گزارش جام‌جم از چینش اکران فیلم‌ها در تعطیلات عید 95 و 96 و 97

سینوس سینمای نوروز

فیلمی که در تعطیلات نوروز اکران می‌شود علاوه بر سینماروهای همیشگی، مخاطبان دیگری از مردم عادی (حتی کسانی که هیچ‌وقت به سینما نمی‌روند) هم دارد و همین موضوع باعث افزایش فروش قابل توجه فیلم‌ها می‌شود. به همین خاطر خیلی از فیلمسازان، اکران نوروزی را از بهترین فرصت‌های اکران می‌دانند و این اکران برایشان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
کد خبر: ۱۱۳۰۰۰۲
سینوس سینمای نوروز

امسال نیز همانند سال گذشته و سالهای پیش از آن رقابت تنگاتنگی میان فیلمهایی که در جشنواره فجر حضور داشتند یا حضور نداشتند برای اکران نوروزی بوجود آمد و در نهایت این فیلمهای کمدی بودند که در ترافیک گزینههای اکران توانستند سهم عمدهای را به خود اختصاص دهند.

شاید مرور سهم گونههای مختلف سینمایی در نوروز به شناخت علاقهمندی مخاطب و دریافتن نگرش مدیران و خیلی چیزهای دیگر کمک کند. کاری که سعی کردهایم در این گزارش انجامش بدهیم.

آنچه در اکران نوروز 95 گذشت

فیلمهای اکرانشده: شش فیلم شامل سه فیلم اجتماعی، دو فیلم کمدی و یک فیلم که اصطلاحا اسمش را میگذاریم مقاومت و منظورمان فیلمهایی است که دغدغه بیشتری در مورد انقلاب و دفاع مقدس و وضعیت مسلمانان و مواردی از این دست دارند.

فیلمهای اجتماعی:

«ابد و یک روز» ساخته سعید روستایی و برنده 9 سیمرغ جشنواره فیلم فجر، «خشم و هیاهو» ساخته هومن سیدی برگزیده بهترین داوری و جایزه ویژه هیات داوران، «کفشهایم کو؟» به کارگردانی کیومرث پوراحمد

فیلمهای کمدی:

«50 کیلو آلبالو» به کارگردانی مانی حقیقی و فیلم طنز «من سالوادور نیستم » که با حضور رضا عطاران به فروش بالایی دست یافت.

فیلمهای مقاومت:

«بادیگارد» به کارگردانی ابراهیم حاتمیکیا و برنده سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول مرد.

فیلمهای ذکر شده هر چند به دلیل گوناگونی در سبک و محتوا توانستند نظر عمده مخاطبان آن سال را به خود جلب کنند، اما این نکته را هم نمیتوان فراموش کرد که در بین این آثار فیلمی مناسب سنین کودک و نوجوان وجود نداشت.

آن سال پس از پایان تعطیلات نوروزی محمدرضا فرجی مدیرکل دفتر سینمای حرفهای با اشاره به استقبال مردم از فیلمهای «من سالوادر نیستم!»، «50 کیلو آلبالو»، «بادیگارد»، «ابد و یک روز»، «خشم و هیاهو»، «کفشهایم کو؟» که در اکران نوروزی سال 95 به نمایش درآمدند فروش این آثار را تا پانزدهم فروردین بدین شرح اعلام کرد:

من سالوادر نیستم! هشت میلیارد تومان

50 کیلو آلبالو سه میلیارد و 200 میلیون تومان

بادیگارد دو میلیارد و 100 میلیون تومان

ابد و یک روز یک میلیارد و 800 میلیون تومان

خشم و هیاهو 350 میلیون تومان

کفشهایم کو؟ 300 میلیون تومان

جمع فروش آثار سینمایی در ایام نوروز سال 95، 16 میلیارد و 420 میلیون تومان بود و استقبال خوب مردم از سینماها و کشیده شدن اکران فیلمها به سئانس فوقالعاده و نیمهشب از اتفاقات نادری بود که پس از سالها در نوروز 95 اتفاق افتاد.

آنچه دراکران نوروز 96 گذشت

فیلمهای اکران شده: شش فیلم شامل دو فیلم اجتماعی، سه فیلم کمدی و یک فیلم مقاومت

فیلمهای اجتماعی

«یک روز بخصوص» به کارگردانی همایون اسعدیان، «آباجان» به کارگردانی هاتف علیمردانی .

فیلمهای کمدی

«گشت ارشاد 2» به کارگردانی سعید سهیلی، «خوب، بد، جلف» به کارگردانی پیمان قاسم خانی، و «سه بیگانه» فیلمهایی هستند که در لیست نوبت اول اکران نوروز 96 قرار گرفتند.

فیلم مقاومت

فیلم «ماجرای نیمروز» به کارگردانی محمدحسین مهدویان.

اکران نوروزی 96 با نمایش شش فیلم در ژانرهای مختلف کمدی، دفاع مقدس، سیاسی و اجتماعی تلاش کرد تا تمام سلیقههای مخاطبان سینما در تعطیلات نوروز را در نظر بگیرد و رکورد بیسابقه نوروز 95 را همچنان حفظ کند.

با پایان تعطیلات عید، فیلمهای اکران نوروز در مجموع توانستند 22 میلیارد و 820 میلیون تومان فروش کنند. حتی با در نظر گرفتن افزایش 20 درصدی بلیت پردیسهای سینمایی، میتوان گفت که فیلمهای نوروز 96 بیشتر از سال گذشته تماشاگر جذب کردند و فیلمهای «خوب، بد، جلف»، «گشت 2» و «ماجرای نیمروز» سه فیلمی هستند که نسبت به سایر فیلمهای نوروزی به فروش بیشتری دست یافتند.

«خوب، بد، جلف» 11 میلیارد و 95 میلیون تومان

«گشت 2» 7 میلیارد و 200 میلیون تومان

«ماجرای نیمروز» دو میلیارد و 40 میلیون تومان

«سه بیگانه» یک میلیارد و 240 میلیون تومان

«آباجان» 720 میلیون تومان

«یک روز بخصوص» 530 میلیون تومان

و اکران 97

هفت فیلم شامل سه فیلم کمدی، دو فیلم اجتماعی، یک فیلم مقاومت و یک فیلم انیمیشن کودک و نوجوان.

فیلم اجتماعی: «لاتاری» به سرگروهی استقلال

در این فیلم حمید فرخنژاد، ساعد سهیلی، هادی حجازیفر، نادر سلیمانی و... به ایفای نقش میپردازند.

رسول صدرعاملی در یک برنامه تلویزیونی اعلام کرد که داوران جشنواره سی و ششم فیلم فجر این فیلم را به دلیل محتوا کنار گذاشتند و قضاوت نکردند که همین مساله بعدا مورد انتقاد بسیاری قرار گرفت.

و «فراری» به سرگروهی سینما ماندانا

فیلم سینمایی «فراری» ساخته علیرضا داودنژاد به تهیهکنندگی جهانگیر کوثری است. این فیلم در سال 94 تولید شد و مورد توجه منتقدان و کارشناسان قرار گرفت.

فیلم کمدی: «لونه زنبور» به سرگروهی سینما ایران

این فیلم در سال جاری تولید شد و سازندگان قصد داشتند در طول سال آن را اکران کنند اما تصمیمشان را تغییر دادند و فیلم اکران نوروزی شد.

در این فیلم پژمان جمشیدی، محسن کیایی، بهاره کیانافشار، رعنا آزادیور، هومن برقنورد و... به ایفای نقش میپردازند.

و «مصادره» به سرگروهی سینما جوان

فیلم سینمایی «مصادره» اولین ساخته بلند سینمایی مهران احمدی به تهیهکنندگی محمدحسین قاسمی است.

رضا عطاران، هومن سیدی، بابک حمیدیان، میرطاهر مظلومی، هادی کاظمی و... در این فیلم ایفای نقش میکنند.

و «خرگیوش» به سرگروهی پردیس زندگی

این فیلم در گونه کمدی - اجتماعی آماده شده و بابک حمیدیان، سیامک انصاری، جواد عزتی، پانتهآ سیروس و... در آن به ایفای نقش می‌‌پردازند.

فیلم مقاومت: «به وقت شام» به سرگروهی پردیس کورش. در این فیلم علاوه بر بابک حمیدیان و هادی حجازی فر، بازیگران غیرایرانی نیز به ایفای
نقش میپردازند.

«به وقت شام» به دلیل صحنههایی که در آن تعبیه شده و خشونت داعش را به نمایش میگذارد با با محدودیت سنی زیر 12 اکران میشود.

فیلم انیمیشن: «فیلشاه» به سرگروهی پردیس آزادی

انیمیشن سینمایی «فیلشاه» ساخته هادی محمدیان به تهیهکنندگی حامد جعفری محصول گروه هنر پویا است. این فیلم در جشنواره فیلم فجر به دلیل اینکه در گونه انیمیشن ساخته شده بود مورد قضاوت داوران قرار نگرفت.

اینها فیلمهایی هستند که در نوروز 97 به نمایش درمیآیند. غالب فیلمهای نوروز امسال کمدیهای خوبی هستند که در صفآرایی روبهروی هم از نظر توانمندی چیزی کم ندارند. در مجموع به نظر میرسد ترکیب فیلمهای اکران نوروز که شامل فیلمهایی کمدی، انیمیشن، اجتماعی و مقاومت است میتواند طیف وسیعی از سلیقههای مخاطبان را در ابتدای سال پوشش دهد. از سوی دیگر با بررسی جدول درصد چینش ژانرها میشود نکاتی چند را برداشت کرد:

امسال یک فیلم به فیلمهای نوروزی اضافه شده است

درصد اهمیت به فیلمهای اجتماعی هر سال کمتر از سال قبل و امسال کمتر از دو سال قبل شده است

درصد اهمیت به فیلمهای مقاومت در 3 سال گذشته تغییری نداشته است

امسال بعد از چند سال اولین سالی است که یک فیلم انیمیشن در سبد فیلمهای نوروز قرار داده شده است.

ساناز قنبری

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها