اختصاصی جام جم آنلاین بمناسبت روز ملی خلیج فارس

گواه تاریخ بر نام خلیج فارس از ابتدا تا به امروز (+تصاویر آرشیوی وزارت امورخارجه)

نقشه‌ها و اسناد موجود در ایران و جهان نشان می‌دهد، خلیج فارس از همان ابتدا تنها با یک نام اطلاق می‌شده و در زبان‌های مختلف رایج دنیا صراحتا بر واژه کهن خلیج فارس یا دریای فارس تأکید شده است.
کد خبر: ۱۱۳۸۵۸۵
گواه تاریخ بر نام خلیج فارس از ابتدا تا به امروز (+تصاویر آرشیوی وزارت امورخارجه)

بمناسبت روز ملی خلیج فارس خبرنگار جام جم آنلاین برای بررسی اسناد و شواهد تاریخی موجود در خصوص نام اصلی خلیج فارس، سری به مرکز اسناد و مخزن نقشه ها و نسخ تاریخی وزارت امور خارجه زد.

طبق اظهارات دکتر مرتضی دامن پاک معاون پژوهشی و مطالعاتی مرکز اسناد وزارت امور خارجه، این مرکز که با کوشش فراوان نسخ و نقشه های تاریخی بسیاری از دانشمندان و جغرافی دانان دنیای غرب، جهان اسلام و ایران زمین را گرد آوری کرده، یکی از آرشیوهای مهم منطقه و دنیا بشمار می آید.

در تصاویر زیر نمونه ای از نقشه های اصلی ایران زمین از دیرباز را مشاهده می کنید، که نام خلیج فارس در آثار گوناگون و در زبان های مختلف با عناوینی چون پرشین سی، بحرالعجم، خلیج فارس، گولفو پرسیکو،گلف پرسیکوا ذکر شده است که ترجمه همه آنها تنها به یک واژه ختم می شود و آن هم خلیج فارس و یا دریای فارس است.

نکته حایز اهمیت اینکه در هیج یک از اسناد و نقشه های موجود نامی تحت عنوان جعلی خلیج ع ر ب ی وجود ندارد. در ادامه این گزارش بخشی از نقشه های موجود گرد آوری شده از سراسر جهان را ملاحظه می کنید که بنام اصلی خلیج فارس صراحت کامل دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها