گزارش جام‌جم از جزئیات سریال تاریخی شبکه 3 که از امشب روی آنتن می‌رود

«بانوی عمارت» وارد می‌شود

دوران کنونی آنتن شبکه سه سیما را به نوعی می‌توان دوران اوج دوباره نمایش مجموعه‌های تلویزیونی و جذب مخاطبان در این شبکه تلویزیونی معرفی کرد. شبکه‌ای که از سال‌ها پیش و تقریبا از همان زمان شروع به کار فعالیت‌هایش به نام شبکه جوان شهرت داشت و مجموعه‌هایی شاخص و پربیننده چون خط قرمز، تب سرد و مسافری از هند را روانه آنتن کرده بود، حالا دوباره جدول پخشش را پربار کرده و مجموعه‌های نمایشی‌اش را یکی یکی روانه آنتن می‌کند. با پایان ماه مبارک رمضان و اتمام پخش مجموعه تلویزیونی رهایم‌نکن، مجموعه سه فصلی دلدادگان و بعد از آن دو مجموعه کوتاه (مینی‌سریال) حوالی پاییز و دختر گمشده از این شبکه رسانه ملی به نمایش درآمدند. حالا بلافاصله نوبت به پخش مجموعه «بانوی عمارت» رسیده و بعد از آن هم این شبکه مجموعه‌هایی چون لحظه گرگ و میش به کارگردانی همایون اسعدیان و شرایط خاص ساخته وحید امیرخانی را در نوبت پخش دارد و تنور مجموعه‌های نمایشی‌اش تا انتهای سال داغ است. مجموعه تلویزیونی بانوی عمارت که حالا پخش خود را از شبکه سه سیما آغاز می‌کند، می‌تواند از جمله مجموعه‌های خوب و متفاوت این سال‌های رسانه ملی باشد. به گزارش جام‌جم، مجموعه تلویزیونی بانوی عمارت مجموعه تازه شبکه سه سیما به تهیه‌کنندگی مجید مولایی است که در 36 قسمت 45 دقیقه‌ای در گروه فیلم و سریال این شبکه تهیه شده و فیلمنامه آن نیز به قلم احسان جوانمرد است. بانوی عمارت ملودرامی عاشقانه است که مقطعی از تاریخ قاجار را روایت می‌کند و در لایه‌های زیرین، به بیان و نمایش شرایط اجتماعی و سیاسی آن دوران می‌پردازد. تهران، کاشان و قزوین هم شهرهایی هستند که این مجموعه تلویزیونی در آنها تصویربرداری شده است. جام‌جم از تولید این مجموعه تلویزیونی که هر شب ساعت 20 و 45 دقیقه از شبکه سه سیما روی آنتن می‌رود، گزارش می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۹۶۴۴۰

حضور چهره‌هایی متفاوت
اولین نکته‌ای که در بانوی عمارت جلب نظر می‌کند و احتمالا توجه خیلی‌ها را برای تماشای جدی این مجموعه جذب خواهد کرد، ترکیب بازیگران آن است. بانوی عمارت برخلاف دیگر مجموعه‌های تلویزیونی ساخته شده در طول این سال‌ها، دست به انتخاب‌هایی متفاوت زده و بازیگرانی با چهره‌هایی تازه‌تر را نسبت به مجموعه‌های قبلی سیما در کنار هم قرار داده است. در صدر این اسامی، نام پانته‌آ پناهی‌ها و علیرضا شجاع‌نوری به چشم می‌خورد. پانته‌آ پناهی‌ها که در شروع کارش در عالم سینما و تلویزیون منشی صحنه بوده است، بعد از مدتی به عرصه بازیگری هم راه پیدا کرد، نقش‌های حساب شده‌ای را در چند فیلم سینمایی مختلف ایفا کرد و حالا حضور او در نقش افسرالملوک مجموعه تلویزیونی بانوی عمارت، یک تصویر و تجربه تازه برایش محسوب می‌شود. علیرضا شجاع‌نوری بازیگر و تهیه‌کننده هم که با ایفای نقش عبدا...، جوان نقش اصلی در فیلم سینمایی «روز واقعه» نامش زبانزد شد، دیگر بازیگر این مجموعه است که او هم در تلویزیون حضوری کمرنگ داشته است. در مجموع پانته‌آ پناهی‌ها در نقش افسرالملوک، علیرضا شجاع نوری در نقش طبیب‌الأطباء، اندیشه فولادوند در نقش طلا، غزل شاکری در نقش بهجت، رامتین خداپناهی در نقش میرزا اسد، سیروس میمنت در نقش وثیق‌الممالک، حسام منظور در نقش شازده ارسلان، شبنم فرشادجو در نقش مهرالنساء (مهری)، مینا وحید در نقش جواهر، نیکی نصیریان در نقش آهو، مهتاج نجومی در نقش گلین‌باجی، صالح میرزا آقایی در نقش شازده جهانبخش، احسان امانی در نقش بکتاش، محمد فیلی در نقش حاج فتاح، فریدون سورانی در نقش عمو مشدی، حسن سرچاهی در نقش عنایت، احمد یاوری، مریم مومن در نقش فخرالزمان، پاوان افسر در نقش پروین، مهری آل‌آقا در نقش گوهر، صادق ملک، مجید سعیدی در نقش یاور شریفی و سعید بحرالعلومی از جمله بازیگران اصلی این مجموعه تلویزیونی هستند.
مجموعه‌ای با ده‌ها داستان
عزیزا... حمیدنژاد از جمله کارگردانان شاخص سینمای کشور است که چند وقتی است به تلویزیون هم آمده و در رسانه ملی برای مخاطبان مجموعه‌سازی می‌کند. او پس از تجربه کارگردانی مجموعه نمایشی «چرخ فلک» که مجموعه‌ای اپیزودیک و موفق بود و نگاه مخاطبان را جلب کرد، از همان سال گذشته به سراغ ساخت مجموعه‌ای بلند و تاریخی رفت و وقت و انرژی‌اش را برای ساخت اثری آبرومند صرف کرد. حالا حاصل این تلاش‌ها در قالب مجموعه بانوی عمارت آماده نمایش شده است. با این حال حمیدنژاد ترجیح می‌دهد فعلا سکوت کرده و صحبت کردن از تازه‌ترین ساخته‌اش را به بعد از پخش مجموعه واگذار می‌کند. او در گفت‌وگویی کوتاه به جام‌جم می‌گوید: ترجیح می‌دهم آثاری که می‌سازم آن‌قدر خوب باشند که خودشان مخاطب را جذب کنند. این‌که من بگویم کارم خوب است یا نه، فایده‌ای ندارد و حاصل کارم باید در عرصه عمل و هنگام عرضه ثابت شود. آن وقت می‌توان نتیجه گرفت آیا موفق بوده‌ام، یا نه.
این کارگردان که در فعالیت‌های گزیده‌اش در عرصه سینما آثاری چون هور در آتش، اشک سرما، شکوفه‌های سنگی و آناهیتا را نوشته و کارگردانی کرده است، با اشاره به محتوای سریال تلویزیونی تازه‌اش می‌گوید: بانوی عمارت عاشقانه‌ای در دل قاجار است و در آن مقطع از تاریخ کشورمان روایت می‌شود؛ اما داستان آن ساده و سرراست نیست و ده‌ها داستان در دل خود دارد و مجموعه‌ای است که باید دید.
توجه به فرهنگ رو به فراموشی
بانوی عمارت مجموعه‌ای تلویزیونی است که در دل تاریخ قاجار روایت می‌شود. مجید مولایی، تهیه‌کننده این مجموعه توضیح می‌دهد: قصه ما از آخرین روزهای سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار شروع می‌شود و تا یک سال بعد از آن مقطع طول می‌کشد. البته قبلا فاز دومی را هم برای قصه در نظر گرفته بودیم که در دوران مظفر می‌گذشت و به وقایع آن مقطع می‌پرداخت که البته هنوز ساخت آن تصویب نشده است و فعلا قصه در همین مقطع به پایان می‌رسد.
این تهیه‌کننده تاکید می‌کند: ما در قصه‌مان اساسأ به روابط اجتماعی و مناسبات خانوادگی می‌پردازیم و محور اصلی سریالمان این است؛ لذا رویکردمان تاریخ‌نگاری نیست. فقط از فرهنگ آن روزهای مردم ایران صحبت می‌کنیم.
مولایی با اشاره به چرایی و اهمیت این مقطع تاریخی برای پیشبرد قصه می‌افزاید: یکی از دلایل این انتخاب، جذابیت در لباس‌ها و نوع پوشش و مواردی از این دست بود. در مجموع فرهنگ ایرانی - اسلامی ما و ترکیب این دو عنصر، جذابیت‌هایی دارد که الان تا حد زیادی کمرنگ شده‌اند و می‌خواستیم در دل یک قصه، به این مناسبات بپردازیم. براساس این صحبت‌های تهیه‌کننده مجموعه، شخصیت‌های حقیقی تاریخی هم در مجموعه حضور دارند، اما کارکردشان در بستر پیشبرد داستان است و نه اهمیت تاریخی‌شان. مولایی تصریح می‌کند: ما قصه آن آدم‌های حقیقی را تعریف نمی‌کنیم، بلکه از حضورشان برای پیشبرد دراماتیک داستان استفاده می‌کنیم که روی آدم‌های غیرآشنای قصه تأثیر گذاشته‌اند.

جور و جفا دیدم و وفا کردم...

از دیگر اتفاقات خوبی که در مجموعه بانوی عمارت خودنمایی می‌کند، موسیقی تیتراژ آن است که احتمالا خیلی زود و از همان زمان پخش قسمت‌های اول، در جامعه گل خواهد کرد. موسیقی تیتراژ این اثر را محسن چاوشی خوانده است؛ خواننده خوش‌صدای جنوبی کشور که آثارش همیشه حال‌وهوایی خاص داشته و مخاطبان ویژه خود را دارد. چاوشی در آثار چند سال اخیرش عموما سراغ انتخاب از میان اشعار کلاسیک رفته و شعرهایی از مولانا، شهریار، سعدی، وحشی بافقی و باباطاهر عریان همدانی را برای خواندن انتخاب کرده است. او حالا در تیتراژ بانوی عمارت، شعری معروف از شهریار تبریزی با مطلع «جور و جفا دیدم و وفا کردم...» را برگزیده است. قطعه‌ای که با صدای چاوشی حسابی شنیدنی شده و احتمالا با توجه به داستان عاشقانه سریال، نظر مخاطبان این مجموعه را به خود جلب خواهد کرد.

صالح میرزا آقایی:
از بازی در این مجموعه به وجد آمدم

صالح میرزا آقایی از جمله بازیگران تئاتر، سینما و تلویزیون است که در مجموعه تلویزیونی بانوی عمارت، یکی از نقش‌های اصلی قصه را ایفا می‌کند و نقشی محوری دارد.
او در گفت‌وگو با جام‌جم با اشاره به این شخصیت تلویزیونی می‌گوید: شخصیتی که من در مجموعه بانوی عمارت ایفا می‌کنم، شازده جهانبخش میرزای قبانلوست که از جمله شاهزاده‌های قاجار و پسرعموی شازده ارسلان میرزا به بازیگری حسام منظور است. این دو پسرعمو
هر دو نقشی محوری در طول قصه دارند و با فعالیت‌ها و حرکاتشان در مسیر قصه تغییراتی اساسی ایجاد می‌کنند. شازده جهانبخش شخصیتی دراماتیک و با پیچ‌وخم‌های شگفتی‌ساز است؛ اما بهتر است در مورد جزئیاتش چیزی نگویم و اجازه بدهم مخاطبان خود با تماشای کار لذت ببرند.
بازیگر مجموعه‌هایی چون گمگشته، تب سرد، ریحانه و سال‌های برف و بنفشه که البته مدتی است کمتر در مجموعه‌های تلویزیونی و فیلم‌های سینمایی ظاهر می‌شود و عمده فعالیتش را به صحنه نمایش و تئاتر معطوف کرده، در خصوص چگونگی قبول این نقش و جذابیت‌های پروژه بانوی عمارت می‌افزاید: در مجموع کارهای تاریخی به من زیاد پیشنهاد می‌شود؛ هم تاریخ کلاسیک و دور مثل مجموعه مختارنامه و هم تاریخ معاصر و مثلا دوران پهلوی در مجموعه‌ای چون کلاه پهلوی. پیشنهادها زیاد بود و با این حال بانوی عمارت را یکی از ویژه‌ترین پیشنهادها دیدم؛ زیرا متن بشدت جذابی دارد که احسان جوانمرد به نگارش درآورده و در عهد ناصری می‌گذرد. در مجموع فیلمنامه برایم مهم است و مهم‌تر از آن، کارگردانی فرهیخته آقای حمیدنژاد است. کم پیش می‌آید که کارگردانی همه ویژگی‌های مثبت را داشته باشد و حمیدنژاد از جمله این افراد است.
میرزا آقایی با نام بردن از تک‌تک عوامل پشت صحنه کار ادامه می‌دهد: تصویربرداری کار خوب و نورپردازی عالی بود؛ حرکات دوربین هم خوب بود و بچه‌های تصویر، گروه زحمتکشی داشتند. گریم هم که توسط مجید اسکندری طراحی شد، گریم متفاوتی است. همه‌چیز در بهترین حالت قرار داشت و مجموع این عوامل من را به عنوان یک بازیگر بعد از سال‌ها ترغیب کرد در مجموعه‌ای حضور داشته باشم. عموما پیشنهادهای قبلی‌ام را دوست نداشتم و فکر می‌کردم دوره تلویزیون تمام شده است؛ اما این‌طور نبود. وقتی این کار پیشنهاد شد، به وجد آمدم. درست است که کارم را از تئاتر شروع کرده‌ام، اما تلویزیون خانه‌ای بود که به مخاطبان معرفی‌ام کرد و این مجموعه سبب‌ساز بازگشتم شد.

زهرا غفاری
رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها