به گزارش جام جم آنلاین از پدال، هیچ چیزی بدتر و ترسناکتر از دیدن آمپر آبی نیست که وارد منطقه قرمز شده است. زمانی که دمای پیشرانه از حد معینی بگذرد احتمال گیرکردن یا تاب برداشتن برخی قطعات وجود دارد. ما معتقدیم که از سیستم خنککنندگی با توجه به اهمیت آن مخصوصاً در دورهای بالا و خودروهای اسپورتی که گرمای زیادی را تولید میکنند غفلت شده است.
خب بیایید نگاهی به دلایل اصلی داغ کردن پیشرانه و نتایج آن و البته راهحلهای احتمالی بیندازیم.
ترموستات خراب
ترموستات بین رادیاتور و پیشرانه قرار گرفته و بهصورت مؤثری دمای آن را کنترل میکند. این قطعه باعث محدود کردن مایع خنککننده تا زمان رسیدن دمای پیشرانه به محدودهی مناسب شده و به ایجاد سریع دمای مناسب کمک میکند. ترموستات که در ابتدا بسته است بین دماهای 95 تا 110 درجه سانتی گراد باشد خواهد شد و سوپاپی که باز شده به سیستم خنککننده اجازه خواهد داد تا کار خود را انجام دهد.
یک ترموستات خراب میتواند بسته باقی بماند و مانع از حرکت مایع خنککننده در اطراف پیشرانه شود. معنی سخن این است که ترموستات کار خود که همان حفظ دمای متعادل پیشرانه را انجام نداده و اگر راننده متوجه آن نشود پیشرانه به احتمال زیاد داغ خواهد کرد.
خرابی لولهها، فن یا واترپمپ
لولههای خنککننده اغلب زیر کاپوت پنهان مانده و با توجه به اینکه اکثر سیستمها از لولههای سادهی سیلیکونی یا لاستیکی استفاده میکنند، خرابی یا مسدودی بهکرات رخ میدهد.
الکترولیزهای داخل رادیاتور میتواند باعث ساخته شدن لایههای ایزوله در اطراف لولههای خنککننده شده و این امر میتواند باعث از کار افتادن جریان مایع خنککننده و انتقال گرما شود. همچنین احتمال از بین رفتن این لولهها به خاطر گرمایی که تحمل میکنند و همچنین انبساط و انقباضی که رخ میدهد وجود دارد.
فن رادیاتور پشت یا جلوی رادیاتور قرار گرفته و برای انتقال هوا و کمک به خنک کردن مورد استفاده قرار میگیرد. خودروهای زیادی از فنهایی استفاده میکنند که با رسیدن به دمای معین بهصورت الکترونیکی کنترل شده و اگر این قطعات الکترونیکی از کار بیفتند یا پرههای فن آسیب ببیند، جریان هوا میتواند کاهش یافته و پیشرانه داغ کند.
یک واترپمپ معیوب نیز میتواند پیشرانهی خودرو را در معرض خطر قرار دهد. مایع خنککننده نیازمند جزیان یافتن با سرعتی خاص در کانالهای سیستم خنککننده است. اگر پروانهی داخل واترپمپ از کار بیفتد یا بشکند این جریان مایع خنککننده کاهش یافته یا متوقف خواهد شد و این امر باعث کاهش برهمکنش مایع با مناطق داغ پیشرانه خواهد شد.
نبود روغن
همانگونه که میدانید روغن هم برای روان کنندگی و هم برای خنک کردن قطعات متحرک داخل پیشرانه بکار میرود. خواه نشتی واشر باشد یا مشکلات آببندی داخل سیلندرها به وجود آید، روغن میتواند از اینجاها به مناطقی که نباید حضور داشته باشد برود و در زمان احتراق سوخته و آلودگی زیادی ایجاد کند. بدین ترتیب سیستم روان کنندگی پیشرانه فاقد روغن شده و پیشرانه داغ خواهد کرد.
این انرژی گرمایی انباشته شده میتواند از حد مجاز ظرفیت سیستم خنککنندگی فراتر رفته و درصورتیکه راننده متوجه آن نشود، باعث تاب برداشتن پیستونها گردد. اگر این موضوع رخ ندهد احتمال ایجاد حفرهای تیز در بلوک پیشرانه وجود خواهد داشت.
خرابی واشر سر سیلندر
در بحث دلایل از دست رفتن خنککنندگی پیشرانه، این مورد پدر همهی آنهاست. نبود مایع داخل سیستم خنککننده باعث کاهش انتقال گرما از پیشرانه به سستم خنککننده شده و این امر منجر به گرم شدن بیشازحد میشود.
بسته به جایی که واشر سر سیلندر خراب میشود (اکثراً به دلیل اینکه افراد اجازهی گرم شدن کافی به پیشرانه را نداده و پر گاز حرکت میکنند) مایع خنککننده میتواند به آرامی وارد سیستم روغن شده و همین امر موجب دیده شدن رسوباتی در محفظهی روغن شود که اصطلاحاً مایونز نامیده میشوند. این مایع اساساً مخلوط آب و روغن بوده و میتواند باعث داغ کردن پیشرانه شود. اگر دمای آب ثابت اما بالاتر از حد نرمال است، این موضوع میتواند منبع مشکل باشد.
وجود هوا در سیستم خنککننده
اگرچه که سیستم خنککننده یک سیستم بسته است اما در طول زمان هوا میتواند وارد آن شود و باعث ایجاد گازهای ناخواستهی زیاد شود. این میزان هوا میتواند رفتهرفته انباشته شده و جریان مایع خنککننده را مسدود کند. این میزان هوا همچنین میتواند باعث شبیهسازی وجود مقادیر زیاد خنککننده در سیستم شود درحالیکه شاید مایع کافی برای خنک کردن پیشرانه وجود نداشته باشد زیرا هوا مایع خنککننده را بهسوی مخزن فرستاده و مقادیر موردنیاز برای خنک کردن کافی پیشرانه را شبیهسازی کند.
هواگیری سیستم خنککننده آسان و البته ضروری است زیرا میتواند از داغ کردن پیشرانه جلوگیری کند.
تعمیرات لازم برای رفع داغ کردن پیشرانه بسته به نوع مشکل عبارتاند از:
تعویض واترپمپ
تعمیر یا تعویض رادیاتور
تعویض ترموستات
تعویض روغن یا پر کردن آن
تعویض لولههای سیستم خنککننده
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
دانشیار حقوق بینالملل دانشگاه تهران در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
یک پژوهشگر روابط بینالملل در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتوگو با امین شفیعی، دبیر جشنواره «امضای کری تضمین است» بررسی شد