بررسی صلاحیت وزیران پیشنهادی در‌حالی از دیروز در مجلس شورای اسلامی آغاز شد که نمایندگان باید با توجه به شرایط داخلی و خارجی، برخی مسائل را در نظر داشته باشند.
کد خبر: ۱۰۶۲۹۳۹
بررسی وزرای پیشنهادی بدون برخورد سیاسی و جناحی

در همین زمینه، تحول اقتصادی باید از جمله اولویت‌های دولت دوازدهم باشد و مسائل معیشتی، بیکاری و تورم از اولویت‌های جدی برخوردار است.

این نکته بسیار مهمی است که وزیر یا وزرایی که مجموعه فعالیت‌های اقتصادی دولت را عهده‌دار می‌شوند با هدف‌گذاری دقیق به سمت ارتقا و تعالی اقتصادی پیش بروند. اولین‌ اولویت نمایندگان مجلس باید این باشد که برنامه اقتصادی دولت دوازدهم و عناصری که می‌خواهند این کار را دنبال کنند متناسب با مشکلات کشور و برنامه‌های پیش رو باشد.

موضوع سیاست خارجی از اهمیت دوم برخوردار است و وزرایی که قرار است در بخش‌های سیاسی، دفاعی و امنیتی فعال شوند باید بابرنامه باشند. در همین زمینه مسائلی که درباره تحریم‌های آمریکا مطرح شده است و نگاه‌هایی که در منطقه درباره فشار بر ایران وجود دارد، باید مورد توجه نمایندگان قرار گیرد.

مقوله فرهنگ هم از اولویت برخوردار است. تعلیم و تعلم، ‌تربیت، آموزش و پرورش و حوزه آموزش عالی و فرهنگ و ارشاد اسلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. نمایندگان در این حوزه‌ها نباید غفلت کنند. برنامه 2030 که از ناحیه یونسکو مطرح شده و پس از مخالفت قاطع رهبر معظم انقلاب کنار گذاشته شد، همچنین مساله فرهنگ عمومی و فرهنگ جامعه و اتفاقاتی که در حوزه کلان فرهنگی در ایران اتفاق می‌افتد باید به عنوان یک شاخص در تعیین کابینه از سوی نمایندگان تلقی شود.

توجه به این اولویت بندی و دقت نمایندگان در انتخاب وزرا می‌تواند باعث ایجاد یک تحول در راستای کارایی دولت دوازدهم شود.

نکته‌ای که در این میان باید به آن اشاره کرد این است که بهتر بود دولت از جوانان بیشتر استفاده می‌کرد. جامعه کشور جوان است اما در هیات پیشنهادی وزرا کمتر به این مقوله توجه شده است و این یک نقطه ضعف محسوب می‌شود.

نمایندگان به این نکته توجه داشته باشند که می‌توان دولت چابک‌تری را بر سر کار آورد. جا دارد که نمایندگان مجلس در زمان بحث و بررسی پیرامون وزرای پیشنهادی به این موضوع توجه دهند که اگر امکان جابه‌جایی در این سطح وجود دارد این اقدام صورت گیرد.

نمایندگان مجلس باید بدون هیچ ملاحظه سیاسی و جناحی درباره کابینه تصمیم بگیرند. پس باید با دقت بیشتری برنامه وزرا را بررسی کنند.

فردی که به‌عنوان وزیر روی کار می‌آید باید توانمند باشد. طبعا توجه به شاخص‌هایی مثل تعهد، تخصص، انقلابی بودن،‌ تجربه، دارا بودن برنامه و وجود نگاه تحول‌خواهانه برای انتخاب وزیر باید مورد تاکید نمایندگان مجلس قرار گیرد.

جامعه ما یک جامعه پرسشگر و معتقد است و بعد از گذشت چهارسال حتما این پرسشگری از سوی جامعه اتفاق خواهد افتاد که آیا این وزرا توانستند موفقیتی را کسب و تحولی ایجاد کنند.

بنابراین با توجه به این‌که هیات دولت با رای اعتماد نمایندگان کار خود را شروع خواهد کرد و در ادامه این مسیر چهارساله کابینه کمتر دچار تغییر و تحول خواهد شد طبیعی است که نمایندگان باید در این مقطع از بحث و بررسی پیرامون وزرای پیشنهادی بیشتر وقت بگذارند و تامل بیشتری بکنند تا انتخاب شایسته‌ای صورت گیرد.

دکتر محسن اسلامی - استاد دانشگاه تربیت مدرس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها