سرفه‌های مزمن در افراد بالغ معمولا 8 هفته یا بیشتر طول می‌کشد و این مدت در کودکان به 4 هفته می‌رسد

خلاص شدن از شر سرفه‌های آزاردهنده

سرفه شاید در ظاهر آزاردهنده و عذاب‌آور باشد، اما راهی طبیعی برای پاک کردن بدن از محرک‌ها و عفونت‌های بدن است. بعضی سرفه‌ها به خودی خود بهبود می‌یابند، اما برخی سرفه‌ها پایدار و بسیار مقاوم به درمان هستند و همین امر باعث شکایت بسیاری از بیماران می‌شود. بهترین راه درمان سرفه به شناسایی عامل زمینه‌ای بروز آن بستگی دارد که در بیشتر موارد حساسیت‌ها، عفونت‌ها و برگشت اسید معده شایع‌ترین علل بروز سرفه‌های طولانی‌مدت هستند که اغلب هم خشک بوده و بیشتر آزاردهنده می‌شود.
کد خبر: ۱۱۸۶۴۲۴

سرفه‌های مزمن در افراد بالغ معمولا هشت هفته یا بیشتر طول می‌کشد و این مدت در کودکان به چهار هفته می‌رسد و در بیشتر موارد در خواب بیماران اختلال ایجاد کرده و خستگی زیادی را برای آنها ایجاد می‌کند.
سرفهدر موارد خیلی مزمن حتی ممکن است باعث استفراغ، احساس سبکی در سر و شکستگی دنده‌ها هم شود. معمولا راه‌های درمانی مختلفی شامل استفاده از داروهای شیمیایی و درمان‌های طبیعی و گیاهی برای کاهش تعدد سرفه‌ها و بهبود آن وجود دارد.

دارو با تجویز پزشک
معمولا برای درمان سرفه‌های مزمن از برخی داروهای شیمیایی استفاده می‌کنند که در بسیاری موارد مؤثر واقع می‌شود. آنتی‌هیستامین‌ها، گلوکوکورتیکوئیدها و ضداحتقان‌ها از شایع‌ترین داروهای مصرفی هستند که به‌ویژه برای درمان حساسیت‌ها و ترشحات پشت حلق مورد استفاده قرار‌می‌گیرند.
داروهای استنشاقی آسم: این داروها، مؤثرترین برای درمان سرفه‌های با منشأ آسم هستند که با کاهش التهاب و باز کردن انسداد راه‌های هوایی، تنفس را برای بیمار راحت‌تر می‌کنند.
آنتی‌بیوتیک‌ها: اگر عفونت باکتریایی عامل سرفه باشد، با مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها تا حد زیادی سرفه‌ها بهبود می‌یابد.
مسدودکننده‌های اسید: گاهی تغییراتی که در سبک زندگی رخ می‌دهد، ممکن است باعث برگشت اسید معده و تشدید سرفه‌ها شود. اما مصرف داروهایی که مانع از تولید اسید می‌شود، می‌تواند این عارضه را درمان کند. در موارد حاد، برای درمان باید فرد را تحت عمل جراحی قرار داد.
داروهای کاهنده یا تسکین‌دهنده سرفه: اگر علت اصلی سرفه‌های خشک و طولانی‌مدت مشخص نشود و مشکلی جدی‌ برای بیمار ایجاد نکرده باشد، معمولا می‌توان با مصرف تسکین‌دهنده‌های سرفه که اغلب داروهای OTC یا بدون نسخه هستند، استفاده کرد تا از شدت سرفه‌ها کاسته شود. البته به خاطر داشته باشید این داروها برای بزرگسالان قابل استفاده است و در کودکان زیر چهار سال حتما باید با نظر پزشک دارو تجویز شود، چرا که ممکن است برای کودک ضرر داشته باشد.

همه چیز باید طبیعی باشد
خیلی‌ها هستند که معمولا برای درمان سراغ پزشک نمی‌روند و ترجیح می‌دهند داروهای گیاهی و طبیعی را به جای داروهای شیمیایی استفاده کنند. این امر در نگاه اول مشکلی ایجاد نمی‌کند، اما مساله از جایی آغاز می‌شود که بسیاری از افراد از خواص دارویی گیاهان مختلف اطلاعات مختصری دارند، چرا که داروهای گیاهی ممکن است با بعضی دیگر از داروها و مکمل‌ها تداخل ایجاد کرده و عوارض جانبی ناخواسته‌ای را به‌دنبال داشته باشند. به همین منظور توصیه می‌کنیم حتی داروهای گیاهی را هم حتما با نظر متخصص این حوزه مصرف کنید تا مشکلی گریبانگیر شما نشود.
چای عسل: تحقیقات متعددی نشان می‌دهد که عسل می‌تواند سرفه‌های خشک و طولانی‌مدت را درمان کند و از شدت آنها بکاهد. محققان تأثیر عسل را روی کاهش شدت سرفه‌های شبانه مورد مطالعه قرار دادند و دریافتند این ماده‌غذایی به اندازه داروی کاهش‌دهنده سرفه «دکسترومتورفان» موثر است. برای استفاده از تأثیر درمانی عسل برای سرفه، دو قاشق چایخوری عسل را با آب گرم یا چای گیاهی مخلوط کنید و روزی یک یا دو فنجان از این ترکیب بنوشید. استفاده از عسل در کودکان زیر یک سال ممنوعیت دارد.
زنجبیل: زنجبیل با توجه به خاصیت‌های ضدالتهابی که دارد، یکی از درمان‌های مؤثر برای سرفه‌های خشک یا مرتبط با آسم است. این ماده مقوی حالت تهوع و درد را نیز کاهش می‌دهد. ترکیبات ضدالتهابی زنجبیل التهاب غشاهای راه‌های هوایی را کاهش داده و سرفه‌ها را آرام‌تر می‌کند. برای تهیه چای زنجبیل، 20 تا 40 گرم زنجبیل را به یک فنجان آب داغ اضافه کنید و بگذارید چند دقیقه‌ای بماند تا خوب دم بکشد. برای بهتر شدن طعم و مزه و بالا رفتن اثربخشی آن به چای زنجبیل، عسل یا آبلیمو بیفزایید.
ریشه گل ختمی: استفاده از این نوع گیاه برای درمان سرفه‌های مزمن و گلودرد قدمت تاریخی دارد. گل ختمی تحریک‌پذیری مخاط گلو ناشی از سرفه‌های خشک و طولانی و خلط ایجاد شده در ناحیه گلو را کاهش می‌دهد. شربت سرفه‌های گیاهی حاوی ریشه گل ختمی در کنار گیاه آویشن و پیچک در درمان سرفه‌های ناشی از سرماخوردگی و عفونت‌های مجاری تنفسی مؤثرند. معمولا بعد از 12 روز مصرف این نوع شربت‌ها تا 90 درصد سرفه‌ها بهبود می‌یابد. ریشه گل ختمی را به‌صورت خشک و در قالب چای کیسه‌ای هم می‌توان در آب جوش استفاده کرد.
آناناس: میوه آناناس حاوی آنزیمی موسوم به «بروملین» است که بیشترین مقدار آن در وسط میوه تجمع دارد. آناناس خاصیت ضدالتهابی داشته و همچنین مخاط گلو را تجزیه کرده و از گلو خارج می‌کند. نوشیدن روزانه آب آناناس مخاط گلو را کاهش داده و سرفه‌ها بهبود می‌یابد. حتی مکمل‌های بروملین هم برای کاهش سرفه در بازار موجود است.
آویشن: این گیاه علاوه بر این که در آشپزی بسیار پرکاربرد است، به‌دلیل وجود آنتی‌اکسیدان‌های فراوان، خواص دارویی هم دارد و یکی از بهترین و معروف‌ترین داروهای گیاهی برای درمان سرفه، گلودرد، برونشیت و مشکلات گوارشی به شمار می‌رود. محققان معتقدند شربت‌های حاوی آویشن و برگ‌های پیچک سرفه‌ها را به‌طور مؤثرتری درمان می‌کنند. علاوه بر شربت آویشن می‌توانید با افزودن دو قاشق چایخوری آویشن به یک فنجان آب داغ، چای آویشن تهیه کنید. بهتر است بگذارید چای ده دقیقه دم بکشد و بعد آن را مصرف کنید.
نارون: استفاده از گیاه نارون برای کاهش سرفه‌های خشک و طولانی بسیار مؤثر است. خواص این گیاه به ریشه گل ختمی بسیار نزدیک است و به رقیق شدن مخاط گلو و کاهش سرفه‌ها کمک می‌کند. با افزودن یک قاشق چایخوری به یک فنجان آب داغ می‌توانید یک فنجان چای نارون تهیه کنید. به خاطر داشته باشید گیاه نارون در جذب برخی داروها تداخل ایجاد می‌کند، بنابراین قبل از مصرف حتما با پزشک مشورت کنید. نارون را در قالب پودر و کپسول هم می‌توانید از داروخانه‌ها تهیه کنید.

ندا اظهری

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها