مهدی چمران در گفت و گو با جام جم آنلاین تشریح کرد

لایحه مرگ شهرداری و شهرها در مجلس

رییس پیشین شورای شهر تهران گفت: با تصدی گری دولت در مدیریت شهری و نیز عدم تخصیص منابع بودجه ای مربوط به شهرداری ها همچون مالیات بر ارزش افزوده و تخلفات راهنمایی و رانندگی، در آینده شاهد مرگ شهرداری و شهرها خواهیم بود.
کد خبر: ۱۰۸۹۱۰۷
لایحه مرگ شهرداری و شهرها در مجلس

مهدی چمران ضمن بازدید از نمایشگاه مهمان غرفه جام جم بود و در گفت و گو با جام جم آنلاین پیرامون بحث مدیریت شهری اظهار داشت: این موضوع بجد در شورای عالی استانها دنبال می شود. بطور کلی مدیریت شهری در برنامه چهارم و پنجم توسعه مطرح بود اما متاسفانه در برنامه ششم این مهم تا اندازه ای مغفول ماند.

رییس شورای عالی استان ها با بیان اینکه مبحث مدیریت شهری در جلسات متعدد دولت و وزارت کشور با حضور بنده مورد بررسی قرار می گرفت افزود: نتایج این جلسات جمع بندی شد و پس از تصویب در کمیسیون شوراها در هیات دولت مورد مخالفت قرار گرفت و مقرر شد در مجلس پیگیری شود ولی فعلا این طرح به مجلس نرفته است و روند بررسی آن متوقف شده است.

چمران با اشاره به یکی از موارد اختلافی شورای عالی استان ها با دولت در بحث مدیریت شهری خاطر نشان کرد: شوراها و شهرداری ها نباید دولتی باشند. در حال حاضر ما بیش 1800 شهرداری در کل کشور داریم که بار مالی و مدیریتی آن بر دوش دولت و وزارت کشور نیست و این نهادها با درآمدزایی از محل عوارض و مالیت در حوزه های مختلف منابع مالی خود را تامین می کنند.

وی در همین خصوص افزود: اما در برخی بخشها دولت جلوی تامین اعتبار شهرداری ها را مثلا در حوزه عوارض و جرایم خودروها می گیرد اخیرا شهردار جدید تهران آقای نجفی هم در خصوص عدم پرداخت آن از سوی دولت به شهرداری ها را مورد انتقاد قرار داده است.

چمران تصریح کرد: با توجه عدم تخصیص بودجه از طرف دولت( طبق قانون) و نیز وجود موانع متعدد تامین بودجه در خود شهرداری ها ما شاهد تحرکات و پیشرفت های خوبی در استان ها و شهرهای کشور بوده ایم. بطورمشحص شما تبریز- اطفهان- مشهد – تهران- اراک و... 15 سال پیش را با شرایط امروز این شهرها نمی توانید مقایسه کنید و وضعیت خیلی بهتر شده و تحولی در آنها صورت گرفته است.

رییس پیشین شورای شهر تهران ضمن تایید بروز تخلفات در حوزه عمرانی ،مالی شهرهای کشور ابراز داشت: این تخلفات به مراتب کمتر از دوره هایی است که شهردار شهر توسط وزیر کشور یا استاندار منصوب می شد.

چمران حضور شوراها در مدیریت کلان شهری را جزیی از افتخارات جمهوری اسلامی و قانون اساسی دانست و گفت: شوراها که از سال 1378 شکل گرفت و البته دیر هنگام هم شروع بکار کرد تحول نوینی در کشور و شهرهای ما بوجود آورد. لذا باید در جهت تقویت این نهاد خدمت گذار به مردم گام برداشت متاسفانه برخی از وجود شوراها ناراحت هستند و در بحث بودجه بندی اظهار می کنند که چرا ما نباید بودجه 60هزار میلیاردی شهرداری های کل کشور را به سازمان خود اختصاص دهیم؟!

رییس شورای عالی استان ها با اشاره لایحه ای که وزارت امور اقتصادی و دارایی به مجلس ارایه کرده اظهار داشت: این لایحه الحاق درآمد از محل «مالیات بر ارزش افزوده» به بودجه دولت را در بر می گیرد. به این معنی که این منابع به خزانه دولت واریز خواهد شد و در آن صورت اخذ چنین منابعی از خزانه بسیار دشوار و غیر ممکن می شودو عملا این قسم بودجه برای شهرداری منتفی می شود. از این رو بنده چنین اقدامی را مرگ شهرداری ها و مرگ شهرها تعبیر می کنم.

وی خاطر نشان کرد: دولت امروز بشدت زیر بار مالی کارمندان چند میلیونی خود کمر خم کرده است و اگر لایحه مذکور هم به تصویب برسد باری به مسئولیت های دولت در حوزه مدیریت شهری اضافه شده و باید گفت عملا جلوی پیشرفت هایی که تا کنون در سطح شهرها داشتیم گرفته خواهد شد.

چمران در خاتمه بستر سازی حضور شوراها در جلسات دولت و مجلس را یکی از اقدامات خوب شورای عالی استانها در جهت ارتقاء جایگاه شوراها برشمرد و اضافه کرد: ما بعنوان معاونت پارلمانی در مجلس حضور داریم و با مشارکت در کمیسیون های مختلف مسایل مربوط به شوراها را به نمایندگان منعکس می کنیم و لوایح ما در صحن مجلس بارها مطرح شد و مورد دفاع قرار گرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها