رئیس ستاد مرکزی اربعین:

راهپیمایی در اربعین فقط با روادید

رئیس ستاد مرکزی اربعین با بیان اینکه دولت عراق لغو روادید را نپذیرفته است، گفت: مانع خروج افراد بدون گذرنامه در اربعین می‌شویم.
کد خبر: ۱۰۶۶۹۴۹
راهپیمایی در اربعین فقط با روادید

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی دولت، حسین ذوالفقاری در نشست خبری امروز خود با بیان اینکه سال گذشته حدود دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر به صورت رسمی برای مراسم اربعین وارد عراق شدند، گفت: علیرغم همه برنامه‌ریزی‌های گسترده‌ای که انجام شد باز هم شاهد برخی مشکلات در این مراسم بودیم که بعد از پایان مراسم تمام این مشکلات احصاء شد.

وی در ادامه افزود: سال گذشته شاهد حضور افرادی بدون روادید و گذرنامه در مرزها بودیم که حضور آنها باعث ایجاد اختلال در روند اعزام زائران شد. امسال مانند سال گذشته دولت عراق بر اعزام زائران با گذرنامه و روادید تاکید کرده است و ما هم با طراحی‌هایی که در مناطق مرزی انجام داده‌ایم، قطعاً مانع از این خواهیم شد که افراد بدون گذرنامه و روادید از کشور خارج شوند.

رییس ستاد مرکزی اربعین با اشاره به اینکه افرادی که در یکی دو سال گذشته بدون روادید وارد عراق شده‌اند امسال حتماً باید مدارک قانونی خود را تهیه کنند، خاطرنشان کرد: با این اعلام دیگر جایی برای گله‌گذاری نمی‌ماند زیرا دیگر دو کشور ملاحظه افرادی که بدون روادید وارد عراق می‌شوند را نخواهند کرد.

ذوالفقاری با اشاره به اینکه حضور ما در عراق برای خدمت‌رسانی به زائران و کمک به دولت و ملت عراق در میزبانی از زائرین امام حسین علیه السلام است، خاطرنشان کرد: از از جمله باید زمینه‌ای را فراهم کنیم که نذورات مردم به دست زائران برسد. اصل برای ما این است که میزبان، مردم و دولت عراق هستند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در ادامه با بیان اینکه مردم‌محور بودن مراسم اربعین برای ما اصل است، گفت: برخی تصور می‌کنند که حتما این سفر باید دولتی و رایگان باشد ولی چنین چیزی در برنامه ما نیست. ما فقط کمک‌ها و نذورات مردم را سازماندهی می‌کنیم تا خدمات بهتری به زائران برسد و تلاش ما بر ایجاد تسهیلات لازم برای زائران است.

دولت عراق با بازگشایی مرز خسروی موافقت کرد

وی با اشاره به مذاکرات مختلفی که با دولت عراق درباره مراسم اربعین انجام شده است، اظهار کرد: در سفر وزیر کشور عراق به ایران توافقنامه‌ای میان دو کشور امضا شد که بر اساس آن توافقنامه دولت عراق با بازگشایی مرز خسروی موافقت کرد و قرار شد از ۱۱ شهریور در چهار کنسولگری و از اول مهر صدور روادید در ۱۲ دفتر آغاز شود. تاکنون هم هشت هزار و ۷۰۰ نفر در سامانه سماح ثبت‌نام کرده‌اند. البته ما دنبال لغو روادید بودیم ولی طرف عراقی مخالفت کرد بنابراین روادید امسال برقرار است و مبلغ آن هم ۴۰ دلار است. همچنین بر اساس توافقنامه میان دو کشور قرار شد دولت عراق نسبت به بررسی و صدور روادید الکترونیکی اقدام کند.

ذوالفقاری در ادامه با اشاره به اهمیت مساله بیمه زائران، خاطرنشان کرد: امسال یک شرکت بیمه ای مسئولیت بیمه زائران را بر عهده گرفته است و هر نفر ۱۸ هزار و ۸۰۰ تومان برای بیمه می‌پردازد که برای درمان سرپایی تا دو میلیون تومان، غرامت بابت اقدامات تروریستی ۲۰۰ میلیون تومان، غرامت بابت فوت به هر علت ۳۰ میلیون تومان، غرامت بابت نقص عضو تا ۲۰۰ میلیون تومان و هزینه درمانی در بیمارستان‌ها تا ۲۵ میلیون تومان توسط بیمه پرداخت می‌شود. این بیمه نامه از تاریخ ۱۵ محرم تا ۵ ربیع‌الاول و از ۲۰ کیلومتر داخل خاک ایران تا مرزهای کشور و در داخل خاک عراق اعتبار دارد.

رییس ستاد مرکزی اربعین درباره امنیت این مراسم نیز گفت: اخیراً در مرزهای شرقی اقدامات تروریستی داشته‌ایم اما در مرزهای جنوبی و غربی مورد خاصی نداشته ایم، اما در هر صورت بحث تامین امنیت زائران به طور جدی در دستور کار است و طرح ویژه‌ای در این خصوص به ویژه برای مرز خسروی در نظر داریم. به هر حال عناصر جریان تکفیری در عراق پس از شکست‌های اخیرشان در مناطق مختلف پراکنده شده‌اند بنابراین باید شرایط امنیتی هم به طور ویژه‌ دنبال شود. سال گذشته قبل و بعد مراسم اربعین دو حادثه تروریستی داشتیم بنابراین ما به طرف عراقی تاکید کردیم که مسائل امنیتی را امسال قبل و بعد از مراسم اربعین به صورت جدی در نظر بگیرند.

اجرای طرح فیزیکی برای برخورد با افراد بدون گذرنامه

وی در پاسخ به سوالی در مورد اقدامات انجام شده برای مقابله با افرادی که بدون روادید راهی مرزها می‌شوند، گفت: سال گذشته ناجا ملاحظه این زائران را داشت اما آنها با ناجا به تندی برخورد کردند. امسال طرح فیزیکی مشخصی برای منطقه در نظر گرفته شده تا افراد بدون روادید مزاحمتی برای سایر زائران ایجاد نکنند. از سویی کنترل در چند لایه انجام می‌شود و قرار هم شده افراد بدون ویزا به سرعت از مرز به داخل کشور منتقل شوند. البته مردم همکاری خوبی می‌کنند ولی تعداد معدودی هم هستند که مشکل درست می‌کنند. به هر حال همه تدابیر را در کمیته امنیتی انتظامی ستاد اربعین در نظر گرفته‌ایم تا افراد بدون روادید برای سایر زائران مشکلی درست نکنند.

ذوالفقاری همچنین درباره حل مشکل ترافیک در استان‌های مرزی، اظهار کرد: قرارگاه خاتم تعریض محور صالح‌آباد به مهران را در دست اجرا دارد و امیدوار است تا اربعین این محور را چهار بانده کند تا تردد راحت‌تر صورت گیرد. ما همچنین در حال افزایش کیفیت پارکینگ‌ها هستیم زیرا به لحاظ کمی در این زمینه مشکل نداریم.

رییس ستاد مرکزی اربعین درباره تعاملات ایران و عراق در زمینه مسائل بانکی،‌ خاطرنشان کرد: بانک مرکزی ایران با طرف عراقی توافق کرده که همکاری برای توسعه روابط بانکی داشته باشیم. پارسال تعدادی از عابر بانک‌ها در مرزها نصب شد که امسال هم این موضوع تکرار می شود. البته این تعداد از دستگاه‌های عابر بانک پاسخگوی نیازها نیست و زائران حتما همراه خود پول داشته باشند.

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در ادامه در پاسخ به این پرسش که آیا سقفی برای صدور روادید مشخص شده است، خاطرنشان کرد: با دولت عراق در این زمینه توافقی نکرده‌ایم اما به هر حال ظرفیت اسکان، تغذیه و حمل و نقل ایران و عراق مشخص است. امسال ان‌شاءالله مشکلی نخواهیم داشت و می‌توانیم در سال‌های بعد ظرفیت‌سازی بیشتری کنیم. البته کسانی که می‌خواهند روادید بگیرند باید گذرنامه آنها شش ماه اعتبار داشته باشد.

وی درباره ایجاد امکانات در مرز خسروی هم گفت: ایجاد این زیرساخت‌ها و امکانات آغاز شده و تلاش برای ایجاد موکب ها و پارکینگ‌ها در حال انجام است. طرح ویژه امنیتی هم در این منطقه داریم.

ذوالفقاری درباره مشکلات سال‌های قبل مراسم اربعین از جمله بازار سیاه در حمل و نقل زائران، اظهار کرد: در گذشته برخی اجحاف‌ها در حمل و نقل به ویژه از سوی شرکت‌های هواپیمایی انجام شده است. امیدواریم شرایطی فراهم شود که نیاز نباشد ناوگان حمل و نقل عمومی را در مراسم اربعین بسیج کنیم. کمیته حمل و نقل ستاد اربعین مسئولیت تعیین نرخ حمل و نقل و نظارت بر آن و مقابله با قانون‌شکنی در این زمینه را بر عهده دارد. سال قبل سازمان حمل و نقل مصوب کرد که تا سقف دو برابر نرخ برای اتوبوس‌ها در نظر گرفته شود اما بیشتر از این نرخ از زائران گرفته شد و در حق زائران اجحاف شد. امسال ما سعی می‌کنیم نظارت بیشتری در این زمینه انجام شود. راه‌حل این مساله این است که زیرساخت حمل و نقل فراهم شده و بعلاوه خود مردم استان‌های مرزی هم وارد این حوزه شوند.

رییس ستاد مرکزی اربعین ادامه داد: کمیته نظارت و ارزیابی ستاد اربعین بر عملکرد سایر کمیته‌ها نظارت دارد که مراسم اربعین به خوبی انجام شود. این کمیته از مرزها بازدید میدانی دارد و از مردم هم نظرسنجی می‌شود. رسانه‌ها هم می‌توانند بر برگزاری این مراسم نظارت کرده و اشکالات را بیان کنند. ما سال گذشته حدود ۶۵ درصد از مشکلات سال‌های قبل را حل کرده‌ایم و امیدواریم بتوانیم سایر مشکلات را نیز برطرف کنیم تا تسهیلات بیشتری برای زائران فراهم شود.

پرونده اسیدپاشی اصفهان مفتوح است/ حادثه فرودگاه مهرآباد مانور بود

معاون امنیتی انتظامی وزارت کشور در حاشیه این نشست خبری در پاسخ به این پرسش که پرونده اسیدپاشی اصفهان به کجا رسید، گفت: مظنونان متعددی مورد بازجویی و بررسی قرار گرفتند اما جرم آنها اثبات نشد. این پرونده مفتوح است و همچنان در حال پیگیری موضوع هستیم ولی هنوز به نتیجه قطعی نرسیده‌ایم و عامل اسیدپاشی شناسایی نشده است.

ذوالفقاری همچنین در پاسخ به این سوال که آیا اتفاق اخیر فرودگاه مهرآباد تروریستی بوده یا مانور، تاکید کرد: صددرصد مانور بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها