رییس‌جمهور روسیه در مصاحبه ای اختصاصی با روزنامه فیگارو گفت: ایران و ترکیه در قبال سوریه رویکردی سازنده دارند.
کد خبر: ۱۰۳۷۲۶۳
پوتین: رویکرد ایران در قبال سوریه سازنده است

به گزارش جام جم آنلاین ایسنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه از بی‌اعتمادی که میان روسیه و غرب وجود دارد و همچنین از موضوعاتی همچون سوریه و اوکراین صحبت کرده و تردیدهای جاری درباره تلاش روسیه برای نفوذ در انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا یا فرانسه را «داستان‌های خیالی» ارزیابی کرده است.

با این که پوتین در سخنان خود از اوکراین و روابط روسیه و آمریکا و اتهاماتی که در آمریکا درباره ترامپ مطرح است، صحبت کرده ولی بیشترین بخش اظهارات پوتین به مسایل خاورمیانه مربوط است که خلاصه‌ای از موضوعات مطرح شده در اظهارات پوتین را در زیر می‌خوانید:

- قبل از هرچیز مایلم به یک رویکرد سازنده از سوی ترکیه و ایران اشاره کنم. مسلما ضرورت دارد که دولت سوریه نیز مطرح شود که آتش‌بسی را ابلاغ کند. مسلما این موضوع بدون حضور نیروهای مسلح سوریه امکان‌پذیر نمی‌شود.

- این اولین قدمی بود که ما برداشتیم. دومین گام هم از این کم اهمیت‌تر نیست. باید درباره مناطق متشنج توافق رفع تنش انجام شود. ما الان در سوریه چهار منطقه از این نوع داریم. تاکید می‌کنم که اهمیت دارد به سوی صلح برویم زیرا بدون آتش‌بس نمی‌توان به راه‌حل سیاسی رسید.

- وظیفه جدیدی برای هر یک از ما درست شده است. باید از نظر فنی به‌ وجود آوردن این مناطق رفع تنش را نهایی کرد. مرزهای جغرافیایی را درست کرد و روی کارکرد نهادهای غیر متمرکز توافق کرد. ارتباطات آنها با جهان بیرونی را نیز تامین کرد. ما در این خصوص با آقای مکرون صحبت کرده‌ایم و ایشان هم روی ارسال کاروان‌های کمک‌های انسان‌دوستانه تاکید کرده است. حق با وی است و من در این باره با او موافق هستم. این یکی از نقاط اختلافی است که ما می‌توانیم روی آن کار کنیم ولی وقتی مناطق رفع تنش محقق شدند، امیدوارم که فقط همکاری‌های ما با دولت فقط در سطح ابتدایی باشد میان دولت و کسانی که آن مناطق را کنترل می‌کنند. من می‌خواهم از این موضوع پرهیز شود که این مناطق الگوهایی یا نمونه‌هایی برای تقسیم سرزمینی سوریه باشند. بلکه بر عکس امیدوارم که مدیران این مناطق رفع تنش بتوانند با مقامات رسمی دولت سوریه وارد تعامل شوند. این‌ها مقدمات همکاری هستند. در ادامه نیز روند سیاسی باید به کار خود ادامه دهد یعنی یک آشتی سیاسی صورت گیرد و اگر بشود قانون اساسی به روز شود و انتخابات برگزار شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها