گره گشا به شرط اجرا

استانداردهای نظام سلامت باید به گونه‌ای تدوین شود که قابلیت اجرایی شدن داشته باشد. این کار هم به نفع بیماران است و هم باعث می‌شود هزینه‌های اضافی نظام سلامت برای بیماران کمتر شود.
کد خبر: ۱۱۲۶۲۴۹
گره گشا به شرط اجرا

تدوین استانداردهای جدید ارائه خدمات شیمی‌درمانی در قالب دستورالعمل مدیریت خدمات شیمی‌درمانی توسط اداره کنترل و مبارزه با سرطان وزارت بهداشت نیز در همین راستا صورت گرفته است و اگر این دستورالعمل به نحوی مطلوب اجرا شود، استانداردهای درمانی این خدمات ارتقا می‌یابد و مسائل مربوط به ایمنی بیماران، پرسنل ارائه‌دهنده خدمات و مشکلاتی همچون دورریز داروها کنترل خواهد شد.

از سوی دیگر در نظام سلامت ایران، گاهی در استانداردسازی‌ها و تدوین آیین‌نامه‌های مختلف به اندازه کافی کار کارشناسی صورت نگرفته است. درباره برخی استانداردهای تدوین شده در دستورالعمل اخیر نیز که ضرب‌الاجلی برای رسیدن به آنها تعیین شده می‌توان چنین روندی را دید.

در واقع باید گفت شیمی‌درمانی در ایران، درمانی پر هزینه است و بیماران مبتلا به سرطان، هزینه بسیاری را برای این موضوع متحمل می‌شوند و خود نظام سلامت هم هر ساله هزینه‌های کلانی در این رابطه صرف می‌کند. به همین دلیل، استانداردسازی خدمات شیمی‌درمانی کاری اجتناب‌ناپذیر است.

اما مساله‌ای که در این میان وجود دارد، این است که همه بیماران امکان اخذ خدمات را از مراکز دولتی ندارند، چراکه زیرساخت‌های مناسب این کار، مانند تعداد کافی تخت بیمارستانی و پرسنل درمانی در مراکز دولتی وجود ندارد بنابراین بسیاری از بیماران ناچار می‌شوند به مراکز خصوصی مراجعه کنند، در حالی که ممکن است این مراکز استانداردهای مورد نظر دستورالعمل جدید را رعایت نکنند.

برای جلوگیری از این مشکل باید این آیین‌نامه به شیوه‌ای اجرا شود که مراکز خصوصی را نیز در تنگنا بگذارد. همچنین بهتر بود آیین‌نامه مدیریت خدمات شیمی‌ درمانی با مشورت کارشناسان خبره این کار، به گونه‌ای تدوین می‌شد که عملیاتی باشد، یعنی دستورالعمل‌های تعیین شده در این آیین‌نامه زیرساخت اجرایی هم داشته و ضرب‌الاجل اعلام شده برای آن نیز با زیرساخت‌های موجود در نظام سلامت تناسب داشته باشد.

از سوی دیگر مسئولان اداره کنترل و مبارزه با سرطان وزارت بهداشت باید توجه داشته باشند این آیین‌نامه به مصداق ضرب‌المثل سنگ بزرگ نشانه نزدن است، تبدیل نشود، چراکه بیماران حدود دو سه ماه برای دریافت خدمات شیمی‌ درمانی انتظار می‌کشند و اگر قرار باشد با اجرای این آیین‌نامه، استانداردهای خدمات شیمی‌درمانی ارتقا پیدا کند، باید فکری هم به حال این بازه زمانی کرد.

دکتر حسین فودازی - دبیر انجمن رادیولوژی و آنکولوژی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها