در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
به گزارش جام جم آنلاین، سیستم خنککاری خودرو بدلیل عدم تولید صدا از جمله بخشهایی از خودرو است که به سادگی مورد چشمپوشی قرار میگیرد، اما هیچگاه این نکته نباید فراموش شود که رادیاتورخودرو یکی از بخشهای کلیدی و مهم خودرو محسوب میگردد. رادیاتور به عنوان بخش اصلی سیستم خنککاری خودرو محسوب میگردد که به عنوان یک مبدل حرارتی در مقابل ورود جریان بالایی از هوا قرار میگیرد. در این مجموعه پمپ آب از طریق لولههای به صورت مارپیچ به یک پولی قرارگرفته در مقابل میللینگ متصل شده است و میزان جریان سیال خنککن با توجه به بالا رفتن دور موتور افزایش مییابد.
از آنجایی که در طراحی و ساخت بدنه موتور و رادیاتور از فلزات و الیاژهای مختلفی استفاده میشود که به سبب استفاده از آب به عنوان سیال خنککن، همیشه سیال و رادیاتور تمایل به انجام واکنشهای شیمیایی داشته و این امر سبب بروز رسوباتی در مسیر سیال خنککن میگردد.
بسیاری از انواع ضدیخها دارای ماهیت خورنده هستند، از اینرو پیشنهاد میگردد به جهت جلوگیری از بروز هرگونه خوردگی یا ایجاد رسوبات آب رادیاتور هر دو یا سه سال یکبار با توجه به میزان کارکرد خودرو تخلیه گردد. در صورت عدم تخلیه آب رادیاتور، رسوبگذاری و جمع شدن گرد و غبار میتواند سبب بستهشدن مجاری عبوری سیال خنککن خواهد شد. وجود فلزات ناخواسته پدید آورندهی یک لایهی حرارتی غیررسانا در لولههای رادیاتور و مجاری سیال خنککن خواهد شد که این امر میتواند عملکرد حرارتی سیستم خنککاری را کاهش دهد.
هدف از بهرهگیری از یک سیستم خنککاری کاهش حرارت مازاد تولید شده از موتور به محیط اطراف است، که رسوبگذاری میتواند از آزادسازی این انرژی جلوگیری کرده و سبب گرم شدن بیش از حد موتور گردد. در صورتی که رسوبات به صورت طولانی مدت در مجاری رادیاتور قرار گیرد، سیال خنککن از جریان یافتن در طول سیستم مسدود شده و عملکرد مبدل حرارتی را کاهش داده و جوش آمدن خودرو امری اجتنابناپذیر است. در نهایت لازم بذکر است که عدم خنککاری منظم موتور سبب افت عملکرد موتور و کاهش طول عمر قطعات خواهد گردید. حال در ادامه به توضیح نحوهی تخلیه سیال داخل رادیاتور خواهیم پرداخت:
در گام ابتدایی باید موتور خودرو کاملاً خنک شود و سپس درب رادیاتور باز گردد تا فشار داخل رادیاتور کاهش یابد. لازم بذکر است پیش از تخلیه مایع داخل رادیاتور میبایست مکان مناسبی برای این امر معین گردد چراکه این مایع به شدت سمی بوده و به محیطزیست آسیب وارد میکند.
در پایین رادیاتور یک شیر به شکل T یا درپوش قرار دارد کع اصطلاحاً به این شیر، شیر تخلیه رادیاتور میگویند.
پس از پیدا کردن شیر تخلیه، میبایست شیر تخلیه و هواگیری را باز گرده تا مایع قبلی موجود در رادیاتور کاملاً خالی شود. توصیه میشود که در حین تخلیه سیال خنککن رادیاتور از بالای رادیاتور مقداری آب به داخل آن ریخته شود تا مایع قبلی کاملاً تخلیه شود.
در این بخش میبایست پیچهای تخلیه بسته شده و رادیاتور پر شود.
پس از پر کردن رادیاتور خودرو را روشن کرده و چند گاز داده تا واترپمپ آب باقی مانده در مجاری خنککننده موتور را با آب جدید جایگزین کند.
در بخش بعدی میبایست مجدد شیر تخلیه رادیاتور باز شده تا تمامی سیال خنککن موجود در رادیاتور تخلیه شود تا دیگر هیچ مایعی قدیمی در سیستم خنککن خودرو باقی نماند.
در نهایت شیر تخلیه رادیاتور را بسته و مایع مخصوص رادیاتور که شامل ضد یخ/ضد جوش است را در داخل رادیاتور ریخته تا از پیچهای هواگیری مایع بدون حباب خارج شود.
در نهایت لازم است که در فرآیند تخلیه مایع خنککن رادیاتور لازم است تا عمل هواگیری به خوبی انجام شود چرا که وجود هوا در سیستم خنککن موتور سبب افت عملکرد خنککاری رادیاتور میگردد و میتواند منجر به صدمات سنگینی به مجموعه موتور خودرو گردد.
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد