وزیر خارجه کشورمان در مصاحبه با خبرنگاران خارجی:

نشست ورشو در نطفه مُرده است

رئیس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با جام جم آنلاین:

اجلاس ورشو از افول آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه جلوگیری نمی‌کند

رئیس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر گفت: اجلاس ورشو تأثیر مهمی در وضعیت رو به افول آمریکا و رژیم صهیونیستی و سعودی در منطقه نخواهد داشت.
کد خبر: ۱۱۸۸۱۲۰
اجلاس ورشو از افول آمریکا و صهیونیست‌ها در منطقه جلوگیری نمی‌کند

مجتبی امانی رئیس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر در گفت‌وگو با خبرنگار جام جم آنلاین در خصوص اجلاس ورشو با اشاره به اینکه آمریکایی‌ها سرمایه‌گذاری زیادی برای این اجلاس انجام داده‌اند اظهار کرد: از طرف دیگر تأکید نتانیاهو به‌عنوان اولین کشور که اعلام کرد این دعوت‌نامه را دریافت کرده،‌ نشان از برنامه‌ریزی‌های آن‌ها برای این اجلاس دارد.

امانی خاطرنشان کرد: برای اینکه بتوانیم نتایج این اجلاس را پیش‌بینی کنیم باید برگردیم و نتایج اجلاس‌های مشابهی که آمریکایی‌ها با چنین اهدافی یعنی مقابله با ایران و محور مقاومت برگزار کرده‌اند را ارزیابی کنیم.

وی تأکید کرد: در شرایطی که اجلاس ورشو با اجلاس 23 سال قبل شرم‌الشیخ در مصر ازلحاظ شکلی، سطح برگزاری و اوضاع منطقه قابل‌مقایسه نیست هیچ‌گونه امیدی به موفقیتی برای آن وجود ندارد درعین‌حال سطح استقبال وزرای امور خارجه جهان از این اجلاس هم چندان آن چیزی که آمریکایی‌ها و صهیونیست‌ها تبلیغ می‌کردند نبود.

رئیس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر خاطرنشان کرد: اجلاس شرم‌الشیخ در سال 1374 در سطح رهبران وقت کشورهای آمریکا، روسیه، آلمان، فرانسه، دبیر کل سازمان ملل و چند تن از رهبرهای کشورهای عربی مثل ملک حسین، امیر کویت و دیگران برگزارشده بود.

وی بابیان اینکه اجلاس شرم‌الشیخ آن سال به دلیل دعوت سران کشورها با امضای مشترک کلینتون و مبارک خیلی قوی به نظر می‌آمد خاطرنشان کرد: بعدازاین اجلاس آمریکایی‌ها شروع به خط‌ونشان کشیدن برای محور مقاومت کردند که در آن زمان فقط در حزب‌‌الله تجلی پیدا می‌کرد و ایران هم به‌عنوان پشتیبانی‌کننده آن شناخته می‌شود، تقریباً دو هفته بعدازاین اجلاس بود که جنگ معروف 16 روزه در فروردین 1996 علیه حزب‌الله عملاً برای ریشه‌کنی محور مقاومت توسط اسرائیل آغاز شد.

امانی افزود: اسرائیلی‌ها که بعد از 16 روز جنگ هیچ دستاوردی به دست نیاورده بود مجبور به پذیرش آتش‌بس شدند اما حاصل این حمله نابخردانه این بود که این رژیم صهیونیستی مجبور شد از جنوب لبنان عقب‌نشینی کند که پیروزی بسیار مهم سیاسی و نظامی برای حزب‌الله تلقی می‌شد و حزب‌الله از آن موقع در جامعه لبنانی بیش‌ازپیش نفوذ و قدرت پیدا کرد.

وی بابیان اینکه قطعاً صهیونیست‌ها و سعودی‌ها تلاش دارند نتیجه اجلاس ورشو هم چیزی مانند نشست شرم‌الشیخ باشد خاطرنشان کرد: بااین‌حال بسیار بعید است خروجی این اجلاس چیزی شبیه آن اجلاس باشد و اوضاع بین‌المللی اجازه چنین اقدامی را به بانیان این نشست‌ها نمی‌دهد چراکه اصلی‌ترین مخالف آن خود ترامپ است که ادعا خواهد کرد شما از حمله 1996 به حزب‌الله چه فایده‌ای برده‌اید که اکنون بخواهید ببرید.

رئیس سابق دفتر حفاظت از منافع ایران در مصر همچنین گفت: باوجوداینکه به قول ترامپ آمریکایی‌ها 7 تریلیون دلار در منطقه هزینه کرده‌اند چیزی جز کاهش نفوذ این کشور و ازدیاد نفرت مردم از ایالات‌متحده در کنار قدرت گرفتن محور مقاومت در منطقه و اضافه شدن کشورهای دیگری مانند عراق و جریان‌های مردمی مثل یمن به این محور به دست نیاورده‌اند.

وی افزود: قطعاً اگر منظور از اجلاس ورشو تأمین امنیت رژیم صهیونیستی و از بین بردن محور مقاومت بود این دستاورد به‌هیچ‌وجه محقق نخواهد شد و براین اساس اجلاس ورشو که یک اجلاس بسیار کوچک‌تر و کم‌اهمیت‌تر از اجلاس شرم‌الشیخ محسوب می‌شود و حتی در منطقه‌ای دورتر از منطقه خاورمیانه برگزار می‌شود تأثیر مهمی در وضعیت رو به افول آمریکا و رژیم صهیونیستی و سعودی در منطقه نخواهد داشت.

امانی در بخش دیگری از این گفت‌وگو بابیان اینکه موضوع تحریم و اقدامات علیه ایران در بعد از انقلاب هیچ موقع متوقف نبوده است اظهار کرد: در طول 40 سال اخیر تحریم‌ها به‌مقتضای زمان و با ابزارهای متداولی که آن‌ها داشتند چه در طول زمان جنگ و چه بعدازآن ادامه داشته است. بااین‌حال مهم نحوه فکر کردن و تعامل ما برای کاهش اثرات منفی این تحریم‌هاست.

وی در پایان بابیان اینکه قطعاً اظهار ناتوانی و ترس در برابر تحریم‌ها به ازدیاد اقدامات و ایجاد اطمینان کاذب در نزد دشمنان ما برای اعمال تحریم‌های بیشتر منجر خواهد شد اظهار کرد: باید تلاش کرد تا دشمن را از تحریم و تأثیر آن ناامید کنیم و این مهم جز با همبستگی در داخل کشور و به‌کارگیری همه نیروهای انسانی، مادی و معنوی امکان‌پذیر نخواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها