نمایندگان خانه ملت در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کردند

حمایت مجلس از کالای ایرانی

نمایندگان مجلس در راستای تحقق شعار سال (حمایت از کالای ایرانی) طرح‌هایی را در دستور کار دارند که در اولین جلسات سال جدید مطرح خواهد شد.
کد خبر: ۱۱۳۲۲۰۸
حمایت مجلس از کالای ایرانی

به گزارش جام‌جم، کاهش سود بانکی، کنترل واردات، مقابله با قاچاق، سرمایه‌گذاری در بخش‌های دارای مزیت و زیرساختی، افزایش کیفیت کالاهای تولید داخل، کاهش مالیات بر ارزش افزوده برای کالاهای ایرانی و کاهش هزینه تبلیغات کالاهای ایرانی در رسانه‌های جمعی، بخشی از تمهیدات مجلس شورای اسلامی در راستای حمایت از کالای ایرانی است که در قالب طرح‌های جدید مطرح خواهد شد.

در طول روزهای گذشته کارشناسان اقتصادی راهکارهایی برای تحقق شعار سال 97 ارائه کردند و این بار نظر نمایندگان مجلس به عنوان بخش قانونگذار کشور جویا شدیم که نظر آنها را در ادامه می‌خوانید.

لزوم افزایش تعرفه کالاهای وارداتی

احمد امیرآبادی، عضو هیات‌رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره اقداماتی که مجلس می‌تواند در راستای تحقق شعار سال انجام دهد به خبرنگار جام جم گفت: برای حمایت از کالای ایرانی باید تعرفه‌های گمرکی با تغییراتی همراه شود و مجلس نیز برای تحقق این موضوع از ظرفیت و سیستم نظارتی خود استفاده خواهد کرد.

نماینده مردم قم تصریح کرد: کنترل واردات و مقابله با قاچاق ابزارهای مهمی برای حمایت از کالاهای تولید داخل محسوب می‌شوند که متاسفانه به این مقوله بی‌توجهی می‌شود. اکنون مناطق آزاد مبدایی برای ورود کالاهای مصرفی به کشور است که در کنار واردات ته‌لنجی و کالای همراه مسافر رقم بالایی را تشکیل می‌دهد. همه این موضوعات در اختیار دولت بوده اما اقدام عملی در این بخش رخ نداده است.

امیرآبادی با اشاره به این‌که بانک‌ها می‌توانند نقش موثری در تولید داشته باشند، تصریح کرد: بانک‌ها با ابزار سود بانکی نقش مهمی را برای ارتقای تولید و کاهش قیمت تمام‌شده کالا ایفا می‌کنند. در کنار این موضوع سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه و همچنین سازمان امور مالیاتی برای دریافت ارزش افزوده می‌توانند به تولید داخل کمک کنند. به عنوان مثال مالیات بر ارزش افزوده کالاهای ایرانی نسبت به کالاهای خارجی باید پایین‌تر باشد تا هم مصرف‌کننده رغبت به خرید داشته باشد و هم تولیدکننده هزینه زیادی پرداخت نکند.

وی تبلیغات و فرهنگ‌سازی را از الزامات تقویت تولید داخل دانست و افزود: اکنون در مجلس مطرح شده تا رسانه‌های جمعی مانند صدا و سیما تخفیف‌هایی را برای تولیدات ایرانی در نظر بگیرند.

هزینه تمام‌شده کاهش یابد

محمد عزیزی، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در این باره به جام‌جم گفت: برخی کالاهایی که به کشور وارد می‌شود، مشابه تولید داخلی آن وجود دارد و برای تقویت تولید داخل و میل مردم به خرید کالای ایرانی باید هزینه تمام‌شده کالا را کاهش دهیم.

وی با بیان این‌که نمی‌توانیم دور ایران حصار بکشیم، تصریح کرد: ممنوعیت واردات باعث می‌شود تا کیفیت کالاهای داخلی همچنان در سطح پایین باقی بماند به طوری که شاهد بودیم 40 سال پیکان و 20 سال پراید تولید شد.

عزیزی با اشاره به هزینه‌های تمام‌شده تولید گفت: اگر سود بانکی برای تولید کاهش یابد و دولت یارانه بخشی از تسهیلات تولید را که در بودجه امسال آمده پرداخت کند، هزینه‌های تولید نیز کاهش خواهد یافت. در کنار این موضوع باید بحث کیفیت کالاهای ایرانی نیز مطرح شود و سازمان استاندارد از موضع خود برای رضایت مصرف‌کنندگان پایین نیاید.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر این‌که تولید با نرخ 30 درصدی تسهیلات به صرفه نخواهد بود، افزود: با بستن مرزها مردم نگاهشان به کالاهای تولید داخل بد می‌شود اما این موضوع دلیل نمی‌شود واردات بی‌رویه به کشور داشته باشیم و به صورت افسارگسیخته کالای خارجی به کشور وارد شود.

کلیشه‌ای برخورد نکنیم

بهروز نعمتی، عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره تحقق شعار سال و اقداماتی که مجلس در این زمینه می‌تواند انجام دهد به مواردی اشاره کرد و گفت: در طول ده سال گذشته مقام معظم رهبری بیشتر نام‌های اقتصادی برای سال برگزیدند اما متاسفانه همه بخش‌ها به صورت کلیشه‌ای و شعاری با موضوع برخورد کردند.

وی با تاکید بر این‌که کشور درگیر شعارزدگی شده، تصریح کرد: اکنون در برنامه دورهمی، مجری این برنامه تبلیغ خرید و مصرف بیشتر خودروی خارجی را می‌کند که با شعار سال فاصله زیادی دارد. این‌که ما بگوییم مقام معظم رهبری به نکته درستی اشاره کرده و باید به آن توجه شود اما در عمل کار خودمان را انجام دهیم، کشور پیشرفت نخواهد کرد.

عضو هیات‌رئیسه مجلس با اشاره به این‌که باید به صورت عملی اقدام شود، تاکید کرد: در بررسی موضوعات و تحقق شعار سال نباید با یکدیگر تعارف داشته باشیم. اکنون کشور دارای مزایایی در زمینه تولید برخی محصولات است و در برخی تولیدات، زیرساخت ضعیفی دارد. بنابراین باید در زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری صورت گیرد که ظرفیت تولید وجود داشته باشد و تولید را به صرفه کند.

وی با بیان مثالی در این زمینه گفت: اکنون در بخش منسوجات و صنایع بالادستی و پایین‌دستی پتروشیمی ظرفیت تولید زیادی در کشور وجود دارد اما عدم توجه به این بخش‌ها باعث شده تا این صنایع آن‌طور که انتظار می‌رفت پیشرفت نکنند. در دهه 70 مجموعه‌های ریسندگی و بافندگی با نمونه‌های خارجی رقابت می‌کردند اما سود بالای تسهیلات بانکی و همچنین عوارضی که برای تولید در نظر گرفته شد آنها را به ورطه نابودی کشاند.

نعمتی افزود: همه مجلس باید به صورت تخصصی درگیر تولید شود و از تشکیل کمیسیون‌های ویژه خودداری شود. قوه قضاییه در کنار قوه مقننه می‌تواند نقش اساسی ایفا کند، به طوری که اگر صدای تولیدکننده شنیده شود بسیاری از مشکلات حل خواهد شد. اکنون برخی تولیدکنندگان به دلیل بدهی‌های مالی درگیر دادگاه و زندان هستند در صورتی که باید آنها محترم شمرده شوند و تمهیداتی در نظر بگیریم که آنها در کشور سرمایه‌گذاری خود را افزایش دهند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این‌که تولیدکننده ما هنوز شانی در کشور ندارد، تصریح کرد: بخش خصوصی باید به معنای واقعی تقویت شود حتی اگر بدهکار است. تولید ما به دلیل تحمیل عوارض، جان خود را از دست داده و برای رفع این معضل نیاز به همدلی بین قوا داریم. تزریق پول ارزان‌قیمت در قبال افزایش کیفیت محصولات می‌تواند مشکل تولید کشور را حل کند و اگر به صورت عملی در این حوزه وارد شویم قطعا بخش زیادی از مشکلات رفع می‌شود.

به گفته نعمتی، حمایت از کالای ایرانی با افزایش تعرفه واردات محصولات مشابه داخلی نیست. ممنوعیت کالاهای مشابه تولید داخل تا زمانی که کیفیت محصولات ما در تراز جهانی قرار نگرفته، کاری بیهوده است و باعث نارضایتی مصرف‌کنندگان و افزایش واردات غیرقانونی کالا (قاچاق) می‌شود. مقابله با قاچاق دیگر اقدامی است که همه دستگاه‌ها باید با همکاری هم باید انجام دهند.

خرید کالای ایرانی

نماینده مردم کاشان در مجلس گفت: با خرید کالای ایرانی که محصول و دسترنج کارگر داخلی است، باید در جهت به حرکت درآوردن اقتصاد داخلی اقدام کنیم.

سیدجواد ساداتی‌نژاد، نماینده مردم کاشان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس با اشاره به نامگذاری سال 97 به عنوان «حمایت از کالای ایرانی»، اظهار کرد: در سال گذشته از ظرفیت‌های کشور آن‌گونه که مدنظر مقام معظم رهبری بود، استفاده نشد اما امیدواریم در سال جدید با تکیه بر مردم بو‌یژه جوانان گام بلندی را در اجرای فرامین رهبری برداریم.

وی افزود: با خرید کالای ایرانی که محصول و دسترنج کارگر داخلی است باید در جهت به حرکت درآوردن اقتصاد داخلی اقدام کنیم.

نماینده مردم کاشان و آران و بیدگل با تاکید بر این موضوع که تولیدکننده داخلی باید کیفیت کالای خود را افزایش دهد، تصریح کرد: با افزایش کیفیت کالای داخلی سمت و سو به خرید اجناس ایرانی افزایش می‌یابد که بر همین اساس حمایت از تولید ایرانی باید از مسئولان شروع شود.

ساداتی‌نژاد یکی از مهم‌ترین مؤلفه‌هایی را که می‌تواند به تحقق شعار امسال کمک کند، حمایت و غیرت ملی دانست و عنوان کرد: بسیاری از کشورهای موفق در تولید مانند ژاپن با تکیه بر حمایت و عرق ملی توانستند اقتصاد کشور خود را به تعالی برسانند.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس ضمن اشاره به سفر کاری اخیر خود به کره‌جنوبی گفت: در این کشور حمایت از تولید داخلی به حدی جدی است که اگر یک کالای خارجی مرغوب‌تر هم باشد مردم تعلق خاطری به خرید آن ندارند و کالای داخلی را ترجیح می‌دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها