صداهای ماندگار از انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گویند

رادیو، گرمابخش انتخابات

عصر یک روز فرح‌بخش بهاری و در فرهنگسرای ارسباران جمعی از صداهای ماندگار، استادان و پیشکسوت‌های رادیو تحت عنوان ارمغان اردیبهشت گردهم آمدند. در این جمع صمیمی از هر دری سخنی گفته شد. برخی از این استادان و هنرمندان ارزشمند کشور در مصاحبه با خبرنگار جام‌جم به امر ملی و مهم انتخابات 29 اردیبهشت اشاره داشتند و مردم را به شرکت در انتخابات ریاست جمهوری فرا‌خواندند.
کد خبر: ۱۰۲۸۰۶۹
رادیو، گرمابخش انتخابات

رادیو، یار صادق در انتخابات

دکتر حسن خجسته: رسانه‌ها بخصوص رادیو اگر بر مبنای نیازها و ضرورت‌های مخاطبان خود بحث‌ها و موضوعات مختلف اجتماع را مطرح کنند، قطعا موجب توجه و تفکر مخاطب به موضوع مطرح شده می‌شود.

در دنیای امروز مردم برای تصمیم‌گیری در مراحل مختلف زندگی اجتماعی و فردی خویش نیازمند انواع اطلاعات هستند و بدیهی است تمام اطلاعات یکجا در اختیار افراد نیست. رادیو و بلکه رسانه‌ها می‌توانند بسرعت اطلاعات خواسته شده افراد را تامین کنند.

رادیو بر حسب ذات و ماهیت خود، تعاملی گرم با مخاطب خویش برقرار می‌کند. این ارتباط متعامل باعث ایجاد حس دوستی، رفاقت، صمیمیت و اطمینان می‌شود. با وجود این عناصر اعتمادزا اگر اطلاعات و اخباری ارائه شود می‌تواند انتظار بیشترین دریافت و جلب توجه را از مخاطب داشته باشد. در فضای امروز جامعه ما که کاملا انتخاباتی شده است، مخاطبان بیش از پیش تشنه اطلاعات صریح و صحیح هستند و رادیو به عنوان یار
قابل اطمینان می‌تواند شناختی دقیق، شفاف، کامل و روشن را نه تنها از تک‌تک نامزدهای انتخاباتی، بلکه تمام احزاب فعال در انتخابات و نظرات مردمی انعکاس و نشر دهد.

انتخابات یک باور قانونی است

سرور پاک‌نشان: بیش از 50 سال است که از طریق رادیو با مردم سخن می‌گویم، رادیو یعنی زندگی. قدیمی‌ها صدای مرا با برنامه گل‌ها می‌شناسند و شنوندگان امروز هم با برنامه‌هایی همچون فرهنگ و مردم، خانواده، علم و زندگی و بسیاری دیگر. همچنین به‌عنوان اولین گوینده جنگ تحمیلی عراق علیه ایران شناخته می‌شوم.

برای انتخابات که موضوعی سیاسی و اجتماعی است باید گوینده‌ای انتخاب شود که صدایی مرتبط با موضوع داشته باشد. گوینده رادیو باید صداقت کلام و باور درونی به انتخابات داشته باشد تا شنونده سخن او را باور کند و انگیزه بگیرد.

دست برتر رادیو در پیام انتخابات

سیدغلامرضا کاظمی‌دینان: رادیو رسانه‌ای گرم است و آن چیزی که گوینده رادیو می‌گوید، شنونده با آن تصویرسازی ذهنی می‌کند. بنابراین میزان اثرگذاری پیام گوینده رادیو بسیار بیشتر از تلویزیون است چراکه ذهن شنونده را به فعالیت برای تصویرسازی فرامی‌خواند. رسانه گرم توانایی ایجاد انگیزه‌ای بالا در مخاطب دارد تا فرد نسبت به حضور در انتخابات و استفاده از حق مسلم خود یعنی همان یک رای، حساس‌تر و مصمم‌تر شود.

آقای رئیس‌جمهور آینده...

مریم نشیبا: اگرچه در دنیای تساوی زن و مرد امروز، ما از داشتن رئیس‌جمهور زن محروم هستیم اما آقای رئیس‌جمهور شما هرکسی که باشید گل‌ها به استقبال‌تان می‌آیند و این امری طبیعی است. اما خوش آن روزی که وقتی می‌روید گل‌ها به بدرقه‌تان بیایند. این عمل بستگی به رفتار، عملکرد و خِرد شما خواهد داشت.

انتخابات از زبان گوینده صادق

جواد برخورداری: بیش از 50 سال است که در رادیو حضور دارم و تمام مشاغل این رسانه را تجربه کرده‌ام. رادیو ابزاری است برای تخیل‌پروری و تصویرسازی ذهنی. اگر گوینده رادیو بتواند تخیل، تصور و اندیشه مخاطب را شکل دهد و بالاتر از آن جلب کند، قادر خواهد بود در هر موضوعی از جمله شرکت در انتخابات، ایجاد انگیزه کند. بنابراین رادیو در تمام موضوعات بخصوص بحث انتخابات ابزاری انگیزه‌بخش و موثر است.

گوینده رادیو اگر به شنونده راست بگوید و با او صادق باشد و بخش‌های باورپذیر مشارکت اجتماعی را با مخاطب در میان بگذارد، می‌تواند مطمئن باشد که مردم نیز به او اعتماد کرده و باوری مثبت نسبت به امر انتخابات پیدا می‌کنند.

عقلانیت در انتخابات

بهروز رضوی: رادیو رسانه‌ای گرم است؛ به این دلیل که با مخاطب خود در تعاملی دائمی است و او را به فکرکردن و تصور کردن موضوعات مختلف فرامی‌خواند. رادیو، مردم را با موضوعات اجتماعی درگیر می‌کند.

تمام اعتبار رادیو از اعتماد مخاطبان است. مردم به رادیو اعتماد داشته و دارند و هنوز آن را به عنوان یک رسانه راستگو و صادق می‌شناسند و قبول دارند. بنابراین یک رادیوی راستگو و صادق بدرستی می‌تواند مردم را به سمت انتخاب درست رهنمون کند. همچنین در انتخابات نامزدها هم باید موضوعاتی را مطرح کنند که شهروندان را به تفکر و تعقل سوق دهد و دراین بین رادیو به این تفکر اجتماعی سرعت بیشتری می‌بخشد.

نوآوری در ساخت برنامه انتخاباتی

علیرضا معینی: رادیو براحتی می‌تواند بازار انتخابات را گرم کند و در مردم انگیزه حضور در صحنه را به وجود آورد. در نهایت این مردم هستند که گرمابخش انتخابات ریاست‌جمهوری خواهند بود. برنامه‌سازان رادیو باید از بازتولید برنامه‌های تکراری با موضوع انتخابات پرهیز کرده و با نوآوری و ابتکار بیشتر، برنامه‌هایی را تولید و پخش کنند که حس ذوق و شوق عمومی را برانگیزاند تا در روز انتخابات حضوری موثر و پررنگ و البته با بینش و اندیشه درست داشته باشند.

محمد زندکریمخانی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها