افت زیاد تولید؛ در انتظار گندم

بر اساس روال فعلی کشاورزی در ایران، گندم‌کاران پس از برداشت و تحویل محصول به دولت تا زمان آغاز کشت مجدد در بدترین شرایط اقتصادی به سر می‌برند، زیرا بسیاری از بدهی‌های آنها سررسید شده و دقیقا در این دوران سخت، دولت با خلف وعده‌هایش آنها را به حال خود رها کرده است.
کد خبر: ۱۰۸۰۶۹۳
افت زیاد تولید؛ در انتظار گندم

در طول دوران کشت گندم، کشاورزان هزینه‌های زیادی را پرداخت می‌کنند و به دلیل کمبود منابع مالی بخشی از هزینه‌های خود را به بعد از برداشت و دریافت پول فروش محصول به تعویق می‌اندازند اما تاخیر ایجادشده در پرداخت مطالبات، باعث شده بسیار از گندم‌کاران با چالش جدی مواجه شوند.

به عنوان مثال کشاورزانی که تاکنون هیچ بدهی بانکی نداشته‌اند با معوقات بالایی روبه‌رو شده‌اند و چک‌هایشان برگشت خورده است. این روند عواقب بدی برای کشاورزی ایران بخصوص خودکفایی گندم به عنوان یک محصول استراتژیک دارد که باید مسئولان نسبت به این مهم توجه داشته باشند. چون با ادامه روند فعلی، پیش‌بینی می‌شود خودکفایی گندم در سال آینده احتمالا با چالش مواجه ‌شود.

دلیل بی‌رغبتی کشاورزان به کشت مجدد گندم برای سال زراعی جدید، عدم تحقق وعده‌های پیشین مسئولان بود.

سال گذشته هنگامی که مسئولان در حال تشویق کشاورزان به کشت گندم بودند، عنوان کردند 48 ساعته تمام مطالبات را می‌پردازند، اما اکنون چه شد؟ بنابراین کاملا طبیعی است که کشاورزان برای سال بعد هیچ اعتنایی به گفته‌ها و وعده‌های مسئولان نکنند.

درباره تاخیر در تعیین نرخ خرید تضمینی محصولات هم باید گفت، متاسفانه این نکته هم عاملی نگران‌کننده برای آینده کشت گندم در ایران است، چون بلاتکلیفی گندم‌کاران و تجربه نامناسب امسال آنها باعث می‌شود برآورد دقیقی از هزینه و فایده کشت مجدد گندم نداشته باشند و احتمالا به دنبال کشت محصول جایگزین بروند.

البته ارائه جریمه تاخیر به مطالبات گندم‌کاران چندان مورد رضایت آنها نیست، چون بارها اعلام کرده‌اند سود پولشان را نمی‌خواهند بلکه فقط انتظار دارند پول گندم آنها سروقت پرداخت شود.

بهروز بذلی - رئیس نظام صنفی کشاورزی استان تهران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها