درباره وضعیت تراز آب خزر این روزها اطلاعات متفاوتی منتشر می‌شود که برخی از این اطلاعات درست نیست. به عنوان مثال سمیناری به مناسبت روز دریای خزر توسط معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست برگزار شد که در این سمینار، کارشناسی از وزارت علوم درباره وضعیت خزر و نوسانات تراز آب این دریا اطلاعاتی ارائه کرد. به نظرم این اطلاعات خیلی درست نیست. بر اساس نظرات ارائه شده در این سمینار، تراز آب خزر همچنان در حال کاهش و پسروی است.
کد خبر: ۱۱۵۸۸۸۹
ماهیگیری از خزر گل‌آلود

کارشناسان حاضر در نشست معتقد بودند مناطق ساحلی به دلیل پسروی دریا خسارت میبیند و تالابها در حال خشک شدن هستند. تاکید هم روی خلیج گرگان بود که خشک شده است. حتی انتهای برنامه اعلام شد وضعیت آب در کشور خیلی نامناسب است و تنها راهکار، استفاده از آب دریای خزر است، زیرا شوری آب این دریا خیلی کم است.

این درحالی است که روند پسروی آب خزر در 20 سال گذشته متوقف شده و آب این دریا روند افزایشی را شروع کرده است. با این وجود برای خلیج گرگان چهار تا پنج میلیارد تومان بودجه با عنوان احیای خلیج گرگان، اختصاص داده شده است تا لایروبی خلیج در دستور کار قرار گیرد.

به نظرم عملیات لایروبی در خلیج گرگان اشتباه است. زیرا به گفته رئیس مرکز مطالعات دریای خزر وابسته به وزارت نیرو به عنوان تنها نهاد مسئول اندازهگیری تراز آب خزر، آب این دریا در حال پیشروی است.

این مقام مسئول اعلام کرده است روند کاهشی آب دریای خزر متوقف شده و در شش ماهه اول سال96، 11 سانتیمتر آب دریای خزر بالا آمده است. همچنین پیشبینی کرده است در سه سال آینده 42سانتیمتر آب دریای خزر بالا میآید. این نشان میدهد مشکلات خزر بدون صرف پول هم بزودی حل میشود و نیازی به هزینه کردن برای لایروبی و احیای تالابها و خلیج گرگان و... نیست. خیلیها به بهانه این مساله که همچنان آب خزر روند کاهشی دارد و تالابها و نواحی ساحلی خشک میشود، هزینههای زیادی را به دولت تحمیل میکنند. این اقدامات بیشتر با اهداف سودجویانه پیگیری میشود.

گرچه معاونت دریایی سازمان حفاظت محیطزیست تاکید دارد آب دریای خزر در حال پسروی است، اما بر مبنای اطلاعات دپارتمان کشاورزی آمریکا روند کاهشی تراز دریای خزر در سال 2017 و 2018 متوقف شده و تراز این دریا در حال افزایش است.

امید صدیقی
کارشناساکوبیولوژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها