مسئول کمیته حقوقی مجلس در گفت‌وگو با جام جم‌ آنلاین

حذف فساد از نظام اداری با اشتهار مفسدان/ انتشار هویت اختلاسگران اعتمادساز است

انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی

در یک اشتباه تقریباً رایج، سال‌هاست که در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی بیشتر، دستاوردهای «جمهوری اسلامی» تبیین می‌شود تا دستاوردهای «انقلاب اسلامی»؛ و به‌جای آنکه در طول سال و در روزها و هفته‌های منتسب به ارکان نظام، مانند هفته‌های دولت، مجلس، قوه قضاییه و ... از عملکرد ارکان نظام سیاسی برخاسته از انقلاب اسلامی یعنی جمهوری اسلامی بگوییم دهه فجر هر سال را فرصت مناسبی برای ارایه این دست گزارش‌ها یافته‌ایم.
کد خبر: ۱۱۱۹۶۷۲
انقلاب اسلامی و جمهوری اسلامی

احداث هزاران پروژه عمرانی، ایجاد امکانات رفاهی در روستاها و شهرها، گسترش آموزش عمومی و عالی، رسیدگی به احوال محرومان، ارائه خدمات فراوان و متنوع در حوزه‌های مختلف به آحاد ملت، تسهیل در رسیدگی به مشکلات و دعاوی مردم، توجه به تقنین کارآمد و راهگشا و تأمین امنیت پایدار و هزاران هزار خدمت پرشمار، نمونه‌هایی از دستاوردهای نظام جمهوری اسلامی است، اما دستاوردهای انقلاب اسلامی منظومه اندیشه ای است که مشتمل بر سلسله گفتمان‌های نسبت بخش دین و سیاست و مبتنی بر ساخت تمدن نوین اسلامی است.

محصول سلسله گفتمان‌های انقلاب اسلامی در قالب یک نظام سیاسی می‌شود برخی خدماتی که به آن‌ها اشاره شد.

از فهرست این گفتمان‌ها نفی اندیشه های معارض مسلط با شعار نه شرقی نه غربی بیشتر شناخته شده است و همچنین نفی اندیشه باطل که با بنیادسازی اندیشه جایگزین انقلاب مبتنی بر مبانی اسلام ناب مفهوم پیدا می‌کند.

آنچه اما در این میان مهم است عینی سازی این گفتمان‌ها و کارایی و اثربخشی آن خدمات مبتنی بر نگاه الهی است که میزان کارآمدی نظام را معرفی می‌کند. سنجه این کارآمدی، عیار «انقلابی» بودن هر یک از گفتمان‌ها و خدمات است. در جمهوری اسلامی، هر اقدام و حرکت به هر میزان از عیار انقلابی‌گری، بهره‌مندتر شده، کاراتر و اثربخش‌تر بوده و لاجرم به کارآمدی نظام انجامیده است.

اگر یک‌بار، گذرگاه‌های پرپیچ و خمی که جمهوری اسلامی از استقرار سیاسی، غائله‌ تجزیه‌طلبانه برخی قومیت‌ها، جنگ تحمیلی پرحادثه، محاصره نظامی و سیاسی و اقتصادی، بحران‌‌آفرینی‌های منافقین و لیبرال‌ها، مسأله قائم مقام رهبری، میراث شوم ویرانی‌های نظام طاغوت و جنگ، تهاجم و شبیخون و ناتوی گسترده و عمیق فرهنگی، مواجهه با سیاست‌های غیربومی اجتماعی و نسخه‌های ویرانگر تعدیل اقتصادی، دعوت جامعه به تجمل‌گرایی و اشرافی‌گری مسئولان، مسأله مبارزه جدی با مفاسد اقتصادی و مبارزه با فقر، فساد و تبعیض، هجمه عظیم به میراث اندیشه اسلامی ذیل سیاست‌های تساهل و تسامح، عرفی‌سازی ساحت‌های زندگی بشر گرفته تا فتنه‌های 78، 88 و نظایر آن را مرور کنیم؛ آنگاه خواهیم دانست که هرجا انقلابی رفتار کرده‌ایم، سربلند بوده‌ایم و هر جا از انقلابیگری فاصله‌ گرفته‌ایم، نتیجه گوارا نبوده است.

ورود به چهلمین سالگرد پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، موسم و موقف ارزیابی عملکرد ما با سنجه «انقلابی» بودن است.

دکتر محمدحسین ظریفیان - کارشناس دین و رسانه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها