سیف گفت: رشداقتصادی، آرامش در بازار‌ها وتداوم روندکاهش نرخ تورم از اتفاقات خیلی خوب دراقتصاد کشور در ۴ سال گذشته است.
کد خبر: ۱۰۲۸۵۹۶
سیف: رشد اقتصادی و آرامش دربازار از نتایج سیاستهای بانک مرکزی

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از خبرگزاری صداوسیما، ولی الله سیف درنشست خبری افزود: در نتیجه اعمال سیاستهای بانک مرکزی است که این اتفاقات در اقتصاد کشور حاصل شده است.

نظام نوین نظارت بانکی عملیاتی می‌شود

رییس کل بانک مرکزی ضمن اعلام گزارشی از عملکرد نظام بانکی کشور طی 4 سال اخیر گفت: نظام نوین نظارت در دست پیاده‌سازی است و تا آخر اردیبهشت عملیاتی می‌شود.

ولی الله سیف امروز در نشستی خبری که با حضور فرشاد حیدری معاون نظارتی و همچنین پیمان قربانی معاون اقتصادی بانک مرکزی در حال برگزاری است، افزود: بعد از چهار سال بالاخره کنفرانس مطبوعاتی برای تشریح عملکرد و اقدامات بانک مرکزی برگزار شده است. البته در این مدت گزارشات مستمر و توضیحاتی درباره مسایل مختلف از سوی بانک مرکزی ارایه شده است.

رییس کل بانک مرکزی با اعلام دستاوردهای بانک مرکزی اظهارداشت: در چهار سال گذشته اتفاقات مثبتی همانند ثبات بازار ارز، کاهش نرخ تورم و آرامش در بازار به دلیل اقدامات بانک مرکزی ایجاد شده است.

وی افزود: اگر تمرکز بانک مرکزی بر پیش بینی پذیری اقتصاد باشد و سرمایه گذاران بتوانند ارزیابی از ریسک های موجود از اقتصاد داشته باشند بسیار مناسب است؛ ضمن اینکه بهتر است افق اقتصاد کشور مشخص شود زیرا بر این اساس پیش بینی ها راحت تر می شود و اگر افق کوتاه تر باشد منجر به عدم اطمینان خواهد شد و سفته بازی و دلال بازی افزایش می یابد.

رییس شورای پول و اعتبار ادامه داد: دولت یازدهم در حالی کار خود را آغاز کرد که نوسانات زیادی در بازار ارز حاکم بود و بخش های مختلف دارای ثبات لازم نبود.

سیف با اشاره به نوسانات ارزی و نرخ کالاها و خدمات گفت: شاهد نوسانات شدید ارز و دلار در اواخر سال 91 و اوایل 92 بودیم؛ با این حال همت بانک مرکزی، با وجود کاهش قیمت نفت بر ایجاد ثبات در اقتصاد و کنترل دامنه نوسانات بازار ارز بود.

وی به نصف شدن ارزش روبل در برابر دلار به دلیل کاهش بهای جهانی نفت اشاره کرد و افزود: همسایه شمالی ما نتوانست ارزش روبل را در برابر دلار حفظ کند و هنوز هم این تزلزل در قیمت‌ها در روسیه وجود دارد.

رییس شورای پول و اعتبار با بیان اینکه دولت تمامی تلاش خود را برای ایجاد هم‌افزایی در دستگاه‌ها و نهادهای مربوط به اقتصاد کلان انجام داده است، اظهارداشت: برخی مسائل از جمله استفاده از ابزارهای پولی که باعث سلطه مالی شده بود در دولت یازدهم کنار گذاشته شد و ما با انضباط بیشتری عمل کردیم.

سیف تصریح کرد: در حالیکه رشد اقتصادی در سال 92 به منفی 6.8 درصد بر پایه سال 1381 رسیده بود، این رشد در9 ماهه نخست سال گذشته به 11.6 درصد رسید.

رییس کل بانک مرکزی به انتقادهای مخالفین درباره سهم عمده نفت در این رشد اشاره کرد و گفت: هیچکس تصور نمی‌کرد که بلافاصله پس از برجام، صادرات نفت در مدت کوتاهی دو برابر شود و بروز این موضوع در رشد اقتصادی طبیعی است. رشد اقتصادی بدون نفت در طول 3 فصل نخست ابتدایی سال 95 رو به افزایش بود که دستاورد بزرگی است و پیش‌بینی ما هم ادامه این روند است.

سیف بر نقش نظام بانکی بر ایجاد تحرک در بنگاه‌های اقتصادی تاکید کرد و افزود: تخصیص بهینه منابع محدود نظام بانکی باعث شد تا رشد اقتصادی و اشتغالزایی افزایش یابد؛ در شرایط کنونی 25 هزار بنگاه کوچک و متوسط از طرح تسهیلات بنگاه‌های کوچک و متوسط بهره‌مند شدند و نه تنها اشتغال آنها تثبیت شد بلکه برخی اشتغالزایی نیز کردند.

رییس کل بانک مرکزی خاطرنشان کرد که در این طرح 17 هزار و 500 هزار میلیارد تومان به 25 هزار بنگاه کوچک و متوسط تسهیلات پرداخت شده است و این موضوع بخش کوچکی از نقش نظام بانکی در رشد و توسعه اقتصادی است.

وی اظهارداشت: نظام بانکی در سال 95 معادل 548 هزار میلیارد تومان تسهیلات ارایه کرده که این رقم 32 درصد رشد داشته است که 64 درصد آن مربوط به تامین سرمایه در گردش است.

وی با اشاره به تنگنای مالی در اقتصاد، گفت: در فضای امروز کشور که تحت تاثیر فضای انتخاباتی است، جملاتی گفته می‌شود که منطقی نیست زیرا اقدامات مناسب و افزایش سرمایه‌های خوبی انجام شده و شفاف‌سازی‌های خوبی نیز صورت گرفته و با اقدامات مناسبی که در حال انجام است با استانداردهای روز تطبیق خواهیم یافت.

سیف گفت: بر اساس بال دو باید نسبت کفایت سرمایه 12 درصد رعایت شود؛ ضمن اینکه تعیین حداقل‌های افشا نیز باید بر اساس دستور العمل شورای پول و اعتبار در دستور کار قرار گیرد و این مسیر ظرف یکی دو سال آینده شرایط را در نظام بانکی متحول می‌کند.

وی گفت: درصد عمده‌ای از دارایی‌های نظام بانکی منجمد است که یا باید به نقدینگی تبدیل شود و یا اینکه باید جایگزین شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به املاک و دارایی‌های نظام بانکی گفت: باید در این خصوص اقداماتی انجام شود و باید در نظر داشت که مشکلات مربوط به چند سال گذشته نیست و باید به نحوی در شبکه بانکی عمل شود که پوشش‌های کافی برای ریسک های محتمل افزایش یابد.

وی ادامه داد: صندوق ضمانت سپرده‌ها نیز از دو سال پیش اقدامات خود را آغاز کرده است و این امر نکته مثبتی برای بانک‌ها است.

رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: نظام نوین نظارت نیز در دست پیاده‌سازی است و تا آخر اردیبهشت عملیاتی می‌شود و بر اساس آن رتبه‌بندی بانک‌ها متناسب با ریسک‌ها صورت می‌گیرد تا منابع هدر نرود و بانک‌هایی که ریسک بالایی دارند بیشتر تحت نظارت قرار می‌گیرند.

تاکید سیف بر استقلال بانک مرکزی
رئیس کل بانک مرکزی خواستار دور شدن نقدهای مربوط به بانک مرکزی از بحث‌های سیاسی شد و بر استقلال بانک مرکزی تاکید کرد.
ولی الله سیف امروز در ادامه نشست خبری به سوالات خبرنگاران پاسخ داد و در پاسخ به سوالی درباره استقلال بانک مرکزی گفت: جا دارد تا از نظر قانون و مقررات در این خصوص اقداماتی صورت گیرد تا بانک مرکزی دارای استقلال نهادینه شده‌ای در فرایندهایش شود؛ با این حال رییس جمهوری از نظر تفکری استقلال بانک مرکزی را قبول دارد.
رییس کل بانک مرکزی درباره تحقق نیافتن هدف‌گذاری‌های بانک مرکزی در ابتدای دولت از جمله در کنترل رشد پایه پولی و رشد نقدینگی و افزایش بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی اظهارداشت: در حال حاضر 24 تا 25 هزار میلیارد تومان رقم اضافه برداشت بانک‌ها از بانک مرکزی است که آگاهانه این اجازه را داده‌ایم.
رییس شورای پول و اعتبار به انتقادهایی که از دولت در سال 92 و 93 مبنی بر تمرکز بیش از اندازه بر کنترل نرخ تورم صورت گرفت، اظهارداشت: برای کنترل تورم باید سیاست‌های انقباضی و برای مقابله با رکود سیاست‌های انبساطی را اتخاذ می‌کردیم؛ برخی از ارقام موجود در مورد بدهی‌های بانکی و اعطای خطوط اعتباری آگاهانه انجام شد.
وی خاطرنشان کرد که 20 درصد از ارقام موجود درباره بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی مربوط به ساماندهی موسسات مجاز مالی و اعتباری بود.
سیف تحقق تورم تک رقمی را از جمله دستاوردهای بانک مرکزی در سال 95 برشمرد و گفت: پیش‌بینی ما آن است که رشد اقتصادی برای تمام سال گذشته نیز دو رقمی شود؛ همچنین کنترل رشد نقدینگی نیز بیش از 22 درصد بود.
رییس کل بانک مرکزی خواستار دور شدن نقدهای مربوط به بانک مرکزی از بحث‌های سیاسی شد و افزود: البته حتما نقدهایی وجود دارد که برای ما نیز مفید است ولی بانک مرکزی را با نگاه سیاسی نقد نکنیم.
وی در پاسخ به پرسشی درباره وضعیت انجماد دارایی‌ها، گفت: یکی از مشکلات دولت یازدهم این است که می‌خواهد با نگاه تخصصی مشکلات را حل کند.
سیف با بیان اینکه، مطالبات معوق نظام بانکی در آغاز دولت 14.7 درصد از کل تسهیلات بود، اظهارداشت: براساس بررسی‌ها اقلام دیگری در بانک‌ها وجود دارد که به سرفصل مطالبات قرارگرفته باشد و از آنجایی که بانک مرکزی به دنبال شفافیت است برخی از سرفصل‌ها وارد مطالبات معوق شد.
رییس کل بانک مرکزی تصریح کرد: درصد مطالبات معوق حدود 10 درصد است البته اقلام جدیدی که در صورت‌های مالی بانک‌ها بود نیز شناسایی شد.
وی با بیان اینکه، مطالبات معوق در زمان ارایه تسهیلات مشخص نمی‌شود و اگر مکانیزم‌هایی برای وصول در نظر گرفته نشود باعث مطالبات معوق در سال‌های بعد می شود، اظهار داشت: در نظام بانکی بین الملل نیز برخی از تسهیلات به مطالبات معوق تبدیل می‌شود و این رقم سه تا چهار درصد مناسب است اما رقم بالاتر درست نیست.
سیف گفت: در گذشته به بانک‌ها گفته می‌شد از محل تجدید ارزیابی افزایش سرمایه می‌دهیم و این امر مشکلاتی را ایجاد کرد.
رییس شورای پول و اعتبار در پاسخ به پرسشی درباره وعده تک نرخی کردن ارز گفت: رفتار بانک مرکزی شفاف و با دستاوردهای بزرگ بوده است.
سیف با بیان اینکه، هرگونه نوسانی شوک به اقتصاد وارد می‌کند، اظهارداشت: نوساناتی که محاسبات را بر هم بریزد دستاورد دیگری جز شوک به اقتصاد نیست.
رییس کل بانک مرکزی گفت: در بازار ارز باید به دو نکته توجه کرد یکی اینکه یک‌سری اهداف سیاسی در داخل و خارج برای متلاطم کردن بازار ارز وجود دارد و نکته دوم نیز شوکی است که به بازار ارز به دلیل درآمدهای نفتی وارد شده بود که البته اقدامات خوبی انجام شد.
وی با بیان اینکه، دلار نسبت به تمامی ارزهای مهم دنیا تقویت شده است، گفت: البته یورو هم در مقایسه یا ریال تضعیف شده است.
رییس کل بانک مرکزی گفت: در بازار ارز باید به دو نکته توجه کرد یکی اینکه یکسری اهداف سیاسی در داخل و خارج برای متلاطم کردن بازار ارز وجود دارد و نکته دوم نیز شوکی است که به بازار ارز به دلیل درآمدهای نفتی وارد شده بود که البته اقدامات خوبی انجام شد.
وی با بیان اینکه، دلار نسبت به تمامی ارزهای مهم دنیا تقویت شده است، گفت: البته یورو هم در مقایسه یا ریال تضعیف شده است.
رییس کل بانک مرکزی از تغییر ارز گزارش‌گری خبر داد و گفت: با توجه به محدودیت‌هایی که با دلار داریم؛ باید ارز گزارش‌گری هم تغییر کند.
یکسان‌سازی ارز در اولین فرصت
سیف در مورد یکسان سازی نرخ ارز نیز گفت: این امر هدفی بود که بانک مرکزی به دنبال تحقق آن است و بارها نیز گفته شد که در اولین فرصت که شرایط مهیا باشد اجرایی می‌شود.
وی با بیان اینکه، شکاف ارز رسمی و آزاد از 120 درصد به 16.2درصد کاهش یافته است ، خاطرنشان کرد: رانت‌ها کاهش یافته و مکانیزم‌های کنترلی نیز در دست اجرا است.
وی گفت: معتقدیم که تک نرخی شدن ارز باید با ثبات باشد؛ ضمن اینکه در سال‌های گذشته یک بار یکسان‌سازی نرخ ارز انجام شده بود.
سیف با طرح این موضوع که برخی عنوان می‌کنند چرا بانک مرکزی مخالف پیمان پولی است؟، گفت: یکی از موضوعات مهمی که از روز اول در ذهن ما بود و در هر مذاکره‌ای از بحث‌های جدی ماست، پیشنهاد قابل عملیاتی شدن برای پیمان‌های پولی است.
جزییات تفاهم‌نامه‌ها با بانک‌های بین‌المللی
وی به امضای یادداشت تفاهم با کشورهای مختلف در این زمینه اشاره کرد و گفت: ما با ترکیه، جمهوری آذربایجان، پاکستان و عراق تفاهم نامه امضا کرده‌ایم و در حال امضای این یادداشت تفاهم با روسیه هستیم.
رییس شورای پول و اعتبار توضیح داد که برای امضای پیمان‌های پولی باید در تعاملات وارداتی و صادراتی دو کشور تناسب وجود داشته باشد.
رییس کل بانک مرکزی درباره وصول درآمدهای نفتی گفت: هیچ مشکلی در این زمینه وجود ندارد و با توجه به روابط ایجاد شده با بانک‌های مرکزی ایتالیا و اتریش به راحتی حواله‌های ارزی دریافت و وصول می‌شود؛ ما هیچ مشکلی با هند، چین و سایر کشورهای خریدار نفت ایران برای دریافت پول نفت نداریم.
گزارش عملکرد وام ازدواج
سیف همچنین درباره وضعیت پرداخت وام ازدواج در نظام بانکی تصریح کرد: وام ازدواج سال 95 معادل 10 میلیون تومان شد؛ در ابتدا دولت مخالف این اقدام بود اما بانک مرکزی گزارشی داده بود و تقاضا کرد تا سقفی وجود نداشته باشد تا منابع بانکی کفاف این را بدهد که بانک‌ها بدون محدودیت تسهیلات بپردازند.
وی قانون را لازم الاجرا دانست و گفت: بعد از ابلاغ عملکرد خوبی در این زمینه داشتیم.
رییس کل بانک مرکزی درباره آمار چک های برگشتی تصریح کرد: این کار هیچ وقت محرمانه نبوده است. یکی از افتخارات بانک مرکزی و دولت یازدهم این است که آمار و اطلاعات را شفاف اعلام می‌کنیم. چک‌های برگشتی سالانه 2 تا 3 درصد افزایش دارد. بعد از چکاوک و بخصوص در سال 95 شاهد افزایش 100 درصدی تعاملات چک بودیم.
سیف گفت: بعنوان رئیس کل بانک مرکزی می ‌گویم به 100 درصد منابع کشور در خارج دسترسی داریم.
وی عنوان کرد:‌در حوزه روابط کارگزاری نیازمند شبکه‌ای هستیم که الان در وضعیت کاملا ایده آل نیست؛ ولی نسبت به قبل از برجام تفاوت جدی کرده است. الان در تمام جاهای دنیا روابط کارگزاری داریم.
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها