآلات سوراخ کردن زمین یا چاه کندن

۱۴٬۵۷۶

۱۷٬۰۹۶٬۳۳۴٬۷۸۵

۴۰۷٬۰۵۶

سایر مبلهای چوبی از انواعی که در اتاق خواب مورد استفاده قرار میگیرند به غیر از نوع صنایع دستی

۹٬۴۲۵

۷۶٬۵۹۶٬۸۰۰

۱٬۸۲۴

سایر حیوانات مولد نژاد خاص از نوع گاو بهجز گاو شیری و گاو گوشتی

۸٬۲۶۸

۱۶٬۱۰۲٬۸۰۰٬۰۰۰

۳۸۳٬۴۰۰

لوازم خانهداری و پاکیزگی که در جای دیگر مذکور نیست، از مواد پلاستیکی

۶٬۷۰۰

۴۲٬۰۰۰٬۰۰۰

۱٬۰۰۰

مبلهای فلزی از انواعی که در دفاتر کار مورد استفاده قرار میگیرند

۶٬۲۸۸

۴۲٬۰۰۰٬۰۰۰

۱٬۰۰۰

کفپوشهای منگوله باف، از نایلون یا از سایر پلیآمیدها

۶٬۰۳۴

۴۹۰٬۹۰۶٬۴۰۳

۱۱٬۶۸۸

سایر مبلهای چوبی به غیر از صنایعدستی

۵٬۵۶۲

۴۲٬۰۰۰٬۰۰۰

۱٬۰۰۰

کاغذ و مقوای صافی، بریدهشده به شکل معین

۵٬۴۷۶

۳٬۱۹۵٬۹۹۳٬۲۳۰

۸۱٬۸۲۷

حشرهکشها، قارچکشها، علفکشها، گندزداها و محصولات مشابه

۵٬۲۹۲

۲٬۰۸۰٬۷۲۷٬۵۶۸

۵۵٬۰۱۷

کودهای معدنی یا شیمیایی دارای سه عنصر حاصلخیز کننده ازت، فسفر و پتاسیم

۴٬۵۷۵

۵۵۶٬۰۴۶٬۵۹۳

۱۳٬۱۸۰

سایر کودهای معدنی یا شیمیایی، پتاسه که در جای دیگری مذکور نباشد

۲٬۹۴۳

۴۷۶٬۹۱۰٬۷۲۰

۱۱٬۲۳۲

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها