با وجود اهمیت تدوین سند جامع انرژی و الزام دولت به تدوین سند راهبردی انرژی کشور برای یک دوره 25 ساله، این اقدام همچنان روی زمین مانده و تاکنون هیچ ارگانی خود را متولی اجرای این طرح ندانسته است.
کد خبر: ۱۰۲۲۵۹۱

به گزارش عیارآنلاین، امروزه تامین پایدار، مقرون به صرفه و امنیت انرژی از کلیدی‌ترین دغدغه‌های کشورها به شمار می‌رود. برنامه‌ها و سیاستگذاری‌ها در این حوزه به نوعی بر امنیت ملی و جایگاه جهانی کشورها اثر می‌گذارد.

راهبرد یا طرح ملی انرژی مجموعه‌ای از برنامه‌ها و اقداماتی است که در زمینه‌های مربوط به انواع منابع تولید انرژی، گسترش و راه‌اندازی منابع جدید تولید انرژی، ساماندهی و بهینه‌سازی مصرف انرژی، تعیین بازارهای هدف خارجی و داخلی و سرمایه‌گذاری روی آنها، سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت و کوتاه‌مدت در فناوری‌های پیشرفته و کم‌مصرف و خط‌مشی کشورها را شفاف می‌سازد.

در همین رابطه مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارش شماره 15290 خود در بهمن 95 با بررسی موضوع طرح جامع انرژی عنوان کرده که در کشور ما یکی از پرچالش‌ترین حوزه‌های مدیریتی، سیاستگذاری جامع برای انرژی کشور است. این مرکز اظهار کرده که مشکلات بسیاری از قبیل بالابودن شدت انرژی در کشور در مقایسه با متوسط جهانی، بهینه نبودن مصرف سوخت، بی‌توجهی به برنامه‌ریزی برای سرمایه‌گذاری در توسعه ظرفیت‌های تولید انرژی و فناوری‌های مختلف در بخش‌های نفت، گاز، برق، انرژی اتمی، انرژی‌های نو، تعیین نرخ حامل‌های انرژی مانند قیمت بنزین در سطح جامعه و تعیین قیمت سوخت نیروگاه‌ها، عدم تعیین قیمت نفت خام و میعانات گازی به عنوان خوراک پالایشگاه‌ها و حوزه انرژی کشور را تحت تاثیر قرار داده است.

گفتنی است که در بند «ب» ماده 125 قانون برنامه پنجم توسعه کشور، دولت به تدوین سند راهبردی انرژی کشور برای یک دوره 25 ساله ظرف حداکثر شش ماه پس از تصویب قانون برنامه پنجم توسعه مکلف شد. اما تاکنون در تدوین و اجرایی‌سازی طرح جامع انرژی اقدامی صورت نگرفته است. در همین رابطه محمد خدابخشی، سخنگوی کمیسیون تلفیق برنامه ششم توسعه عنوان کرده در طول برنامه ششم توسعه، وزارت نفت ملزم شده طرح جامع انرژی کشور را همسو با سند ملی راهبرد انرژی تدوین کند.

منصور معظمی، معاون سابق برنامه‌ریزی و نظارت بر منابع هیدروکربوری وزیر نفت نیز هدف اصلی طرح جامع انرژی کشور را ترسیم وضع موجود انرژی و پیش‌بینی سبد سوخت برای 30 سال آینده کشور اظهار کرد و افزود: «قطعا اجرای این طرح با هدف مدیریت تقاضای انرژی صورت گرفته و در هر زیربخش، تنگناهای موجود شناسایی شده و راهکارها و توصیه‌های سیاستی برای برطرف کردن این مشکلات ارائه شده است. این راهکارها عمدتا در حوزه‌های فنی، فرهنگی و اطلاع‌رسانی، اقتصادی، سیاستی و سیاستگذاری، محیط‌زیستی و اجتماعی ارائه شده است.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها