معاون اول دادستان کل کشور اعلام کرد:

اعدام و ۲۰ سال حبس در انتظار اخلال گران ارزی

مدتی است بازار ارز نوسانات عجیبی را تجربه می‌کند. از اواخر سال گذشته که بحران ارزی در کشور به وجود آمد دولت با استفاده از سیاست‌های انقباضی قصد داشت بازار را کنترل کند اما از ابتدای امسال دولت ارز را تک‌نرخی اعلام کرد که این کار هم در شرایط بحرانی نتوانست پاسخگو باشد البته این هشدار قبلا از سوی کارشناسان اعلام شده بود اما دولت در این زمینه اقدامی نکرد.
کد خبر: ۱۱۴۹۹۴۱
در ساماندهی بازار ارز تعلل کردیم

به نظر می‌رسد در شرایط فعلی باید درآمد حاصل از نفت که سهم مردم محسوب می‌شود برای واردات کالاهای اساسی و فعالیت‌های زیربنایی به منظور سرمایه‌گذاری مورد استفاده قرار گیرد. در این صورت همه جزئیات این موضوع باید در بودجه ذکر شود و دولت نسبت به تعهدات خود پایبند باشد. از سوی دیگر برخی واردکنندگان و دانشجویان به ارز نیاز دارند که در این صورت ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان تأمین می‌کنند.

در این شرایط بورس ارز باید راه‌اندازی شود و صادرکنندگان ارز خود را در این بورس عرضه ‌کنند و واردکنندگان و متقاضیان دیگر نسبت به خرید اقدام ‌کنند.

روند قیمت‌گذاری هم عرضه و تقاضا خواهد بود و قاچاق ارز به صفر خواهد رسید. بانک مرکزی به عنوان متولی اصلی بازار پول و ارز باید ابزارهای نظارتی خود را برای کنترل بازار ارز به کار بگیرد.

اکنون دولت اعلام کرده که واردکنندگان باید ارز مورد نیاز خود را از صادرکنندگان تأمین کنند که موجب سه نرخی شدن ارز می‌شود اما در بورس ارز این فرمول بهتر نتیجه خواهد داشت.

دولت در طول چند سال گذشته که بازار ارز فضای آرامی را سپری می‌کرد فرصت یکسان‌سازی نرخ ارز را داشت اما تعلل در این زمینه باعث شد تا در شرایط بحرانی این کار به عنوان مسکن استفاده شود.در شرایط فعلی برای درمان باید ارز را سه نرخی کرد.

تصمیم اخیر دولت برای راه‌اندازی بازار ثانویه ارز به واقعیت اقتصادی نزدیک‌تر است اما سیاستی که پیش‌از این اتخاذ شده بود سیاست کاملی نبود.

مثلا درمورد ارز 4200 تومانی ساعت 10:30 شب اعلام شد که هر مقداری که لازم باشد ارز با این مبلغ در اختیار همه می‌گذارند. اما آرام آرام متوجه شدیم هنوز دولت و بانک مرکزی یک چارچوب کامل ارزی تعیین نکرده و در این مدت بخشنامه‌های زیادی صادر شد که بی‌تاثیر بود.

حیدر مستخدمین‌ حسینی - معاون سابق بانک مرکزی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها