گزارش جام‌جم به بهانه روز معلم

سایه‌ روشن‌‌های آموزگاران عشق

دبیر کمیسیون آموزش مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین:

چشم معلمان به وعده‌ها خشک شد/ اجرای نظام هماهنگ پرداخت در ابهام

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با بیان اینکه بودجه حوزه آموزش کشور در مقایسه با کل بودجه جاری دولت کاهش پیدا کرده، گفت: اجرای طرح نظام هماهنگ پرداخت برای معلمان که سال گذشته به بهانه کمبود منابع متوقف شد، همچنان مسکوت مانده و برای تحقق آن معلمان تنها با وعده و وعید رو به رو هستند.
کد خبر: ۱۰۲۵۲۹۵
چشم معلمان به وعده‌ها خشک شد/ اجرای نظام هماهنگ پرداخت در ابهام

به گزارش جام جم آنلاین، در طول سالیان گذشته اجرای نظام هماهنگ پرداختی بین کارکنان دولت؛ همواره یکی از نیازها و مطالبات به‌ حق فرهنگیان و خاصه قشر فرهیخته معلمان بوده است.

همچنان که می‌دانیم، مشکلات معیشتی این جامعه ی هدف از دیرباز به عنوان یکی از مشکلات اصلی وزارت آموزش و پرورش بشمار آمده بطوری که این امر بر سایر موضوعات حوزه آموزشی و پرورشی کشورمان نیز سایه افکنده است.

وقتی معلمان از پایین بودن حقوق و اختلاف فاحش بین دریافتی خود و سایر کارکنان دولت گلایه‌ دارند و خواستار اجرای نظام هماهنگ پرداختی بین کارکنان دولت هستند، شایسته بنظر می‌رسد که دولت و مجلس به مقوله آموزش و پرورش به عنوان یکی از ارکان اصلی توسعه جامعه و فرهنگ توجه بیشتر داشته باشند.

البته طبق گفته رییس کمیته آموزش و پرورش کمیسیون آموزش مجلس اجرای فاز دوم طرح رتبه‌بندی معلمان در قالب نظام هماهنگ پرداخت در دست بررسی است.

محمد بیرانوندی با اشاره به اینکه وزارت آموزش و پرورش در سال گذشته اقدام به اجرای فاز اول طرح رتبه‌بندی معلمان کرده است ، گفت: متأسفانه در مسیر اجرای فاز اول طرح رتبه‌بندی معلمان نواقصی وجود داشت اما نباید فراموش کرد که کمک‌های خوبی نیز به فرهنگیان اختصاص یافت.

اما در خصوص عملیاتی شدن اجرای نظام هماهنگ پرداخت برای معلمان «عیلرضا سلیمی»، دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در گفتگو با جام جم آنلاین اظهار داشت: این موضوع از طرف کمیسیون متبوع با پیگیری های فراوانی همراه بوده ولی متأسفانه تنها با وعده و وعید رو به رو شده و در مرحله اجرا با اشکال مواجه است.

وی افزود: در شرایط کنونی فاصله معناداری بین دریافتی قشر فرهنگی با سایر کارمندان دولت وجود دارد که این امر موجب تبعیض فاحشی در نظام پرداخت کارکنان دولت شده بطوری که در بخشهایی از دولت، ما شاهد پرداختی 10 تا 20 میلیونی به برخی کارمندان هستیم و از طرفی معلمان با دستمزد 1 میلیون و دویست هزار تومانی دست و پنجه نرم می‌کنند.

سلیمی در پاسخ به این سوال که اساسا چه عواملی موجب گشته که معلمان از دیر باز با دریافتی حداقلی مواجه باشند، با تأکید بر ضرورت بازنگری بخش حقوق و دستمزد، گفت: ما در برخی از ارگانها پرداخت‌های ثانویه همچون حق ماموریت- حق‌الجلسات- سختی کار – حق مدیریت و... داریم که خب خلاء این ردیف پرداختی‌ها در فیش حقوقی فرهنگیان همه ساله شکاف طبقاتی معلمان با سایر کارمندان دولت را عمیق‌تر کرده است.

دبیر کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه تاکنون قشر مظلوم معلمین با سیلی صورت خود را سرخ نگه داشته‌اند، تصریح کرد: نظام هماهنگ حقوق و دستمزد به معنی واقعی کلمه مسکوت مانده و در عمل توجه‌ای به آن نمی‌شود.

وی در جواب این پرسش که آیا جلساتی با مسئولین دولتی و وزارتخانه ذیربط در این خصوص داشته‌اید، خاطر نشان کرد: البته به کرّات با مدیران آموزش و پرورش در کمیسیون مجلس جلساتی ترتیب داده‌ایم ولی همان طور که عرض کردم وعده های فراوانی داده شده اما در این رهگذر منفعت مناسبی نصیب فرهنگیان نشده است.

سلیمی پیرامون این موضوع که با توجه به عملیاتی شدن فاز اول نظام پرداخت برای معلمان در سال گذشته چرا این طرح نیمه کاره رها شد، ابراز داشت: فاز اول به بهانه کمبود بودجه سالانه از طرف دولت با مشکل مواجه شد و این در حالی است که امروز بودجه جاری چند برابر شده و هزینه دولت به شدت افزایش یافته است، از این رو کاستی در حوزه اموزشی کشور با ادله کمبود منابع به هیچ روی توجیه پذیر نیست.

وی در پاسخ به این سئوال که آیا بودجه تخصیصی حوزه آموزش در سال 96 را مطلوب می‌داند گفت: خیر، با این وجود کمیسیون متبوع در بررسی لایحه بودجه دولت مبلغ 4700 میلیارد تومانی را نسبت به پیشنهاد دولت ارایه داد که باز هم این رقم با وضعیت مطلوب فاصله زیاد دارد.

وی افزود: در اصل بودجه حوزه آموزش و پرورش نسبت به کل بودجه جاری کشور کاهش پیدا کرده است، که امیدواریم دولتها در آینده نزدیک تدبیری ویژه برای وضعیت فرهنگیان در کلیه ابعاد اعم از حقوق و دستمزد بیاندیشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۱ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
۰
۰
در این مملكت هیچ اراده ای برای بهبود وضعیت فرهنگیان وجود ندارد.من 28 سال است معلم هستم هر دولتی سركار امد وعده داد و عمل نكرد مطمئنا 40 سال دیگر هم همین تیتر را خواهید زد.
فرهنگی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۶/۰۲/۱۱
۰
۰
مشكل معیشتی معلمها یه قدمت قدیمی داره بر خلاف مسولیت سنگینی كه این قشر در پرورش بچه های مردم داره خیلی عجیبه كه كمترین توجه به حوزه اموزش و پرورش میشه / اقایان خیلی سخت نیست بدونیم مشكل كشور كجاست منم یه روزی دانش اموز بودم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها