یک رسانه غربی از تلاش سه کشور اروپایی برای ایجاد کانال های مالی با ایران برای زنده نگه داشتن داد و ستد با ایران پس از آغاز تحریم های آمریکا خبر داد.
کد خبر: ۱۱۵۴۱۹۴
اروپایی ها به دنبال ایجاد کانال های مالی با ایران

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از چندین مقام اروپایی گزارش کرده که اتحادیه اروپا درصدد ایجاد حساب یا فعال کردن حساب‌های قدیمی بانک مرکزی ایران در بانک‌های مرکزی عضو این اتحادیه است تا از این طریق بتواند برجام را حفظ کند.

این طرح در نشستی که وزیران خارجه آلمان، فرانسه و بریتانیا (و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ) در اواسط تیر ماه با مقام های ایرانی در وین داشتند، ارائه شده است.

به نوشته این روزنامه، این حرکت نخستین اقدام ملموس اتحادیه اروپا برای حفظ برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

به نوشته این روزنامه دیگر کشورهای اروپایی و از جمله اتریش و سوئد نیز اعلام کرده‌اند که ایجاد حساب برای بانک مرکزی ایران در بانک‌های مرکزی خود را بررسی می‌کنند.

مقام های اروپایی که وال استریت به آنها استناد کرده، تاکید کرده‌اند که مذاکره با بانک های مرکزی اعضای اتحادیه اروپا در جریان است اما هنوز این بانک‌ها موافقت خود را اعلام نکرده‌اند.

مقام های اروپایی همچنین به این روزنامه گفته‌اند پیش‌نیاز این طرح اجرای معیارهای «اف ای‌ تی‌ اف» از سوی ایران است.

در روزهای گذشته نیز شورای اروپا با بروز رسانی قوانین مسدودساز در خصوص ادامه تبادلات اقتصادی با ایران موافقت کرد. در پی تصمیم آمریکا برای خروج از برجام و بازگشت تحریم های بین المللی این کشور علیه ایران، اروپا بنا دارد با از سرگیری قانون «مسدود ساز تحریم» که برای مقابله با تحریم های آمریکا علیه کوبا تدوین شده بود، شرکت های اروپایی را از تحریم های آمریکا علیه ایران در امان نگاه دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها