تشنج‌آفرینی در لبنان، هدف اصلی ریاض

این روزها منطقه اوضاع ناآرامی را سپری می‌کند. از یک طرف سعد حریری نخست‌وزیر لبنان از کشورش خارج شده و در یک کشور بیگانه کناره‌گیری خود را اعلام می‌کند و از طرف دیگر یک روز پس از آن‌که حریری در عربستان استعفا می‌کند چند شاهزاده مدعی این کشور از سوی ولیعهد عربستان دستگیر و بازداشت می‌شوند.
کد خبر: ۱۰۹۱۰۰۰
تشنج‌آفرینی در لبنان، هدف اصلی ریاض
به نظر می‌رسید که الحریری با این اقدام یعنی استعفا و طرح اتهاماتی واهی علیه ایران درصدد برآمده تا به محور مقاومت و بخصوص مقاومت لبنان آسیب جدی بزند، اما مقاومت قوی‌تر از آن است که طرحی را که دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا، اسرائیلی‌ها و محمد بن سلمان شروع کرده‌اند بتواند به آن ضربه بزند. این استعفا برگی از توطئه راهبردی ترامپ است. بعد از قضیه داعش که واقعا توطئه بزرگی بود و درگیری را به داخل جهان اسلام کشانده بود حالا که این گروه در حال شکست است استراتژی جدید آقای ترامپ برای ایران‌هراسی و مشغول کردن کشورهای اسلامی به همدیگر است.

ترامپ با این کار بر آن است تا اجازه ندهد مساله فلسطین به موضوع اصلی و اولویت اصلی جهان اسلام شود. او بر آن است تا با فشار آوردن به کشورهای عربی آنها را ملزم کند تا رابطه‌شان را با اسرائیل که تاکنون و مخفیانه بوده علنی کنند تا به این ترتیب فشار ملت‌های اسلامی بر اسرائیل کم شود تا اسرائیل از صدر جدول دشمنان جهان اسلام کنار برود اما این توطئه محکوم به شکست است چراکه ارزیابی درستی از این تحولات نشده است. بلاشک حریری اشتباه بزرگی کرد چرا که با این امید استعفا داد تا در لبنان تشنج‌آفرینی کند و تنش‌ها و بحران را در منطقه گسترش دهد. بخصوص این‌که مسائلی را در یمن و بحرین بوجود می‌آورند. سعودی‌ها تلاش داشتند عراق را تجزیه کنند و سال‌ها بود با این کشور نه تنها رابطه نداشتند بلکه در این مسیر در حال حرکت بودند اما پیروزهای مقاومت در عراق نشان داد که این اتفاق رویا بوده و آنها مجبور شدند تا عراق را بعنوان یک کشور با تمامیت ارضی خود بپذیرند. این همان عربستانی است که 10 تا 12 سالی است عراق را قبول نداشت.

در حال حاضر ما دو جبهه در بحران‌های خاورمیانه داریم. یک طرف جبهه مردمی است. جبهه ملت ایران، عراق، فلسطین و مقاومت لبنان که به آن محور مقاومت می‌گوییم طرف دیگری هم وجود دارد که در برابر این محور است تا برای توجیه حضور خود فروش اسلحه و غارتی که به اسم فروش اسلحه می‌کند تنش و تشنج‌آفرینی کند. حریری در راستای منافع جبهه دوم بود که استعفا کرد ولی خیلی ناشیانه بود چراکه وی با این کار ناشیانه آبروی خود خانواده و لبنان را برد. او فرزند ناخلف مردی است که هیچ مزیتی از پدرش به ارث نبرده است. این کار او نشان داد که او وابستگی احمقانه‌ای به عربستان و ترامپ دارد. لبنانی‌ها آدم‌های فهیم، پیچیده و با ادراکی هستند و چرا او این کار را کرد معلوم نیست. اما انگیزه عربستان روشن است تشنج‌آفرینی در لبنان. آرامش و ثبات در لبنان و منطقه به نفع عربستان نیست البته آنها از تشنج در داخل سعودی هم می‌ترسند و با این کار می‌خواست در داخل هم با شاهزاده‌ها اتمام حجت کند.

در کل آوردن محمد سلمان پروژه سازمان سیا بود و این پروژه از زمانی که ادعا شد ایران قصد ترور عادل الجبیر وزیر خارجه فعلی و سفیر سابق عربستان در واشنگتن را دارد کلید خورده بود و هدف نهایی از این پروژه غارت کشورهای عربی است.

حسین شیخ‌الاسلام

سفیر سابق ایران در سوریه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها