تلاش‌های آمریکا برای محدودکردن توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران و ارتباط دادن این مساله به توافق هسته‌ای در حالی است که از همان ابتدای مذاکرات، براساس تردیدهایی که به وجود آمده بود و طبق دستور رهبری قرار شد مذاکرات صرفا حول مسائل هسته‌ای باشد و سایر موضوعات از جمله موشکی و حقوق بشر به هیچ عنوان در مذاکرات، وارد نشود.
کد خبر: ۱۰۸۷۷۱۸
هیچ‌کس اجازه مداخله در امور دفاعی ایران را ندارد

اما با وجود این، طرف مقابل از همان ابتدا مباحث حقوق بشری را مطرح کرد و اشخاصی را در این ارتباط مورد تحریم قرار داد و اخیرا نیز موضوعات دفاعی و مسائل موشکی را در دستور کار خود قرار داده و جنجالی را به عنوان اصلاحیه‌ای بر برجام برای محدود کردن فعالیت‌های موشکی ایران مطرح کرده‌اند.

به تعبیری با یک الحاقیه قصد دارند محدودیت‌های کشورمان را گسترش دهند. این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان کشور مستقل و دارای حاکمیت با ملت 80 میلیونی باید مسائل دفاعی را در دستور کار خود داشته باشد، چراکه قدرت و توان دفاعی در کنار مباحث اقتصادی و فرهنگی، موجودیت یک کشور است و نمی‌توان آن را از کشوری گرفت یا تضعیف کرد.

هر موجودی به تنهایی به توانی برای بقای خود نیاز دارد، بنابراین چطور از ملتی مانند ایران که با 15 کشور مرز مشترک دارد بخصوص کشورهایی که هرکدام به نوعی آرامش آنها برهم‌ریخته است، انتظار دارند اطلاعات دفاعی را در اختیار نامحرمان قرار دهد.

چنین انتظاری به هیچ عنوان نه به لحاظ منطقی، عرفی، عقلی و قانونی در هیچ‌کجای دنیا پذیرفته نیست.

هیچ کشوری اجازه مداخله و تضعیف توان دفاعی ما را ندارد. همیشه باید توان دفاعی بالایی داشته باشیم و نمی‌توانیم به هیچ سازمان یا کشوری اجازه مداخله و دستیابی به اطلاعات نظامی را بدهیم.

دکتر الهام امین‌ زاده - استاد دانشگاه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها