در سی‌و هفتمین جشنواره فیلم فجر با چه آثاری سروکار داریم؟

دیدن این فیلم‌ها جرم نیست!

ما گاهی مردمی عبرت‌ناپذیر می‌شویم و در تکرار تاریخ استاد. کم پیش می‌آید که از اتفاقات ناخوشایند گذشته درس بگیریم و از آنها دستاوردی برای حال و آینده بسازیم. اما شاید بیشتر این تکرارهای ناگوار، ریشه در عشق و علاقه داشته باشد و در غیاب و حذف تعقل و منطق، چوب دلبستگی چشم و گوش بسته‌مان را می‌خوریم. این تقریبا حکایت ما و جشنواره فیلم فجر است که باوجود خاطرات تقریبا ناخوشایند دوره و دوره‌های قبلی چه در زمینه فیلم دیدن و چه در دیگر بخش‌های اجرایی، عبرت نمی‌گیریم و عاشقانه و بی‌ملاحظه اعتماد می‌کنیم و دل می‌بندیم و باز هم در پایان جشنواره، از این غبن و خسران دوباره و چندباره، سرخورده می‌شویم. این حتما به خاطر جذابیت و سحر و جادوی سینماست که این آلزایمر سالی یک بار و در حوالی جشنواره فیلم فجر سراغمان می‌آید و باعث می‌شود فراموش کنیم که همین جشنواره با فیلم‌هایی اغلب دوست‌نداشتنی، چه دشنه‌ها که به روح و روانمان هنگام تماشا فرو نکرد. اما عاشقیت ناتمام ما هر سال در نزدیکی جشنواره، بیشتر از قبل گل می‌کند و دیده خطاپوش ما شدت می‌گیرد و بار دیگر کنجکاوانه و با رویی باز، خودمان را مهیای حضور در ضیافت باشکوه فجر می‌کنیم. این بار اما احتمالا با درس سخت‌تری از تاریخ مواجه خواهیم بود، چون علی‌الظاهر فیلم‌های خوب و امیدوارکننده‌ای در جشنواره امسال حاضر هستند. ولی یادمان نرود که در دوره‌های قبلی این چند سال اخیر هم بارها پیش از جشنواره، برای آن نوشابه‌هایی باز کردند و کردیم که پس از تماشای اغلب فیلم‌ها فهمیدیم که گازشان بیشتر از گوارایی‌شان بود! با این حال همان عشق و علاقه همیشگی به فیلم و سینما باعث می‌شود این‌بار هم عبرت‌آموزی تاریخی را کنار بگذاریم و برای دیدن انبوه فیلم‌های جدید سینمای ایران، شوق تماشا داشته باشیم. وجود نام‌های معتبر و آشنا در میان فیلمسازان و بازیگران و دیگر عوامل فیلم‌های سینمایی این دوره و بازگشت بخش نگاه نو (فیلمسازان فیلم‌اولی)، از دلایل این مشتاقی و امتداد عاشقی هستند که امیدواریم این بار دیگر گول زنک و فریبنده نباشند و واقعا تماشاگران از دیدن فیلم‌هایی استاندارد و جذاب لذت ببرند و آن شوق و ذوق عجالتا موجود، به دست فیلمسازان محترم کور نشود و مخاطبان فکر نکنند با دیدن این آثار، خدای ناکرده مرتکب جرم و گناهی نابخشودنی شده‌اند. ای کارگردان‌های عزیز سینمای ایران حاضر در سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، ما روی فیلم‌های تازه شما حساب ویژه‌ای باز کرده‌ایم، بالاغیرتا کاری نکنید که وقتی آخر شب، خسته از تماشای آثارتان به خانه برمی‌گردیم، تازه دست به دامان یک فیلم و سریال حال خوب کن آن‌ور آبی شویم تا همه آنچه در طول روز دیده‌ایم را بشورد و ببرد! ما خودمان را به تقدیر خود و کارواش روحمان را به دست باکفایت و هنرمندانه شمایان و فیلم‌های احتمالا خوبتان می‌سپاریم. پس به اعتماد ما مخاطبان و علاقه‌مندان سینمای ایران، پشت پا نزنید. بگذارید یک بار هم که شده از درس تاریخ، 20 بگیریم.
کد خبر: ۱۱۸۸۸۹۰

آشفتگی
کارگردان: فریدون جیرانی
بازیگران: بهــــرام رادان، مــــــهناز افشار، مهران احمدی
مکث: جیرانی بعد از عبور از جاده خاکی‌هایی چون خواب زده‌ها و تعبیر وارونه یک رویا، با خفگی به مسیر درست خود برگشت. آشفتگی حاوی همان مضامین موردعلاقه جیرانی یعنی عشق و جنایت است. پس وقتی به سالن سینما رفتید، به صحنه جرم دست نزنید!

ایده اصلی
کارگردان: آزیتا موگویی
بازیگران: بهرام رادان، مریلا زارعی، هانیه توسلی، پژمان جمشیدی، مهرداد صدیقیان
مکث: اگر فیلم مهجور اما قابل تامل تراژدی، اثر قبلی موگویی را با بازی رادان دیدید و دوست داشتید، حتما کنجکاو فیلم تازه او هم هستید. ظاهرا برگ برنده فیلم، بازی جمشیدی است. او آمده تا همان اندک خنده‌های تلخ سال گذشته جشنواره را هنگام معرفی اسمش به عنوان نامزد جایزه بازیگری را هم از بین ببرد.

23 نفر
کارگردان: مهدی جعفری
بازیگران: رضا نوری، مجید پتکی، عبدالحلیم تقبلی

مکث: از فیلم‌های مهم جشنواره فیلم فجر و از معدود آثاری که متناسب با دهه فجر، نسبتی با انقلاب و جنگ دارد. فیلم که به دلیل بحث مالکیت، محل مناقشه سازمان اوج و علیرضا رئیسیان بود، نگاهی دارد به ماجرای واقعی 23 نوجوان که به اسارت عراقی‌ها درآمدند.

سال دوم دانشکده من
کارگردان: رسول صدرعاملی
بازیگران: سها نیاستی، فرشته ارسطویی و علی مصفا

مکث: صدرعاملی با رجوع به روایت قصه دختران جوان، انگار می‌خواهد موفقیتش را در دختری با کفشهای کتانی، من ترانه 15 سال دارم و دیشب باباتو دیدم آیدا تکرار کند. اگر این اتفاق بیفتد، پسران جوان و دبیرستانی و دانشجو دیگر کلا از صدرعاملی قطع امید می‌کنند!

غلامرضا تختی
کارگردان: بهرام توکلی
بازیگران: محــــــــــــسن تختی، شاهرخ شهبازی، علیرضا گودرزی و ماهور الوند
مکث: چالشی دشوار برای بهرام توکلی و سعید ملکان (به ترتیب کارگردان و تهیه‌کننده فیلم تحسین شده تنگه ابوقریب) که به جای استراحت در ساحل امن و آرام موفقیت این اثر دفاع مقدسی و جنگی، به جنگ دیگری رفتند؛ یعنی روایت زندگی پرفراز و نشیب و دراماتیک و البته پر از ابهام و سوال جهان‌پهلوان تختی. سال‌ها پیش زنده‌یاد علی حاتمی سراغ ساخت فیلمی درباره قهرمان محبوب و پرآوازه کشتی ایران و جهان رفت، اما بیماری و مرگ به او امان نداد تا فیلم را به سرانجامی برساند. فیلم چند سال بعد بهروز افخمی هم روایت نامتعارفی داشت و مقبول مردم نیفتاد. اما ظاهرا توکلی این چالش را به جان خریده که در این زمینه، گامی رو به جلو بردارد، هرچند این حرکت روی لبه تیغ، ممکن است به ثمر ننشیند و تماشاگر ترجیح دهد این اسطوره و تک گل باغ پهلوانی را تنها روی تشک کشتی و در دنیای واقعیت به یاد بیاورد، نه بر پرده سینما.
هر چه هست امروز و در نخستین رونمایی از فیلم در پردیس سینمایی ملت (سینمای رسانه) و سینماهای مردمی، حرف و حدیث‌ها و گمانه‌زنی‌ها درباره فیلم تختی به پایان می‌رسد و تکلیف این فیلم مهم و کنجکاوی برانگیز تا حدودی روشن می‌شود.

متری شش و نیم
کارگردان: سعید روستایی
بازیگران: فرهاد اصلانی، پیمان معادی، نوید محمدزاده و پریناز ایزدیار
مکث: یک فیلم کنجکاوی‌برانگیز؛ هم به دلیل تجربه موفق قبلی سعید روستایی و هم به دلیل ترکیب بازیگران که البته باز برخی از آنها در ابد و یک روز هم همکاری درخشانی با هم داشتند.
اینجا هم البته مثل آن فیلم با موضوع اعتیاد و مواد مخدر روبه‌روییم، هرچند تکراری است، اما روستایی در فیلم قبلی کاری کرده که ما دور از جان، خمار تماشای این یکی هم باشیم!

ماجرای نیمروز: رد خون
کارگردان: محمدحسین مهدویان
بازیگران: هادی حجازی فر، جواد عزتی، بهنوش طباطبایی، مهدی زمین‌پرداز
مکث: یکی از مهم‌ترین فیلم‌های این دوره جشنواره که به‌دلیل موضوع حساس و ملتهب عملیات مرصاد، خیلی‌ها علاقه‌مند و کنجکاو تماشای آن هستند. خاطره خوشی هم که تماشاگران از قسمت اول فیلم دارند، این اشتیاق برای تماشا را بیشتر هم می‌کند.

خون خدا
کارگردان: مـــــــــــرتضی علی عباس‌میرزایی
بازیگران: رضا اخلاقی‌راد، فرید سجادی‌حسینی و سعید داخ
مکث: انزوا، فیلم قبلی عباس میرزایی از برخی جهات امیدوارکننده بود و به دلیل قهرمان داشتن به معنای کلاسیکش، قابلیت پیگیری قصه را داشت. شخصیت اصلی خون خدا هم یک معتاد کارتن‌خواب است.

شبی که ماه کامل شد
کارگردان: نرگس آبیار
بازیگران: الناز شاکردوست، هوتن شکیبا و فرشته صدرعرفایی

مکث: یکی از مهم‌ترین و ملتهب‌ترین فیلم‌های این دوره جشنواره که قصه زندگی عبدالحمید ریگی، یکی از تروریست‌های سال‌های اخیر کشور را روایت می‌کند. طبق شنیده‌ها شکیبا بهترین حضور سینمایی‌اش را تا اینجا تجربه کرده است، اما گویا خانم شاکردوست ...

طلا
کارگردان: پرویز شهبازی
بازیگران: هومن سیدی، نگار جواهریان و طناز طباطبایی
مکث: هنوز نیش مالاریا، فیلم قبلی شهبازی التیام نیافته، اما امیدواریم طلا فیلمی در حال و هوای اثر دوست‌داشتنی نفس عمیق باشد. اگر نه دست کم به اندازه قصه عیار 14، قابلیت پیگیری داشته باشد.

سمفونی نهم
کارگردان: محمدرضا هنرمند
بازیگران: حمید فرخ‌نژاد، ساره بیات و محمدرضا فروتن
مکث: محمدرضا هنرمند را فقط در فلاش‌بک‌های سینمایی‌مان به یاد می‌آوردیم. اما او بالاخره سال‌ها بعد از فیلم ناموفق عزیزم من کوک نیستم، پشت دوربین رفت و معجونی ساخته با حضور حافظ و هیتلر!

جمشیدیه
کارگردان: یلدا جبلی
بازیگران: سارا بهرامی
حامد کمیلی و پانته‌آ پناهی‌ها
مکث: فیلم، قصه زوج جوانی است که درگیر حادثه‌ای می‌شوند. فقط امیدواریم فیلم دوم جبلی، آن کرختی فیلم اولش «داره صبح می‌شه» را نداشته باشد. کمیلی و بهرامی قبلا در ایتالیا ایتالیا همکاری خوبی داشتند. در ضمن آقای کیومرث پوراحمد هم در فیلم بازی می‌کند.

درخونگاه
کارگردان: سیاوش اسعدی
بازیگران: امین حیایی، جمشید هاشم‌پور، ژاله صامتی و مهراوه شریفی‌نیا

مکث: سومین فیلم کارگردان «حوالی اتوبان» و «جیب برخیابان جنوبی» که خلاصه قصه‌اش این است: «ظهری می‌آید، تا بسازد! اگر نبازد...!» پس بیایید برای نباختن امین حیایی در نقش قهرمان قصه دعا کنیم.

تیغ و ترمه
کارگردان: کیومرث پوراحمد
بازیگران: دیبا زاهدی، پژمان بازغی، لاله اسکندری، مهران رجبی
مکث: دو فیلم قبلی پوراحمد، «کفشهایم کو؟» و «50 قدم آخر»، توفیقی در گیشه و در مواجهه با مردم و منتقدان نداشتند و به‌ویژه در سالن سینمای رسانه، موردعنایت مخاطبان قرار گرفتند! امیدواریم تیغ و ترمه به‌عنوان یک «درام اجتماعی ملتهب زنانه»، برای کارگردان قصه‌های مجید آبروداری کند.

بنفشه آفریقایی
کارگردان: مونا زندی حقیقی
بازیگران: فاطمه معتمدآریا، رضا بابک و سعیدآقاخانی
مکث: زندی حقیقی، سال‌ها پس از ساخت فیلم سینمایی تحسین‌شده عصرجمعه و بعد از فعالیت در زمینه سینمای مستند، با بنفشه آفریقایی به سینمای داستانی برگشت؛ فیلمی که فضای کنجکاوی‌برانگیزی دارد و قصه زنی را روایت می‌کند که باوجود زندگی با همسر دومش، به دلیل انسانی همسر سابقش را هم به خانه می‌آورد!

قسم
کارگردان: محسن تنابنده
بازیگران: مهناز افشار، سعید آقاخانی، حسن پورشیرازی
مکث: تنابنده یک روی خوش و خندان و بانمک دارد که گل سرسبد آن نقی معمولی پایتخت است و روی دیگر آن هم نقش‌هایی آغشته به تلخی و رنج. او بعد از ساخت فیلم گینس که تجربه کمدی متفاوت اما نه چندان دوست داشتنی بود، در قسم، آن وجه تلخ و رنجورش در بازیگری را در کارگردانی به کار گرفته است، تا نتیجه چه باشد.

قصر شیرین
کارگردان: سیدرضا میرکریمی
بازیگران: حامد بهداد، ژیلا شاهی، اکبر آیین
مکث: همکاری حامد بهداد و رضا میرکریمی کنجکاوی برانگیز است. بهداد در مدت فیلمبرداری این فیلم در یاسوج، چند باری عکس‌هایی از خود را در پشت صحنه فیلم در صفحه شخصی خود در اینستاگرام منتشر کرد و نشان داد زمان بازی در این فیلم و در نقش جلال مرادی حال خوشی داشته است.

مردی بدون سایه
کارگردان: علیرضا رئیسیان
بازیگران: لیلا حاتمی، امیر آقایی، فرهاد اصلانی، علی مصفا
مکث: کارگردان 40سالگی و دوران عاشقی، یکی از فیلم‌های مهم و کنجکاوی‌برانگیز این دوره جشنواره فیلم فجر را ساخته است؛ فیلمی که بخشی از آن در اسپانیا فیلمبرداری شده و ترکیب بازیگران هم، رای به اولویت تماشا می‌دهد. ضمن این‌که چون به هر حال نگارنده، خود قرعه این فیلم در سینمای رسانه را از گوی خارج کرد، اجازه کمی پارتی بازی هم به ما بدهید!

پالتوشتری
کارگردان: مهدی علی میرزایی
بازیگران: سام درخشانی، بهاره کیان‌افشار، لیندا کیانی
مکث: یکی از معدود فیلم‌های کمدی جشنواره امسال که می‌تواند یکی از اولویت‌های تماشا در سینماهای مردمی باشد. درضمن فیلم حتما به قدری خوب بوده که همراه مسخره‌باز، یکی از دو فیلم نگاه نوست که به بخش اصلی (سودای سیمرغ) هم راه پیدا کرده است.

سرخپوست
کارگردان: نیما جاویدی
بازیگران: نوید محمدزاده، پریناز ایزدیار و مانی حقیقی
مکث: گریم محمدزاده به نقش نعمت جاهد، رئیس یک زندان در سال 1347 به تنهایی برای تماشا وسوسه انگیز است. اگر فیلم نفسگیر ملبورن از نیما جاویدی را هم دوست داشتید، دیگر فقط باید به تماشای سرخپوست بروید. اسم دیگر فیلم می‌تواند «ایستاده با نوید» باشد!

مسخره‌باز
کارگردان: همایون غنی‌زاده
بازیگران: علی نصیریان، هدیه تهرانی، صابر ابر، بابک حمیدیان و رضا کیانیان
مکث: اگر از تجربیات کارگردانی غنی زاده در تئاتر آگاه باشید و از تماشای «کالیگولا» و «ددالوس و ایکاروس»، «در انتظار گودو» و «می‌سی‌سی‌پی نشسته می‌میرد»، لذت برده اید، پس واقعا درنگ برای تماشای مسخره‌باز جایز نیست.

ناگهان درخت
کارگردان: صفی یزدانیان
بازیگران: پیمان معادی، مهناز افشار، شقایق دهقان

مکث: بعد از فیلم کالت «در دنیای تو ساعت چند است؟» توقعات علاقه‌مندان از یزدانیان بسیار بالا رفت. آنهایی که این کارگردان، نویسنده، مترجم و منتقد را می‌شناسند به ذوق و دانش و عشق سینمایی او اعتماد دارند و در ضمن به پشتوانه فیلم اولش هم امیدوارند «ناگهان درخت» انتظارات آنها را برآورده کند.

نگاه نو

جان‌دار: شاید تا اندازه‌ای مشخص باشد با این خلاصه داستان با چه فیلمی طرف هستیم: «به خدا اگر یه بار دیگه بپرسید شام چیه؟ شام چی شد؟ چرا نمی‌رسه؟همین وسط خودمو دار می‌زنم.» بهداد هم که قیافه‌ای عصبی طور و سد معبری دارد. این فیلم را که به جز بهداد، بازیگرانی چون فاطمه معتمدآریا و باران کوثری در آن بازی می‌کنند، حسین امیری دومادری و پدرام پورامیری ساخته‌اند.
حمال طلا: تورج اصلانی، کارگردان این فیلم را بیشتر به عنوان یک مدیرفیلمبرداری با شیوه فیلمبرداری چریکی و ماجراجویانه می‌شناسیم. بنابراین انتظار می‌رود فیلم اول او هم پرماجرا باشد. سعید آقاخانی، پیام احمدی‌نیا و ژاله صامتی از بازیگران این فیلم هستند.
دیدن این فیلم جرم است: فیلمی جسور و ملتهب ساخته رضا زهتابچیان که روایتگر یک گروگانگیری حرف‌و حدیث‌دار و پرماجراست. پیش بینی می‌شود یکی از فیلم‌های بحث برانگیز و حاشیه دار جشنواره امسال باشد.
روزهای نارنجی: همبازی شدن دوباره هدیه تهرانی و علی مصفا پس از سال‌ها، احتمالا مهم‌ترین یا دست‌کم اولین نکته این فیلم به کارگردانی آرش لاهوتی باشد. این دو را حتما در فیلم پارتی ساخته سامان مقدم به یاد دارید.
زهرمار: سیدجواد رضویان چند سال پیش با ساخت سریال کمدی مهمانان ویژه نشان داد در کارگردانی هم حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ ظاهرا زهرمار این‌قدر خوب بوده که هیات انتخاب آن را برای بخش نگاه نو برگزیده. ضمن این‌که عکس‌ها و تیزر منتشرشده از فیلم به‌ویژه گریم سیامک انصاری هم کنجکاوی‌ها را برای تماشای فیلم بیشتر کرده‌است.
سونامی: سونامی اولین فیلم میلاد صدرعاملی است که تهیه‌کنندگی آن را علی سرتیپی به‌عهده دارد؛ فیلمی ورزشی که بهرام رادان و مهرداد صدیقیان نقش‌های اصلی آن را بازی می‌کنند.
معکوس: اولین فیلم پولاد کیمیایی به عنوان کارگردان که تهیه کنندگی آن را هم مسعود کیمیایی به‌عهده دارد؛ ظاهرا فیلم، اثری است در مایه‌های کارهای کیمیایی پدر. فیلمی که بازیگرانی چون بابک حمیدیان، شهرام حقیقت دوست و اکبر زنجانپور در آن بازی می‌کنند.
یلدا: این فیلم که کارگردان آن مسعود بخشی و تهیه کننده آن هم علی مصفاست، به ماجرای یک قتل می‌پردازد. صدف عسگری، بهناز جعفری، فرشته صدر عرفایی و بابک کریمی از بازیگران این فیلم هستند.
پالتوشتری و مسخره باز هم دو فیلم دیگر بخش نگاه نو هستند که در بخش سودای سیمرغ هم حضور دارند و در معرفی فیلم‌های آن بخش، به این دو اثر هم پرداخته‌ایم.

مستند، انیمیشن و کوتاه

فیلم‌های مستند
«بهارستان خانه ملت» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی بابک بهداد - «تمام چیزهایی که جایشان خالی است» به تهیه کنندگی و کارگردانی زینب تبریزی - «خانه‌ای برای تو» به تهیه‌کنندگی مهدی شامحمدی و کارگردانی مهدی بخشی مقدم - «دلبند» به تهیه‌کنندگی الهه نوبخت و کارگردانی یاسر طالبی - «نت‌های مسی یک رویا» به تهیه‌کنندگی مرتضی شعبانی و کارگردانی رضا فرهمند
انیمیشن‌های سینمایی
«آخرین داستان»، اشکان رهگذر
«بنیامین»، محسن عنایتی
«شب آفتابی»، علی مدنی
فیلم‌های کوتاه
«بچه خور»، محمد کارت
«دریای تلخ»، فاطمه احمدی
«رورانس»، سوگل رضوانی
«گسل»، سهیل امیرشریفی

علی رستگار
سینما

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها