جلسه علنی نوبت عصر مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی کابینه دوازدهم دقایقی قبل آغاز شد.
کد خبر: ۱۰۶۲۶۹۰
آغاز نوبت عصر جلسه رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت

به گزارش جام جم آنلاین ، جلسه علنی نوبت عصر امروز (سه‌شنبه 24 مرداد) مجلس شورای اسلامی برای رای اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به ریاست علی لاریجانی آغاز شد.

براساس آئین‌نامه داخلی مجلس، رئیس‌جمهور دو ساعت و نیم فرصت دارد از برنامه‌های وزرای پیشنهادی خود دفاع کند و همچنین پس از آن 5 نماینده مخالف و 5 نماینده موافق کلیات برنامه‌ها را هر کدام 15 دقیقه مطرح می‌کنند که البته می‌توانند بخشی از زمان خود را به نمایندگان دیگر واگذار کنند و پس از آن مجلس وارد بررسی صلاحیت و رای اعتماد تک‌تک وزرای پیشنهادی می‌شود.

معرفی وزرای زن بر اثر فشارها محقق نشد

نماینده مردم قم در مجلس در مخالفت با برنامه دولت دوازدهم، گفت: رئیس جمهور گفت برای تعیین اعضای کابینه فشاری بر روی من نبوده در حالی که پس از آن گفتند معرفی وزرای زن بر اثر فشارها محقق نشد.

حجت الاسلام مجتبی ذوالنور خطاب به رئیس جمهور گفت: شما دولت اولیه نیستید بلکه دولت دوازدهم هستید که در استمرار دولت قبلی است و ای کاش گزارشی از عملکرد دولت یازدهم ارائه می کردید تا برنامه دولت دوزادهم در استمرار آن باشد.

ذوالنور با بیان اینکه عمل به وعده ها حداقل خواسته مردم است، خاطرنشان کرد: اگر یک نفر وزیر جوان را از کابینه برداریم، سن کابینه یک سال افزایش پیدا کرده در حالی که وعده جوان گرایی از جمله وعده های رئیس جمهور بود.

وزرای جدید به وعده‌های خود عمل کنند

نبی هزار جریبی نماینده مردم گرگان در مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (24 مردادماه 96) در نوبت عصر صحن علنی مجلس و در جریان بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی دولت دوازدهم به عنوان موافق با اصول کلی و خط مشی کابینه طی سخنانی اظهارداشت: آقای روحانی! در این برهه از زمان شما با رأی قاطع مردم و تنفیذ حکم توسط مقام معظم رهبری، رئیس جمهور همه آحاد ملت ایران اسلامی اعم از اصلاح طلب، اصولگرا، شیعه و سنی و اقلیت‌های مذهبی هستید.

وی خاطرنشان کرد: در استان‌های حاشیه ما فقر و بیکاری داریم بنابراین از وزرای جدید می‌خواهم که براساس رأی اعتمادی از مجلس شورای اسلامی خواهند گرفت به وعده‌های خود عمل کنند.

وی در حوزه سیاست خارجه و امنیت ملی نیز از سربازان گمنام امام زمان و نیروهای امنیتی کشور تشکر کرد و گفت: نیروهای وزارت دفاع، انتظامی و نظامی زحمات قابل توجهی را در دولت داشتند.

اعتراض نمایندگان

در جلسه نوبت عصر روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی مهرداد لاهوتی در موافقت با برنامه های دولت دوازدهم گفت: دولت خط و مشی کلی خود را به مجلس ارائه داده و باید بر اساس شناختی که از وضعیت کشور داریم، برنامه‌های دولت را با اولویت‌های کشور تطبیق دهیم.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت نگران‌کننده کشور در زمینه آموزش، جمعیت شهری، مصرف انرژی و مبارزه با فساد افزود: باید دولت برای حل مشکلات این چالش‌های مهم تدبیر کند.

وی با انتقاد از افزایش واردات گفت: باید نگاهمان را به واردات تغییر دهیم، خلاصه تعریف اقتصاد مقاومتی، کاهش واردات و افزایش صادرات است، اما آمار و ارقام نشان می‌دهد در چهار ماهه اول امسال واردات به کشور افزایش یافته است.

در ادامه نمایندگان نسبت به اظهارات لاهوتی که بیشتر رنگ و بوی مخالفت با برنامه‌های دولت را داشت، با فریاد «دو ـ دو» اعتراض کردند.

کابینه خیرالامور

احمد همتی نماینده مردم سمنان در مجلس شورای اسلامی عصر امروز در موافقت با کلیات کابینه دوازدهم با اشاره به اینکه با وجود این همه سلایق و دیدگاه در کشور و با توجه به جوسازی‌هایی که صورت می‌گیرد، انتخاب یک کابینه که نظر همه را جلب کند دشوارترین کار در دنیا برای چینش کابینه است، گفت: با رایزنی‌هایی که با سه فراکسیون اصل کشور شد کابینه‌ای که خیرالامور بود تشکیل شد.

وی تأکید کرد: برای برنامه‌ریزی‌های خودمان به ثبات، آرامش و امنیت و رضایت‌مندی اجتماعی و مشی اعتدالی و خرد جمعی نیاز داریم که خوشبختانه در برنامه‌های دولت وجود دارد.

چرا خانمها معرفی نشده اند

مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در جلسه علنی امروز مجلس شورای اسلامی و در موافقت با کلیات کابینه پیشنهادی تصریح کرد: اگر برجام به طور کلی غلط است در رأس این نظام رهبری وجود دارد؛ مانند سند ۲۰۳۰ که گفتند لغو شود، این را هم بگویند که برداشته شود.

کواکبیان با بیان اینکه ما از دولت سهم نمی خواهیم گفت: حرف ما این است که مثلا چرا خانمها معرفی نشده اند.

وی تصریح کرد: ۳۰۰ نفر در طول این ۴۰ سال گردش نخبگان داشته ایم، بهتر بود چهره های تازه نفس تری می آمدند، اما همانطور که رئیس جمهور تأکید کرد وزرا در سطح معاونین و مدیران کل از زنان استفاده کنند.

افراد شایسته خانه نشین شدند

قاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش گفت: یکی از مهمرتین و تاثیر گذارترین وزارت خانه ها وزارت آموزش و پرورش است.

وی با اشاره به مشکلات معیشتی معلمان گفت: معلمان از سختی های فراوانی رنج می برند که انگیزه آنان را به حداقل رسانده اما در برنامه وزیر پیشنهادی به آن اشاره نشده است.

نماینده مردم کرمانشاه با انتقاد از فضای سیاسی در آموزش و پرورش، گفت: آنهایی که شایسته بودند را خانه نشین و بازنشسته کردند که وزیر جدید باید به این وضعیت رسیدگی کند.

آموزش و پرورش برنامه‌ریزی‌ مدونی ندارد

فرهاد تجری نماینده مردم قصرشیرین و سرپل ذهاب در مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی نوبت عصر امروز سه‌شنبه 24 مرداد پارلمان، در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: متأسفانه آموزش و پرورش غرق در روزمره است و برنامه‌ریزی‌های مدونی ندارد که نیازمند این است فردی با تجربه و تخصص سکان آن را به دست گیرد.

تجری با تأکید بر اینکه آقای بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش کارنامه موفقی در گذشته در حوزه سامان بخشی کارکنان رسمی و حق‌التدریسی داشته است، گفت: البته این حوزه به ساماندهی بیشتری نیاز دارد که وزیر آینده باید بیشتر به آن توجه کند.

افزایش ۱۱۲ درصدی حقوق فرهنگیان

محمد بیرانوندی نماینده مردم خرم‌آباد نیز در موافقت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، گفت: همه کاستی‌های دولت یازدهم و فرصت‌سوزی‌ها آگاهی دارند که باید فردی بر مسند وزارت آموزش و پرورش قرار گیرد تا در ایجاد فرصت‌ها نقش به سزایی ایفا کند.

وی خاطرنشان کرد: آقای بطحایی راه تقویت نیروی انسانی را می‌داند. اقدام ایشان در سال 94 به رشد 112 درصدی حقوق فرهنگیان منجر شد.

آموزش و پرورش ژنرال می خواهد

نماینده سقز و بانه در مجلس گفت: آموزش و پرورش و وزارت علوم به عنوان وزارتخانه‌های بنیادی به یک ابرمرد و ژنرال نیاز دارند.

محسن بیگلری در مخالفت با وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش در صحن علنی مجلس اظهارداشت: بنده مخالف آقای بطحایی نیستم اما به عنوان یک فرهنگی که هنوز هم خانه اولم را مدرسه و آموزش و پرورش می‌دانم نگران هستم که آقای بطحایی نتواند کشتی شکسته شده آموزش و پرورش را به سرمنزل مقصود برساند. کشتی که آینده فرزندان ما در دست آن است.

وی گفت: با این شکافی که در بدنه آموزش و پرورش ایجاد شده امروز این وزارتخانه به وزیری نیاز دارد که به همه سهم‌خواهی‌های صندوق فرهنگیان جواب نه بگوید. آقای بطحایی شما توانایی نه گفتن به این سهم‌خواهی‌ها را دارید؟

بطحایی: با انبوهی از مشکلات نظام آموزشی روبرو هستیم

سیدمحمد بطحایی وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم (عصر امروز سه‌شنبه 24 مردادماه) در صحن علنی مجلس در دفاع از برنامه‌های خود برای این وزارتخانه طی سخنانی ضمن گرامیداشت یاد شهدای تعلیم و تربیت و شهید حججی، اظهار داشت: بنده می‌دانم با انبوهی از مشکلات و مسائل نظام آموزشی روبرو هستیم و مدیران وزارت آموزش و پرورش با چه مسائلی روبرو هستند که اگر نتوانیم راه حل مناسبی برای آن پیدا کنیم کل نظام و حاکمیت را دچار مشکل خواهیم کرد.

وی گفت: معتقدیم اگر به استقبال آینده نرویم، آینده ما را غافلگیر می‌کند لذا باید در مواجهه با آینده، مسیر و روشی درست، اصولی و منطقی را با مشارکت همه اهالی درگیر با تعلیم و تربیت در پیش گرفت.

وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش دولت دوازدهم تصریح کرد: رویکرد آینده پژوهانه مورد نیاز امروز کشور در حوزه آموزش و پرورش است و برنامه‌های خود را با رویکرد تحولی مبتنی بر اسناد بالادستی منطبق بر سند تحول بنیادین قرار داده‌ام.

بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات

مجلس شورای اسلامی پس از بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی آموزش و پرورش، وارد بررسی صلاحیت محمدجواد آذری‌جهرمی؛ وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات شد.

نماینده مردم ارومیه در مجلس با انتقاد از برنامه های وزیر پیشنهادی ارتباطات گفت:‌ آیا شما با وزیر شدن می‌خواهید سیاست‌های واعظی را اجرا کنید یا به دنبال اجرایی کردن سیاست‌های بالادستی هستید؟

نادر قاضی‌پور در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات اظهار داشت: آیا فردی که دارای لیسانس قدرت است توانایی انجام امور تخصصی مربوط به وزرات ارتباطات را دارا است. تعداد زیادی فارغ التحصیل و دکترا در حوزه مربوط به ارتباطات داریم. لیسانس قدرت چه کاری می‌تواند انجام دهد؟

سیده حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین نیز در مخالفت با وزیر پیشنهادی ارتباطات سخن می گفت،‌ اظهار کرد:‌ در میزان انطباق برنامه‌های پیشنهادی با اسناد بالادستی بر اساس گزارشی که ارائه شده آقای جهرمی برای ۴۱ درصد وظایف قانونی وزارتخانه برنامه‌ای را ارائه نکرده است که نشان از عدم اشراف ایشان به وزارتخانه دارد.

حسین افضلی نماینده اقلید به عنوان موافق وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: آقای آذری جهرمی فردی کاملا علمی و جوان است که به ساختارهای این وزارتخانه آشناست. او متعلق به خانواده شهداست که میزان پایبندی خود به انقلاب، نظام و ولایت فقیه را نشان داده است.

آذری جهرمی‌ :در برابر فضای مجازی بی‌غیرت نیستیم

محمدجواد آذری جهرمی وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم با حضور در صحن علنی مجلس به منظور دفاع از برنامه‌های اجرایی خود، طی سخنانی ضمن قدردانی از رئیس جمهور به منظور اعتماد به جوانان و معرفی‌اش به عنوان جوانترین وزیر پیشنهادی، یاد و خاطره امام و شهدا را گرامی داشت و گفت: با افتخار اعلام می‌کنیم بعد از 4 سال فعالیت و توسعه زیرساختها در حوادث مهم ما یک ثانیه هم قطع نشده است.

آذری جهرمی در ادامه با اشاره به تهدیدات پیش روی فضای مجازی گفت: در طی این مدت با همدلی و همکاری کارها را پیش بردیم. آیا این روش بهتر است یا چوب لای چرخ هم گذاشتن؟ آیا با متهم کردن یکدیگر می‌توانیم در برابر دشمنان بایستیم؟

وی با نفی بستن فضای مجازی تصریح کرد: آیا برای اینکه فضای مجازی را کنترل کنیم، بهترین کار عملکرد به احسن است؟ مردم از ما می‌خواهند فضای مجازی را پاک و سالم کنیم. ما بی غیرت در برابر فضای مجازی نیستیم اما آیا تنها راه بستن است؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها