متن خبر بلند بود اما محتوایش خلاصه و جمع و جور، این که لایحه بودجه سال آینده طوری نوشته شده که سفره معلمان حقالتدریسی را کوچک و بیرنگ و لعابتر ازگذشته خواهد کرد.
محمد بطحایی، معاون توسعه مدیریت و پشتیبانی وزیرآموزش و پرورش، مسئولی که کمتر درحلقه خبرنگاران حاضر میشود و بندرت به تماسهای تلفنی آنها پاسخ میدهد، این خبر را از کانال روابط عمومی به گوش اهالی رسانه رساند؛ این که گرچه بودجه آموزش و پرورش درلایحه بودجه سال آینده نسبت به سال 94 به میزان 20 درصد رشد داشته، اما سهم حقالتدریسها، حقالزحمه امتحانات نهایی و حتی خدمات بیمه تکمیلی از این بودجه کمتر از قبل شده است.
بودجه آموزش و پرورش همواره مشتمل بر اعتبارات هزینهای، تملک دارایی، بخش اختصاصی و بندی با نام «سایر» اعتبارات است که حقالتدریس معلمان ذیل واژه «سایر» میگنجد، که بودجه این بخش بوضوح لاغرتر و نحیفتر شده چیزی حدود 6 درصد کمتر از سال قبل.
طبق توضیحات بطحایی، دربودجه سال 94 در بند سایر اعتبارات عدد 1700 میلیارد تومان نوشته شده بود درحالی که درلایحه بودجه 95 این رقم بشدت آب رفته و به 470 میلیارد تومان کاهش یافته است.
اپیدمی دلزدگی میان معلمان
معلمان حقالتدریسی یا فرهنگیان بازنشستهاند یا معلمان شاغلی که ساعات بیکاری خود را با حقالتدریس پر میکنند، در این میان عدهای نیزهستند که در این دو گروه نمیگنجند، اما به عنوان نیروی آزاد به تدریس مشغولاند.
از نظر آموزش و پرورش به کارگیری نیروهای آزاد در مدارس تخلف است، اما در چیدمان به هم ریخته نیروهای انسانی که باعث شده درجایی تراکم نیرو باشد و در جای دیگر کسری نیرو، هیچ نسخهای کارسازتر از توسل به راهی میانبر نیست حتی اگر این کار، تخلفی به بزرگی استخدام نیروهای آزاد باشد.
محمد الهی، کارشناس آموزشوپرورش به ما میگوید: سالهاست مدیران مدارس برای دایر ماندن کلاس های درس از نیروهای آزاد استفاده میکنند، حتی نیروهایی که کارآمد نیستند، رشته تحصیلی مرتبط ندارند یا فاقد صلاحیت معلمیاند، اما باز این چرخ میچرخد چون چارهای بجز این کار نیست، در شرایطی که اولویت نخست وزارتخانه بیمعلم نماندن کلاسهای درس است و بس.
دیروز تلاشهای ما برای گفتوگو با معاون متوسطه وزیر برای گرفتن تائید یا تکذیب این گفتهها به نتیجه نرسید.
به گفته معلمان حقالتدریس، همه آنان در تهران بابت حقالزحمه اردیبهشت و خرداد سال قبل و همه ماههای امسال از آموزش و پرورش طلب دارند.
یکی از آنها میگفت شاید حقالتدریس را کنار بگذارد، دیگری از قرضهای سنگینش میگفت و دیگری از مسافرکشی برای تامین هزینههای خانواده. اینها فقط آموزش و پرورش را میشناسند و کاری به این ندارند که سهم آموزش و پرورش از کل بودجه سال 94 فقط 10 درصد بوده که اگر قرار باشد کارها درخور شأن وزارتخانه سرنوشتسازی مثل آموزش و پرورش پیش برود باید این سهم به 24 درصد بودجه کل کشور برسد.
مجلس: پیگیری میکنیم
مجلس نیز نگران است، کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همیشه دغدغه معیشت معلمان را داشته و اگر وزیر را به مجلس آورده یا کارت زردی نشانش داده اغلب به همین دلیل بوده است.
دیروز نیز که با قاسم جعفری، سخنگوی کمیسیون آموزش مجلس گفتوگو کردیم، توضیح داد: درکمیسیون پیشنهادهای خوبی برای حل مشکلات معیشتی فرهنگیان ازجمله حق التدریسها مطرح شده که به وقتش در زمان دفاع از بودجه آموزش و پرورش مطرح خواهد شد.
او گفت حتی اگر تلاشها در صحن علنی به ثمر ننشینند و در بودجه تغییری حاصل نشود، کمیسیون آموزش تلاشش را معطوف کمیسیون تلفیق خواهد کرد و آنجا از پیشنهادهای خود دفاع میکند، همان طورکه سال قبل این کار را کرد و در کمیسیون تلفیق 5000 میلیارد تومان به بودجه آموزش و پرورش اضافه کرد.
شاید کلاسها متراکمتر شود
محمد الهی، کارشناس آموزش و پرورش میگوید: تا به حال کمبود اعتبارهمیشه باعث شده تا حقالزحمه ساعات تدریس کمتر و کمتر محاسبه شود و نیروهای کارآمد راهشان را ازمدارس دولتی به سمت مدارس غیردولتی کج کنند.
این نیز محتمل است که مدیرانی که قصد فدا کردن کیفیت آموزش را ندارند، کلاسهای درس را تجمیع کرده و کلاسهای متراکمتری ترتیب دهند تا با حجیم شدن کلاسها نیاز کمتری به معلم حقالتدریس باشد که این نیز فقط مسکنی است برای یک درد .
فعلا درد اصلی، تنگ شدن حلقه معیشت برای معلمان حقالتدریسی است، معلمانی که از سالها قبل هیچ گاه سامان درستی نداشتهاند .
بودجه زیاد شد؛ مشکلات حل نشد
بودجه آموزش و پرورش در سالهای اخیر همواره روندی صعودی داشته اما این رشد هیچ گاه به حل مشکلات بزرگترین وزارتخانه کشور منجر نشده است. بودجه آموزش و پرورش درسال 93 به میزان 20 هزار و 621 میلیارد تومان، درسال جاری، 23 هزار و 584 میلیارد تومان و درسال 95، 28 هزار و 540 میلیارد تومان تعیین شده است.
مریم خباز - جامعه
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
علی میرزابیگی، در گفت و گو با «روزنامه جامجم»:
«جامجم» روشهای مواجهه با کودکان در فضای مجازی و ضرورت سواد رسانهای بزرگترها را بررسی کرده است
درگفتوگو با دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور بررسی شد