سال گذشته 322 نفر در رودخانه، کانال و مجاری انتقال آب و دریاچه سدها غرق شدند

شنا به‌ سمت مرگ

تابستان و گرمای هوا مردم را ترغیب می‌کند که تنی به آب بزنند، اما آیا هر محیطی برای شنا مناسب است؟ هر کجا که آبی وجود داشت، می‌توانیم از آن برای تفریح و شنا استفاده کنیم؟
کد خبر: ۱۱۵۶۳۹۸
شنا به‌ سمت مرگ

آمار افراد غرق شده نشان می‌دهد برای ورزش شنا هم باید به اصول و قوانین ایمنی، دقت کافی داشته باشیم.

آمارها نشان می‌دهد شناگرانی که به جای مناطق امن، دریاچه سدها، کانال‌های آب و رودخانه‌های خروشان را برای شنا انتخاب می‌کنند، بیش از هر گروه و دسته دیگری در معرض خطر غرق شدن قرار می‌گیرند.

براساس آمارهای وزارت نیرو، بیشترین میزان غرق‌شدگان در ماه مرداد هر سال به ثبت رسیده است.

سال گذشته 322 نفر در محیط‌های تحت مدیریت وزارت نیرو غرق شده‌اند. آمارهای پزشکی قانونی هم که با اضافه کردن غرق شد‌گان دریا ارائه می‌شود از مرگ 1026نفر در محیط‌های آبی کشور طی سال 96 حکایت دارد.

هر ساله با شروع فصل گرما تمایل برای انجام ورزشهای آبی و حضور در دریاها و رودخانهها افزایش مییابد و به تناسب این مراجعات، تعداد افراد غرق شده در محیطهای آبی هم افزایش مییابد.

آن طور که سیفا... آقابیگی، مدیر کل دفتر بحران و پدافند غیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران به «جامجم» میگوید: تعداد افراد غرق شده در رودخانهها، کانالها و مجاری انتقال آب و دریاچه سدها در سال گذشته 322 نفر بوده است. تعداد افراد غرق شده در سال 96 نسبت به سال 95 با افزایش تقریبا بین 7 تا 8 درصدی مواجه بوده است.

تمام محیطهای آبی کشور تحت رصد و تولیت وزارت نیرو و شرکتهای آب منطقهای قرار ندارد. برای نمونه دریاها جزو مناطقی است که تحت مدیریت وزارت نیرو نیست. به همین دلیل آمارهای وزارت نیرو و پزشکی قانونی از نظر تعداد افراد غرق شده با هم متفاوت است. در آمارها آمده است که سال گذشته 1026 نفر در آبهای کشور غرق شدهاند.

آقابیگی با اشاره به وجود 146 هزار کیلومتر رودخانه در کشور، کنترل تمام محیطهای آبی تحت مدیریت وزارت نیرو را غیر ممکن توصیف میکند و درباره دلایل افزایش تعداد افراد غرق شده در سال 96 نسبت به سال 95 عنوان میکند: سال گذشته یک گروه کوهنوردی در منطقه سالکندی خوزستان دچار حادثه شد به همین دلیل آمار افراد غرق شده افزایش یافت.

به گفته او، بیشترین میزان غرقشدگان به ترتیب در رودخانهها، خلیج فارس، دریای خزر، استخرها و دریاچههای مصنوعی، کانالها و مجاری انتقال آب دریاچه سدها و محیطهای آبی و در نهایت چاههای آب به ثبت رسیده است.

افزایش 90 درصدی افراد غرق شده در تیر ماه

مدیرکل دفتر بحران و پدافند غیر عامل شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه میدهد: با افزایش درجه حرارت و سفرهای تابستانی همزمان با تعطیلی مدارس، تعداد افراد غرق شده در دریاها هم افزایش مییابد. به نحوی که در تیر امسال تعداد افراد غرق شده نسبت به ماه قبل آن با افزایش 90 درصدی مواجه بوده است.

او تعداد افرادی را که در چهار ماهه ابتدایی امسال در محیطهای آبی تحت مدیریت وزارت نیرو دچار حادثه شدهاند، 133 نفر اعلام میکند و از مردم میخواهد بدون لوازم ایمنی نظیر جلیقه نجات شنا نکنند و فقط در محیطهایی که امکانات کافی از نظر نجات غریق وجود دارد شامل سواحل دریاها و بخشی از سواحل رودخانهها اقدام به شنا کنند.

نشناختن قواعد آب، عامل غرق شدن مردم

بخش زیادی از افرادی که در مخزن سدها یا رودخانهها غرق میشوند، افرادی آشنا به فنون شنا هستند اما در حین شنا دچار سانحه میشوند.

بهمن پرورش، غواص و امدادگر به «جامجم» میگوید: تاکنون اجساد یکصد غریق از افراد برجسته شامل منتخبان المپیک، قهرمانان جوان رشتههای ورزشی و شناگران ماهر را از آبهای داخلی ایران بیرون کشیدهام. این مساله تلنگری به شناگران معمولی است تا در آبهای کشور بدون امکانات شنا نکنند، زیرا آب به آنها رحم نخواهد کرد.

آنطور که او میگوید: خستگی، وسعت مخزن سدها، اسپاسم عضلانی، ناتوانی در شنا و عواملی از این دست منجر به غرق شدن افراد در مخزن سدها شده و سبب میشود آنها نتوانند در مقابل خروش آب مقاومت کنند.

پرورش که همین چند روز پیش دو جوان غرق شده را از مخزن سد سنقر خارج کرده، معتقد است 95 درصد افرادی که در رودخانهها غرق میشوند با خطرات آب آشنا نیستند. او از سال 68 تاکنون فقط موفق شده 105 نفر را زنده از آب بیرون بیاورد و آمار کشتهشدگانی را که به دنبال پیکر آنها کیلومترها مسیر رودخانههای خروشان را طی کرده است، به دلیل کثرت تعداد آنها به خاطر نمیآورد.

نجات فقط یک نفر از 21 حادثهدیده

این غواص میگوید: چند روز پیش پیکر یک جوان را که در سد شهید قنبری ماکو غرق شده بود، در آبهای مرزی چهار کشور ارمنستان، آذربایجان، ترکیه و ایران جستوجو کرده است.

به گفته او در چهار ماهه ابتدایی امسال فقط این غواص 20 نفر را از آبهای کشور در آورده است و طی این مدت موفق شده فقط یک نفر را زنده از آب بیرون بیاورد.

پرورش که با تجهیزات کامل در آب، به دنبال غرقشدگان میگردد از مسدوم شدن در آب سخن میگوید. آنطور که او اعلام میکند: تاکنون 33 بار در جریان امدادرسانی به غرقشدگان، تا سر حد مرگ پیش رفته است.

شیرجههای خطر آفرین

بیشتر افرادی که به خاطر شنا در آبهای سطحی رودخانهها، کانالها و سدها جان خود را از دست میدهند. درک درستی از شرایط این مناطق ندارند. در برخی مواقع در زمان آبگیری سد، میزان سطح آب با پیش بینی منطبق نیست و در مسیر رودخانه یا مخزن سدها نیز درختان قطع و جمعآوری نمیشود و به همین دلیل اینها در مخازن سدها باقی میماند. علاوه بر این بر اثر سیلاب هم شاخ و برگها، سنگهای بزرگ و کوچک نیز به دریاچه پشت سد یا رودخانهها و کانالهای آب آورده میشود که هنگام شنا و شیرجه زدن در آب خطرآفرین است.

رودخانهها ؛ رکورددار قربانی

بیشترین میزان غرقشدگان در محیطهای آبی، مربوط به شنا در رودخانههاست. با توجه به اینکه طول رودخانههای کشور 146 هزار کیلومتر است، مطمئنا امکان پایش و نگهبانی یا محصور کردن این میزان رودخانه وجود ندارد، بنابراین برای کاهش حوادث مربوط به رودخانهها باید خود مردم رعایت کنند. دومین محیط آبی که بیشترین میزان غرق شده را به خود اختصاص میدهد، خلیج فارس و دریای خزر است که تعداد زیادی گردشگر به آن مراجعه میکنند. استخرها و دریاچههای مصنوعی که امکانات نجات غریق در آنها کم است یا اصول ایمنی در آن رعایت نمیشود، سومین مکانی است که افراد زیادی در آن غرق میشوند.

لیلا مرگن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها