سرگذشت دختری که بخاطر ارتباط در فضای مجازی خودکشی کرد

نمی‌خواهم زنده بمانم!

همزمان با گسترش فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در کشور، شاهد افزایش پرونده‌های مرتبط با این فضا هستیم. بر اساس اعلام پلیس فتا، هتک حیثیت و اخاذی‌های اینترنتی بخش مهمی از پرونده‌ها را به خود اختصاص داده و پلیس و جامعه را درگیر کرده است. دوستی‌های اینترنتی، یکی از معضلاتی است که پایانی تلخ را برای دختران و گاهی پسران رقم می‌زند.
کد خبر: ۱۱۲۴۱۸۵
نمی‌خواهم زنده بمانم!

سرقت، اخاذی، تهدید، خودکشی و قتل پایان‌های متفاوتی است که در این دوستی‌ها رقم می‌خورد. دلبستگی‌های به‌وجود آمده در دوستی‌های اینترنتی ممکن است در دراز مدت باعث سوءاستفاده افراد فرصت‌طلب شود و در تجربه این دوستی‌ها، فرصتی برای انتخاب و شناخت صحیح دختر و پسر از یکدیگر به وجود نمی‌آید. اغلب افراد در این گونه دوستی‌ها فقط ادعا می‌کنند که ارتباطشان با انگیزه ازدواج است و این رابطه بیشتر بر عشق‌ورزی کور استوار است و عنصر خردورزی و عقلانیت در تصمیم گیری‌های اینچنینی وجود ندارد. دوستی‌های اینترنتی نه تنها مشکلی را از پسران و دختران حل نمی‌کند، بلکه اگر هم این روابط به ازدواج بینجامد، در زندگی مشترک سوء ظن و بی‌اعتمادی را برای هر دو طرف به همراه دارد.

به گفته، رئیس مرکز تشخیص و پیشگیری پلیس فتای ناجا، عمر این دوستیها بسیار کوتاه است و آنچه در پی آن میماند تعارض فکری و احساسی دختران و پسران و از دست دادن اعتماد به نفس و به وجود آمدن بدبینی در بین آنهاست.

برای پیشگیری از چنین آسیبهایی باید خانوادهها به نقش حیاتی خود در برابر فرزندان آگاه شوند تا بتوانند الگوهای صحیح رفتاری را به فرزندان ارائه دهند و آنها را در برابر آسیبهای اجتماعی واکسینه کنند.

در اینباره جامعه، خانواده و سازمانهای مسئول میتوانند با تقویت ارزشهای اخلاقی، معنوی و انسانی و سست کردن معیارهای مادی در نظر جوانان، تقویت و توسعه مراکز ورزشی و تفریحی و برنامهریزی صحیح برای اوقات فراغت آنها، ارائه خدمات رفاهی و اجتماعی جهت برطرف کردن کمبودهای عاطفی کودکان و نوجوانان و پرورش احساس عزت نفس و اعتماد به نفس کودک و نوجوان در خانواده و مدرسه جلوی منزوی شدن آنها در اجتماع و روی آوردنشان به دوستیها را در فضای مجازی بگیرند.

فریب در بازی اینترنتی

برنامه رادیویی ردپای حادثه که جمعه شبها از رادیو ایران پخش میشود، هفته گذشته به بررسی پرونده یکی از دوستیهای اینترنتی پرداخت که دختر دانشآموزی را تا مرز خودکشی برده بود.

سرگرد علیمحمد رجبی، کارشناس پلیس فتا در ابتدای برنامه گفت: یکی از نگرانیهای ما در پلیس فتا توسعه پروندههای اخلاقی و فردی است؛ پروندههایی که به حفظ آبروی افراد مربوط میشود. متاسفانه افراد جامعه با مشاهده این پروندهها با خود میگویند این اتفاقات برای ما نمیافتد و ما گرفتار نمیشویم. این دیدگاه شروع ماجرا و تشکیل پروندههای دیگر در پلیس فتا است. به جای این نگاه باید به هشدارها توجه کرد و بدانیم یک لحظه غفلت میتواند ما را گرفتار ماجرایی مجازی کند.

وی در ادامه با اشاره به پرونده دختر جوانی که قربانی یک مجرم سایبری شده بود، اظهار کرد: پرونده مربوط به شهر کرمان است. شروع ماجرا با نصب یک بازی آنلاین داخلی توسط دختر 17 ساله در تلفن همراهش بود.

بازیهای آنلاین قابلیت تبدیل شدن به شبکههای اجتماعی کوچک را دارند و اعضا میتوانند با هم ارتباط برقرار کنند و هم تیمی شوند. در این بازی دختر دانشآموز با پسری آشنا میشود و هم تیمی میشوند. آنها برای ارتباط درباره بازی، بین هم شماره رد و بدل میکنند و در نرمافزار واتساپ در ارتباط بودند. پسر جوان سعی میکند با حرفها و وعده هایش اعتماد دختر 17 ساله را به دست بیاورد و موفق به این کار هم میشود. پس از جلب اعتماد، برای هم عکس و فیلمهای معمولی ارسال میکنند و این عکسها کم کم به عکسهای خصوصی کشیده میشود.

وی افزود: چند ماه پس از این ارتباط، پسر جوان در تماس با دختر دانشآموز او را برای ارتباط نامشروع به خانهشان دعوت میکند. در اینجا، دختر تازه متوجه نیت شیطانی پسر میشود. او در این چند ماه به رفتار پسر جوان فکر نکرده بود و حالا فهمیده بود تمام درخواستهای او با نقشه بوده است. وقتی به این مرحله میرسند او از رابطه خسته شده و تصمیم میگیرد به دوستی خود با پسر جوان پایان دهد. از پسر جوان میخواهد که دیگر با او تماس نگیرد و عکسهایی که ارسال کرده را پاک کند، اما با جوابی غیر قابل انتظار از سوی او روبهرو میشود. پسر اخاذ تهدیدش کرد اگر برایش پول واریز نکند، عکس و فیلمهای خصوصی او را در فضای مجازی منتشر میکند و برای دوستان و خانوادهاش میفرستد.

زندگی با پول اخاذی

سرگرد رجبی با اشاره به واکنش دختر دانشآموز ادامه داد: با توجه به بافت سنتی منطقه و ارتباط ضعیف دختر دانشآموز با پدر و مادرش، او تصمیم میگیرد برای خلاصی از این وضعیت خودکشی کند. در حالی که در ابتدا اقدام به خودکشی کرده بود، تصمیم خود را تغییر میدهد و با مراجعه به پلیس فتا شکایتی را مطرح میکند. بعد از شکایت دختر دانشآموز و با توجه به حساسیت موضوع، رسیدگی به پرونده با دستور قضایی آغاز شد. ماموران این پرونده را با اولویت بررسی کردند و مجرم که پسر 23 سالهای بود، دستگیر شد. تحقیقات از متهم نشان داد، او بیکار است و با فریب دختران در فضای مجازی و اخاذی از آنها هزینه زندگیاش را تامین میکند.

این کارشناس پلیس فتا با تاکید بر ارتباط قوی والدین با فرزندانشان خاطرنشان کرد: در این پرونده، خانواده دختر دانشآموز از ماجرا با خبر نشدند و دختر نوجوان به خاطر ترسی که از آنها داشت موضوع را مخفی نگه داشت. والدین باید با فرزندان خود به گونهای برخورد کنند که اگر فرزندان در زندگی با مشکلی روبهرو شدند مثل یک دوست با آنها صحبت کرده و از والدینشان کمک بگیرند.

والدین جای دوستان را نگیرند

دکتر پروین ناظمی، روانشناس و کارشناس هم درباره ریشههای وقوع این ماجرا گفت: مشکلی در جامعه ما وجود دارد که البته به نوعی در حال برطرف شدن است، مقایسههایی است که در ذهن پدر و مادر وجود دارد و وضعیت الان را با دوران نوجوانی و جوانی خودشان مقایسه میکنند. موضوع دیگر تعصبات خانوادههاست. منظور از این تعصبات، قوانینی است که فرزندان آموزش میدهیم تا رعایت کنند. خانواده باید به صورتی باشد که اگر قوانینی زیر پا رفت باید کج دار مریز با آنها برخورد کرد. این تعصبات سختگیرانه را کنار بگذاریم و جو امن و صمیمی ایجاد کنیم. صمیمی این نیست که خیلی راحت صحبت میکنند. باید ضمن حفظشان پدر و مادر با آنها رفاقت داشت و کنارشان بود. شایسته نیست پدر و مادر جای دوست آنها را بگیرند و مانند دوستان فرزندان با آنها صحبت کنند. آنها میتوانند پشتوانه عاطفی باشند تا اگر ماجرایی مثل این پرونده رخ داد، دختران حداقل بتوانند براحتی موضوع را به مادران خود بگویند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها