گزارشی متفاوت از آن روی سکه قاره سبز

افـزایش فقر در اروپـا

برخی داده‌های اقتصادی خبر از بهبود اوضاع اقتصادیدر قاره سبز می‌دهند،‌ اما برآوردهای جدید انجام‌شده از سوی نهادهای آماری این منطقه از دهکده جهانی، نشان دهنده افزایش فقر است.
کد خبر: ۱۰۵۸۱۱۳

بررسی‌های انجام‌شده از سوی موسسه یورو استات، بیانگر آن است که از ابتدای 2004 تا پایان 2016، شاهد افزایش توسعه اقتصادی و صعود دستاوردهای صنعتی اروپا هستیم، اما به طرز شگفت‌آوری ‌ شاهد افزایش فقر در این منطقه بوده‌ایم، به صورتی که اکنون یک نفر از هر چهار نفر اروپایی شرایط فقر را تجربه و زیر خط فقر یا محرومیت کامل زندگی می‌کند. در این گزارش‌ها آمده، منظور از فقر، ناتوانی افراد در تأمین پیش‌نیازهای زندگی روزانه و مراجعه آنها به مؤسسات خیریه برای دستیابی به یک وعده خوراک یا پوشاک است.

این موسسه آماری در گزارشی که از اوضاع اقتصادی منطقه اقتصادی اروپا منتشر کرده، آورده به‌طور متوسط 27 درصد اروپایی‌ها ـ کودکان، بزرگسالان و سالمندان ـ با این مشکل دست و پنجه نرم می‌کنند، به صورتی که حتی در برخی کشورهای ثروتمند اروپایی مثل فرانسه، آلمان و بریتانیا اوضاع کودکان نگران‌کننده‌تر است.

در بخش دیگری از این گزارش آمده، شرایط اقتصادی و افزایش فقر در کشورهای اروپای شرقی، نگران‌کننده‌تر از باقی کشورهای اروپایی است، به صورتی که اسپانیا طی سال 2016 رشد اقتصادی 2/3 درصدی را تجربه کرده، اما در همین حال از هر سه نفر اسپانیایی، یک نفر زیر خط فقر روزگار سپری کرده و کمتر از ماهانه 660 یورو درآمد دارد.

یورو استات با اشاره به اوضاع اقتصادی یونان در این گزارش آورده است: اوضاع رشد فقر در این کشور بسیار نگران‌کننده‌تر از دیگر بخش‌های اروپایی است به این صورت که در یونان 40 درصد بزرگسالان زیر خط فقر زندگی می‌کنند و تقریبا 44 درصد کودکان نیز این شرایط را در طول زندگی خود تجربه کرده‌اند.

این موسسه با آمارگیری درباره قدرت‌های اقتصادی این منطقه نیز آورده، در آلمان به عنوان کشوری نمونه از توسعه اقتصادی نیز مشکل فقر و بیکاری دیده می‌شود، به صورتی که یک‌پنجم آلمانی‌ها در فقر نسبی زندگی می‌کنند و اصلی‌ترین دلیل آن اصلاح قانون کار و مشاغل ساعتی در این کشور است.

یکی از تحلیلگران اقتصادی کمیسیون اروپا ـ که نخواست نامش در این گزارش منتشر شود ـ به نیوزویک می‌گوید: توجه بیش از اندازه دولت‌ها به ملاحظات مالی در این اتحادیه اقتصادی باعث شده، تقریبا نگاه اجتماعی به موضوع فقر در میان کشورهای قاره سبز به حداقل رسیده باشد. یکی از موارد قابل توجه در این زمینه، موضوع ریاضت اقتصادی برای جبران کسری بودجه‌هاست.

وی تاکید کرد: کشورهایی که برای دستیابی به شرایط اقتصادی بهتر این نوع سیاست‌های ریاضتی را در پیش گرفته‌اند، نباید فراموش کنند که با همکاری قشر آسیب‌پذیر جامعه توانسته‌اند در این زمینه موفق عمل کنند. به عنوان مثال، اسپانیا مشکلات زیادی در زمینه کمک‌های اجتماعی به خانواده‌ها و سیاست‌های حمایتی از کودکان در سطح محلی دارد.

این عضو اقتصادی کمیسیون اتحادیه اروپا معتقد است وقتی کودکان در شرایط فقر زندگی می‌کنند، از تبعیض رنج می‌برند و این روند می‌تواند باعث بروز چالش‌های بیشتر در آینده اجتماعی باشد.

فقر کودکان

وقتی کودک در یک منطقه فقیر زندگی می‌کند و این منطقه پول کافی برای حمایت از خانواده او ندارد، آن وقت از نابرابری و تبعیض رنج می‌برد. بسیاری از کشورهای جنوب اروپا سیاست‌های خود را بر این اساس تنظیم کرده‌اند که بخش مهمی از کمک‌ها به بازنشستگان تعلق گیرد. بسیاری از بازنشستگان به این کمک‌ها نیاز دارند و در نتیجه چیزی برای کودکان باقی نمی‌ماند.

سارا مارشال، اقتصاددان در این زمینه می‌گوید: آلمان تنها کشور اروپایی نیست که مقررات تازه‌ای برای بازار کار ایجاد کرده، به امید این که بتواند به دستاوردهای اقتصادی بالاتری دست‌یابد بلکه برخی کشورهای توسعه‌یافته دیگر مثل ایتالیا نیز چنین سیاست‌هایی را در پیش گرفته‌اند اما هیچ توجهی به تبعات آن نداشته‌اند به صورتی که امروز با چالش جدی فقر پنهان در زندگی ساکنان خود مواجه شده‌اند.

مارشال با اشاره به تبعات منفی سیاست جدید تاکید کرد: همه قوانین و سیاست‌های جدید اقتصادی در اتحادیه اروپا به معنای فقیرتر شدن مردم نیست، اما تعیین دستمزدها اصلی‌ترین چالش برای کارگران ساکن کشورهای اروپایی است. به عنوان مثال، نادیده گرفتن حداقل دستمزد در آلمان باعث شده روند تعداد کارگران فقیر افزایش یابد و نگران‌کننده باشد.

مونیکا کایسر مدیر بخش سیاست اجتماعی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اروپا در این زمینه می‌گوید: فقر کودکان عمدتا به دلیل فقر خانواده‌هایشان است. نخستین قدم این است که والدین، شغلی با درآمد مناسب داشته باشند. به این ترتیب، فقر کودکان کاهش خواهد یافت.

کایسر در ادامه می‌افزاید: اقدامات دیگری هم برای کمک به خانواده کودکان و بهبود شرایط زندگیشان باید انجام شود. باید شرایط نگهداری از کودک را فراهم کرد تا والدین بتوانند کار کنند. در برخی موارد کودکان زندگی اجتماعی ندارند و والدین نمی‌توانند آنها را به مسافرت‌هایی که مدرسه تدارک می‌بیند بفرستند. حتی در زمستان شاهدیم کودکان در خانه‌هایی زندگی می‌کنند که گرمایش مناسبی ندارند، همه اینها را باید به فقر غذایی اضافه کرد.

به گفته مدیر بخش سیاست اجتماعی سازمان همکاری اقتصادی و توسعه اروپا، افرادی که در کودکی با مشکل مواجه بوده‌اند در مراحل بعدی هم مشکل خواهند داشت، در مدرسه و بازار کار و... معمولا نمی‌توانند زندگی خوبی داشته باشند. این نابرابری تمام عمر با فرد خواهد بود. حدود 50 سالگی فرد با احساس نابرابری عمیق‌تری روبه‌رو می‌شود و زمانی که به سن بازنشستگی می‌رسد، این مشکل به نوع دیگری بروز می‌کند.

منابع: فرانس 24، نیوزویک و یورو نیوز

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها