نماینده اسبق ایران در اوپک در گفت و گو با جام‌جم آنلاین:

بدعهدی های فرانسه در قراردادهای تجاری دوباره تکرار شد

نماینده سابق ایران در اوپک در گفتگو با جام جم آنلاین :

خودباوری و خودکفایی در صنعت نفت بزرگ‎ترین دستاورد است

نماینده سابق ایران در اوپک گفت: قبل از پیروزی انقلاب اسلامی مستشاران زیادی در صنعت نفت ما حضور داشتند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کردند و به مرحله فروش می‌رسانند. به‌طورکلی باید بگویم کار دست این مستشاران بود.
کد خبر: ۱۱۸۲۹۸۴
خودباوری و خودکفایی در صنعت نفت بزرگ‎ترین دستاورد است

به گزارش جام جم آنلاین ، محمدعلی خطیبی نماینده سابق ایران در اوپک در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: بعد از انقلاب دست عوامل و ایادی غرب و سایر خارجی‎ها از نفت ایران کوتاه شد و از کشور رفتند. جالب اینجاست که در فرودگاه می‎گفتند ما به‌زودی برمی‌گردیم. ولی الان مشاهده می‌کنیم که چهار دهه است که این صنعت وابستگی کامل به خود ایران دارد و دخالت خارجی‌ها در کار نیست. صنعت نفت ما از سوی فرزندان همین مرزوبوم هدایت می‌شود بدون اینکه دخالتی در آن باشد.

خطیبی افزود: بزرگ‌ترین دستاورد 4 دهه این است که ما موفق شدیم صنعت نفت را باوجود همه شرایط دشوار مثل تحریم و جنگ تحمیلی، اداره و بازسازی کنیم و آن را توسعه بخشیم. به‌خوبی از این صنعت نگهداری کردیم.

این کارشناس امور نفتی در ادامه گفت: همه این فرآیندها از سوی خود ما انجام شد. در صنعت نفت پس از انقلاب تمامی تصمیمات در رابطه با حوزه صنعت نفت از سوی خود متولیان ایران بود و دیگران برای ما تصمیم‌گیری نمی‌کردند. قطع ید خارجی‌ها از صنعت نفت ما واقعاً یکی از بزرگ‌ترین دستاوردهای ما در این حوزه است. این‌یکی از تجلی‌های اقتصادی ما به شمار می‌رود.

وی گفت: توانمندی‎های داخلی ما بسیار رشد و توسعه پیداکرده است و اداره صنعت نفت به این عظمت توسط نیروهای ایرانی را کسی تصور نمی‌کرد. شما برخی از کشورها را ببینید متوجه می‌شوید که اداره صنعت نفت آنها به دست کشورهای بزرگ و شرکت‌های چندملیتی است و درواقع در کار آنها دخالت وجود دارد.

خطیبی بیان داشت: در بخش‎های مختلف نفت، گاز، پتروشیمی چه بالادستی و چه پایین‌دستی، همه این‌ها از سوی ایران اداره می‌شود. برنامه‌های توسعه‌ای متعددی نیز در بخش‎های بالادستی و پایین‌دستی داشتیم. آخرین پروژه مربوط به ستاره خلیج‌فارس می‌شود. این پروژه از سوی نیروهای ایرانی راه‌اندازی شد که دستاورد بسیار بزرگی برای ما به شمار می‌رود و در سایه انقلاب اسلامی شکل‌گرفته است.

نماینده سابق ایران در اوپک تصریح کرد: اگر خارجی‌ها کماکان در نفت ما حضور داشتند اصلاً ایران نمی‌توانست پیشرفتی در این حوزه داشته باشد. ایران بعد از انقلاب سنت‌شکنی کرد. ایران در حوزه نفت اکنون کاملاً متکی به خودش است درصورتی‌که قبل از انقلاب چنین نبود و دیگران برای ما تصمیم می‌گرفتند و کار انجام می‎دادند. ایران نیز فقط باید هزینه‌‎ها را می‌داد.

وی در ادامه گفت: ما دستاوردهای بزرگ دیگری هم داریم. درگذشته که همه‌چیز دست خارجی‌ها بود نفت را که به فروش می‎رساندند، بخشی از آن را به ما می‎دادند. فروش نفت پس از انقلاب به‌صورت کلی دست خودمان افتاد و تصمیم گرفتیم چقدر بفروشیم و چقدر نفروشیم و چقدر تولید کنیم.

کارشناس امور اقتصادی و نفتی کشور یادآور شد: ازنظر توانمندی‌های داخلی به‌ویژه در زمینه نیروی انسانی و مدیریتی در این 4 دهه از قدرت‎های بزرگ نفتی شدیم. درواقع ایران به‌خوبی نفت خودش را اداره کرد.

خطیبی خاطرنشان کرد: صنعت نفت در کشورهای تولیدکننده بزرگ از سوی شرکت‎های چندملیتی اداره می‌شود. ما هم اگر با شرکت‎های چندملیتی قرارداد می‎بندیم، کار دست خودمان است و متولیان این شرکت‎ها فقط کارهایی را برای ما انجام داده‎اند و رفته‎اند.

وی ادامه داد: خودباوری و تکیه‌بر نیروی داخلی موفقیت بزرگی بود. در تداوم آن باید بکوشیم و مرزهای داخلی را پشت سر بگذاریم تا ضمن استفاده از فناوری روز بیشتر به سمت بومی‎گرایی برویم و در فناوری نفتی نیز خودکفا شویم.

نماینده سابق ایران در اوپک ایران اضافه کرد: ما باید در زمینه نفتی به خارج از مرزها برویم و شرکت‌های ما باید بتوانند کارهایی را انجام بدهند. اکنون شرکت‌های داخلی ما خیلی رشد کرده‎اند.

خطیبی گفت: برنامه‌های بالادستی و پالایشگاه‏های نفتی ما نیز توسعه پیداکرده است. شرکت‎های گاز نیز با همین توسعه مواجه شده‌اند. شرکت‌های شیمیایی ما نیز به‌شدت کوچک و محدود بودند اما اکنون به‌شدت رشد و توسعه پیداکرده‌اند. هیچ‌چیز قابل‌مقایسه با قبل از انقلاب نیست. همه‌چیز توسعه پیداکرده است.

وی تأکید کرد: فرصت زیادی نیاز داریم تا آمار ارقام قبل و بعد انقلاب را باهم مقایسه کنیم. قبل از انقلاب بسیاری از نقاط کشور از نعمت گاز بی‌بهره بودند اما اکنون با آمار شگفت‌انگیزی روبرو هستیم. کاری که ایران در زمینه نفت انجام داد در دنیا بی‎نظیر و بی‎رقیب بود و در توسعه صنعت نفت کارهای بزرگی انجام شد.

محمدعلی خطیبی در پایان گفت: مهار چاه‎های نفت در انحصار چند شرکت محدود غربی بود اما ایران موفق شد از چاه‎های نفت خودش بهره‌برداری شود.

نیروی انسانی نفت ایران با تکیه‌بر خودش موفق شد به خودباوری و خودکفایی کامل برسد و موفقیت‎های زیادی برسد. توانمندی‎های ایران روزبه‌روز بیشتر می‎شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها