مروری بر همه معتادانی که در فیلم‌های سینمایی ایرانی حضور داشته‌اند و بعضا جایزه‌های مهمی هم گرفته‌اند

سودای سرنگ بلورین

به دنبال گسترش و رواج پدیده کودکان کار در سطح دنیا و بویژه کشورهای در حال توسعه، آسیب شناسی مشکلات و معضلات آنها از عمده مسائلی است که مورد توجه مسئولان است. چرا که آسیب‌های اجتماعی مانند اعتیاد، استثمار، تبعیض، بزهکاری، فقر و نه‌تنها سلامت یک اجتماع را به خطر می‌اندازد، بلکه مانع پیشرفت و توسعه جامعه نیز می‌گردد.
کد خبر: ۱۱۳۵۳۰۳
بچه‌های کار به سینمـا آمدند
در این میان سینما ابزار قدرتمندی است که در قالب تولید فیلم و انیمیشن‌های متنوع به رشد و بارورسازی ذهنیات کودکان و نوجوانان بسیار کمک می‌کند و فیلمسازان با شناخت کافی از شخصیت و نیازهای این رده سنی می‌توانند فیلم‌هایی بسازند که پاسخگوی نیازها و دغدغه‌های آنها باشد، اما باید در نظر داشت که کودکان کار هم جزو کودکان همین جامعه هستند.

کودکانی که غالبا به قدری در مناسبات تصویری و نوشتاری نادیده گرفته میشوند و چنان در سایه قرار میگیرند که سرخورده میشوند و بعدها در جامعه بهدلیل همین تحقیرشدن گامهایی معکوس و گاهی بحران ساز برمی دارند.

به گزارش جامجم، انیمیشن «قلب سیمرغ» ساخته زندهیاد وحید نصیریان صبح دیروز ساعت 10 صبح در سینما فرهنگ با حضور خسرو سینایی کارگردان پیشکسوت سینما، برای گروه سنی نوجوان انجمن حمایت از کودکان کار به نمایش درآمد.

انجمن حمایت از کودکان کار نهادی غیردولتی و غیرانتفاعی است که از سال 1381 با مجوز رسمی وزارت کشور با هدف حمایت از کودکان در معرض آسیب و بویژه کودکان کار فعالیت خود را شروع کرده است و به صورت رایگان، خدمات آموزشی و حمایتی به کودکان کار ارائه میدهد.

این انجمن که سالهاست با شعار«نه به کار کودک» فعالیت میکند صبح دیروز جمعی از نوجوانان کار را که تحت حمایت خود قرار دارد به دعوت گروه سینمایی «هنر و تجربه» به سینما فرهنگ آورد تا این انیمیشن سینمایی «قلب سیمرغ» را تماشا کنند و ذوق و شوق بچهها در این میان حاکی از ماندگاری این تجربه شیرین در ذهنشان دارد.

کودکان چه میگویند

با آنکه میدانم حرف زدن از خودشان و خواستههایشان برایشان سخت است، اما به میان شان میروم. شاد و بیخیال در میان سالن سینما بازیگوشی میکنند و انصافا حق این بچهها نیست که فقیر باشند.

پسربچه آفتابسوختهای که قدی نسبتا بلند دارد لبخند میزند. کنارش میروم و از او میخواهم از خودش بگوید. با خجالت میگوید: «قبل از اینکه به مدرسه انجمن کودکان کار بیام خیاطی کار میکردم. قبلش هم دستفروش بودم. مدرسه که اومدم از طرف مدرسه سینما میام، اما فیلم کارتونی زیاد دوست ندارم. فیلمای بازیگرا رو بیشتر دوست دارم. دلم میخواد بیشتر به ما برسن که بتونیم وسایل بیشتری داشته باشیم.»

پسربچه تپل و بامزه دیگری از آن طرف میگوید: «الان در مدرسه دارم درس میخوانم. قبلش که از شهرستان اومدم تهران اول کار میکردم و مامانم اومد من رو مدرسه ثبت نام کرد. دوست دارم فیلمهای خندهدار ببینم.»

دختربچهای معصوم مقنعهای طوسی به سر دارد و حرف نمیزند. فقط خوشحال است که به سینما آمده و میخندد.

به دلیل ملاحظات اخلاقی از ذکر نام و چاپ تصاویر مصاحبه شوندهها خودداری شد.

درباره کارگردان

زندهیاد وحید نصیریان، هنرمندی بیبدیل در عرصه هنرهای تجسمی بود و در بین فیلمسازان انیمیشن به جرات میتوان او را پرچمدار مکتب تازهای دانست. کمیت و کیفیت و درخشش آثار او در تمامی حوزههای تجسمی نشان از تفکر خلاق، پشتکار و عشق او به هنر دارد. نصیریانِ 46 ساله تابستان سال گذشته به دلیل ایست قبلی درگذشت.

خلاصه داستان

در آیندهای دور میان انسانهای کره زمین جنگی همهگیر در حال انجام است. در این میان «سپنتا» سعی دارد «مینو»، همسر باردارش را از این مهلکه بیرون برده و به غاری برساند که توسط نیروی «سیمرغ» از آن محافظت میشود. آنها نام فرزند خود را «رها» میگذارند و درگیر و دار این جنگ، «اژدهاک» که در کوه دماوند به بند کشیده شده بود، آزاد میشود. رها پس از سالها به جنگ اژدهاک میرود و با وجود سن کمش بر اژدهاک پیروز شده و ناجی سرزمینش میشود.

در این فیلم انیمیشن که توسط مرکز گسترش سینمای مستند و تجربی تولید شده است، بازیگرانی چون حمید فرخ نژاد در نقش «رخش»، رضا کیانیان در نقش «شیردال»، الهام پاوهنژاد در 2 نقش «آفرین» و «هما»، پرویز پورحسینی در نقش «سپنتا»، امین قاضی در نقش «رها»، علیرضا طاهری در نقش «رستم»، آرزو آذری در نقش «مینو» و وحید نصیریان در نقش «دم شیردال» صداپیشگی کردهاند.

آرزوی خاطرهسازی برای کودکان کار داشتم

خسرو سینایی، کارگردان باسابقه سینمای ایران با تاکید بر اینکه آرزو داشتم برای کودکان کار خاطرهسازی کنم به جامجم گفت: هرکسی در جامعه ما تا جایی که میتواند باید کمکرسان باشد تا کودکان و نوجوانانی که از امکانات خوبی برخوردار نیستند بهتر رشد کنند. تکتک ما موظف هستیم که سهممان را برای ساختن خاطرات خوب در ذهن کودکان ادا کنیم و من هم کاری جز این نکردم. کودکی شاید شیرینترین و سازندهترین بخش زندگی هر انسانی باشد و امیدوارم تمام کودکان این سرزمین از فرهنگی ابتدایی برخوردار باشند. من همیشه آرزو داشتم که برای کودکان کار با فیلم و سینما خاطرهسازی کنم و به همین خاطر زمانیکه از من دعوت شد به همراه این عزیزان فیلم ببینم سریع قبول کردم.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها