دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا برخلاف در اختیار نداشتن سندی متقن دال بر غیر صلح آمیز بودن فعالیت هسته‌ای ایران، همچنان یکه و تنها در مسیر ناهموار برچیده شدن توافق هسته‌ای با ایران می تازد.
کد خبر: ۱۰۶۸۹۶۰
رویایی که تنها ترامپ آن را باور دارد

بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌عنوان تنها مرجع رسمی ناظر بر برنامه هسته‌ای کشورمان چندی دیگر نتایج بررسی و مطالعات خود از سایت‌های هسته‌ای ایران را به معرض عموم خواهد گذاشت.

این در حالی است عملکرد جمهوری اسلامی ایران در روند اجرای برجام و نیز پایبندی به پادمان و پروتکل الحاقی، آژانس انرژی اتمی را مجاب کرد طی صدور 8 بیانیه بر «پاک بودن فعالیت هسته ای ایران» صحه گذارد. بنابراین گزارش آتی این نهاد بین المللی بدون تردید مهر تمدید بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای ایران در ابعاد عملی و R&D خواهد زد.

آنچه بیش از گذشته قابل فهم به‌نظر می رسد این است دولت ایالات متحده به‌ویژه بعد از روی کار آمدن ترامپ جمهوریخواه تلاش دارد با تمسک به هر ادعای موهومی ثابت کند ایران به تعهد برجام پایبند نبوده و برنامه هسته ایش با ابعاد نظامی تداوم دارد؟!

اما در این میان وی اطلاع ندارد جمهوری اسلامی ایران NPT یا همان «پیمان‌نامه منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای» را سال‌ها پیش به‌طور داوطلبانه پذیرفته است و پرونده ابعاد احتمالی نظامی برنامه هسته ای ما برای همیشه مسکوت خواهد ماند.

اما این مو نارنجی سرکش، از روی نابخردی و زیاده‌خواهی که اتفاقا این نابخردی در ژن قاطبه مقامات فعلی کاخ سفید وجود دارد، اعلام کرده تا اکتبر (مهر ماه) ثابت می کند ایران توافق را نقض کرده است!

جالب‌تر این‌که ترامپ اخیرا عنوان کرد؛ اگر با من بود، همان 180 روز قبل ثابت می‌کردم آنها توافق را زیر پا گذاشته‌اند.

اما اظهارات و رفتارهای لجام گسیخته این دلال نیویورکی در شرایطی در صفحه اول جراید آمریکا و بعضا کشورهای اروپایی درج می شود که دستگاه دیپلماسی کشورمان بارها و بارها بر صلح آمیز بودن برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران تاکید کرده است و از قضا این تاکید کاملا مشروع را طی یک دهه اخیر در بوته نقد آزمون بالاترین مرجع نظارتی یعنی آژانس بین المللی انرژی اتمی سازمان ملل قرار داده است.

آنچه مسلم است، اگرچه بر عملکرد اعضای 1+5 در تقابل با عهد شکنی های مکرر واشنگتن در برجام نقد جدی وارد است، لیکن اظهارات ضد برجامی مقامات آمریکایی به دلیل فقدان ابعاد فنی قابل بررسی نبوده و منحصرا بر پایه کذب بنا شده است.

از این رو امکان همراهی دیگر کشورها خاصه اتحادیه اروپا در پروژه برجام هراسی، رویای پریشان احوالی ترامپ است که به دلیل همسو نشدن جامعه جهانی با اهداف وی محقق نخواهد شد.

محمدرضاشجاعیان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
احمد یاسمین
United Kingdom
۱۱:۵۴ - ۱۳۹۶/۰۶/۱۲
۰
۰
مطلب بسیار عالی بود سپاس از استاد شجاعیان

نیازمندی ها