همایش بین المللی روز جهانی بز امروز با حضور مسئولین کشوری، محققین و پژوهشگران علوم دامی از سراسر کشور در موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد.
کد خبر: ۱۰۷۴۷۱۳
همایش بین‌المللی «بز» در کرج

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، رضایی رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی گفت: این همایش به منظور ثبت روز جهانی بز به نام ایران در مجامع بین المللی، و تبادل اطلاعات در خصوص پرورش و اصلاح نژاد بز باتوجه به تغییرات اقلیمی در جهان و انقراض نژادهای مختلف بز برگزار شده است.

وی افزود: در این همایش نمایشگاهی با حضور اقوام مختلف عشایر، با محصولات تولید شده از بز و گونه های مختلف بز در اقصی نقاط کشور برای میهمانان و عموم مردم به نمایش گذاشته شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم دامی خاطرنشان کرد: این همایش به مدت دو روز برگزار می شود که روز دوم همایش نماینده فائو و یونسکو سازمان ملل و پژوهشگرانی از کشورهای استرالیا، ترکیه، هند و نیجریه و ایران سخنرانی خواهند داشت و ارائه گزارشی از فرآیند ثبت میراث های ملموس، میزگرد وضعیت پرورش بزهای شیری در ایران و جهان و بازدید از نمایشگاه ، جشنواره ها، غرفه های همایش و مقالات پوستری نیز بخشی از برنامه های روز دوم است.

وی هدف از برگزاری همایش را فراهم کردن شرایط لازم برای ثبت جهانی روز بز با تاکید بر ایران جهت ایجاد انگیزه بین دامداران روستایی و عشایری و تبیین جایگاه بز و بزداری در ایران از طریق معرفی محصولات منحصر به فرد در مناطق مختلف ایران زمین و ثبت و ارایه آنها در بازارهای ملی و بین المللی به عنوان کالاهای دارای برند جهانی وهمچنین بررسی پیشینه تاریخی، اجتماعی و اقتصادی حرفه بزداری و تاثیر آن بر شکل گیری معیشت های پایدار با تاکید بر حفظ منابع طبیعی و محیط زیست نام برد.

دکتر رضایی تاکید کرد: توجه به معیشت دامپروری محور به عنوان یک راه حل مورد تاکید در مجامع سیاستگزار کشاورزی بین المللی برای پایداری جوامع روستایی و عشایری در مقابل تغییرات آب و هوایی و بحران منابع آب و خاک پیشنهاد می شود که در کنار آن توجه به قدمت تاریخی و فرهنگ و سنن این جوامع و معرفی دانش بومی و محصولات حاصل از این دانش، ارزش اجتماعی-اقتصادی این شیوه از دامپروری را چند برابر می سازد.

موسسه علوم دامی کشور در استان البرز، شهرستان کرج مستقر است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها