گفت‌وگو با عبدالحسن کرمی، کشاورز نمونه

کشاورزی شغلی دوست‌ داشتنی است

گفت‌وگو با کامران اسدی، کشاورز نمونه

عاشق طبیعت هستم

کامران اسدی 40 سال دارد و موفق شده به‌عنوان کشاورز نمونه در محصول جوی آبی معرفی شود. او کار را از پدرش یاد گرفته و البته در همین زمینه تحصیلات آکادمیک هم دارد. حالا خودش در کنار پدر و برادرش به این شغل مشغولند. او می‌گوید عاشق طبیعت و کشاورزی است.
کد خبر: ۱۰۲۳۴۰۴
عاشق طبیعت هستم

اسدی معتقد است کسی که عاشق شغلش باشد، آن شغل برایش سخت نیست. با او گفت‌وگویی انجام دادیم که در زیر می‌خوانید.

شما به‌عنوان کشاورز نمونه در زمینه محصول جوی آبی معرفی شدید. جوی آبی چیست؟

منظور جویی است که به صورت دیم نیست و باید آبیاری شود.

علت انتخاب شما به عنوان کشاورز نمونه به محصول پربار شما مربوط می‌شود؟

بله. معمولا برداشت جوی آبی روی چهار تن است، ما 14 تن برداشت داشتیم. سال‌های قبل به 16 تن هم رسیدیم که پدرم و برادرم کشاورز نمونه شدند. امسال من روی 14 تن برداشت کردم که مرا به‌عنوان کشاورز نمونه معرفی کردند.

پس خانوادگی در این کار هستید؟

بله، تجربه پدر را گرفتیم و تحصیلات خودم هم به کمکم آمد.

پس در رشته کشاورزی تحصیل کردید؟

بله، فارغ‌التحصیل این رشته هستم.

از چند سالگی کار کشاورزی را شروع کردید؟

وقتی خانواده در این کار باشند، نمی‌شود دقیقا گفت از چند سالگی، ولی یادم است از بچگی سر زمین بودیم. اما به صورت حرفه‌ای عملا از سال 1380 که فارغ‌التحصیل شدم به‌عنوان شغل به کشاورزی نگاه کردم.

بنا به علاقه این رشته را در دانشگاه خواندید و وارد این حرفه شدید؟

عشق و علاقه خاصی به طبیعت دارم و هیچ‌چیزی را با کشاورزی عوض نمی‌کنم.

برخی می‌گویند کشاورزی شغل سختی است و دنبال راحت پول درآوردن هستند.

سختی نه، معمولا وقتی کسی از شغلی بدش می‌آید، می‌گوید سخت است. به کارگری می‌گویند شغل سخت، به رانندگی کامیون می‌گویند شغل سخت، اما اگر کسی این مشاغل را دوست داشته باشند هیچ وقت سختی ندارد. من عاشق کارم هستم.

میانه شما با خانواده چطور است؟

خانواده در راس کارم است. پدرم که آموزگار من است و به عنوان یک فرد با تجربه همیشه از نظراتش استفاده می‌کنم. برادرم هم که در همین کار کشاورزی است. همسرم هم کنارم هست. حتی بچه‌های کوچکم از حالا با من می‌آیند سر زمین و در درختکاری و سبزیکاری کمک می‌کنند تا انگیزه و عشق و علاقه برایشان در این زمینه ایجاد شود.

شما به‌صورت آکادمیک رشته کشاورزی را خوانده‌اید و پدرتان هم به‌صورت سنتی کار کردند. هیچ‌وقت سر این مسائل اختلاف نظر نداشتید؟

به هر حال سیستم قدیمی‌ای که در هر شغلی هست، تضادهایی ایجاد می‌کند. من از تجربیات پدرم کمک می‌گیرم؛ تجربیاتی که در دانشگاه نمی‌توانستم یاد بگیرم. من هم علمم را در اختیار ایشان قرار می‌دهم و کنار هم کار می‌کنیم.

با توجه به این‌که زمین کشاورزی از خودتان است، می‌توانیم بگوییم آدم پولداری هستید؟

نمی‌توان گفت، چون آدمیزاد هیچ‌وقت قانع نیست. کسی که ندارد کار می‌کند، کسی هم که برای 50 نسل بعد خودش دارد باز هم کار می‌کند.

هیچ‌وقت فکر نمی‌کنید مثلا یک سال خوب کار کنید و بعد که بار خودتان را بستید کشاورزی را بگذارید کنار، بروید به شهر و راحت زندگی کنید؟

من در شهر هم هستم. وقتی کار باشد سر زمین می‌آیم، اگر هم نباشد شهر هستم. این موضوع هم به همان عشقی که گفتم، برمی گردد. کسی که کارش را دوست دارد، آن را ول نمی‌کند. کشاورزی فقط درآمد نیست، درآمد یک طرف ماجراست و طرف دیگر همان عشق و علاقه است. سعی می‌کنیم طوری طرح و برنامه داشته باشیم که هم به عشقمان برسیم و هم پول در بیاوریم.

جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها