پس از شناسایی و به رسمیت شناختن شهر «قدس» به‌عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی و به تبع آن تصمیم برای انتقال سفارت آمریکا از تل‌آویو به این شهر توسط رئیس‌جمهور آمریکا، همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد فضای منطقه بشدت تنش‌آلود شد. موضوع انتقال سفارت به بیت‌المقدس، مصوبه کنگره در سال 1995 است که طبق این مصوبه رئیس‌جمهور آمریکا اجازه می‌یابد هر شش ماه یک بار این تصمیم را بنابر مصالحی به تعویق بیندازد.
کد خبر: ۱۱۰۴۱۸۴
ملت فلسطین تسلیم خشونت‌ها نمی‌شود
از سال 1995 هیچ یک از روسای جمهوری آمریکا این جسارت را پیدا نکرده بودند که چنین تصمیمی را اجرایی کنند. حتی خود ترامپ نیز شش ماه پیش، همچون روسای جمهور پیشین اجرای این قانون را برای مدت شش ماه به تعویق انداخته بود، اما از آنجا که دونالد ترامپ به‌عنوان فردی با ویژگی‌های شخصیتی خاص و اعمال عجولانه معروف شده است در اقدامی نابخردانه پایتختی رژیم صهیونیستی در قدس را به رسمیت شناخت.

در حقیقت با این تصمیم، آغاز انتفاضه سوم فلسطین به منظور آزادسازی سرزمین‌های اشغالی کلید خورد. واکنش‌های بسیار خوبی در مقابل این دستور دونالد ترامپ در سراسر جهان اسلام و میان مسلمانان برانگیخته شد، اما شدت و مرکز ثقل این اعتراضات در سرزمین‌های اشغالی فلسطین و بویژه در «نوار غزه» بود. نوار غزه در طول سال‌های گذشته همواره کانون شروع انتفاضه‌ها بوده است و ساکنان این سرزمین تجربه‌های بسیاری را در راه مبارزه با اشغالگران آموخته‌اند. به همین جهت است که از شروع اعتراضات اخیر که تقریبا دو هفته از آن می‌گذرد،‌ نوار غزه آماج حملات ارتش رژیم صهیونیستی بوده است.

روز گذشته (دوشنبه) نیز یک بار دیگر جنگنده‌های اسرائیل به نوار غزه حمله کردند، هدف این رژیم جعلی تحت فشار قرار دادن ساکنان این سرزمین برای دست کشیدن از مبارزات به حق خود می‌باشد. این تجاوزات وحشیانه اسرائیل درحالی است که شاخه‌های نظامی گروه‌های فلسطینی از نوار غزه راکت‌هایی را به سمت شهرک‌نشینان شلیک کردند. این اقدام پیامی است به مقامات رژیم صهیونیستی که اگر امنیت فلسطینیان به خطر بیفتد، این اقدام بدون هزینه نخواهد بود و متقابلا زندگی شهرک‌نشینان صهیونیست در معرض تهدید قرار خواهد گرفت.

لازم به ذکر است که شهر «قدس» فقط یک سرزمین مادی برای مسلمانان و ملت فلسطین نیست، بلکه یکی از اماکن سه‌گانه مقدس اسلامی به شمار می‌آید. «بیت‌المقدس» بخشی از هویت جهان اسلام و فلسطینیان است و خدشه به این شهر خط قرمزی برای مسلمان محسوب می‌شود. جمیع این تحولات درحالی است که شورای امنیت سازمان ملل پیش‌نویس قطعنامه پیشنهادی مصر برای ابطال هر تصمیمی مرتبط با تغییر در وضعیت کنونی قدس را دیروز به رای گذاشت. تاثیر غیرمستقیم این پیش‌نویس در کنار واکنش‌های مسلمانان، این موضوع را به دیگر کشورها از جمله کشورهای عضو اتحادیه اروپا القا می‌کند که حتی تصور انتقال سفارت خود از تل‌آویو به قدس را از سر خارج کنند. آنچه در نتیجه‌گیری این یادداشت باید خاطرنشان کرد این است که ملت‌های مسلمان و در راس آنان فلسطینیان با مقاومت خود تاکنون هزینه این‌گونه اقدامات نابخردانه مقامات آمریکا و رژیم صهیونیستی را بشدت بالا برده‌اند. امید که این اعتراضات همچنان ادامه داشته باشد و بعد از چند روز خاموش نشود.

دکتر غلامرضا کریمی

استاد دانشگاه خوارزمی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها