نظرسنجی‌ها از اقبال مردم به تلویزیون در نوروز 96 خبر می‌دهد

جهش مخاطب با چاشنی جذابیت

تلویزیون با سبد پر سریال‌های تلویزیونی، فیلم‌های سینمایی، برنامه‌های کودک، مستندهای متنوع و انواع ویژه‌برنامه‌ها، نوروز امسال نیز قبل و بعد از تحویل سال نو میزبان مخاطبان بوده است. براساس برداشت‌ها، شنیده‌ها و دیده‌ها شاید بتوان حدس زد کدام برنامه‌ها با بیشترین استقبال مواجه شده‌اند؛ اما مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا و سیما در یک نظرسنجی با بررسی دقیق آمار و ارقام موفق‌ترین برنامه‌های نوروزی را معرفی کرده است.
کد خبر: ۱۰۱۵۹۲۱
جهش مخاطب با چاشنی جذابیت

در این پژوهش، نظر مخاطبان بالای 12 سال در تهران و 33 شهر دیگر ایران، درباره برخی برنامه‌های شبکه‌های یک تاپنج و نسیم، بررسی شده است. در هفته اول نوروز میزان بیننده برنامه «خندوانه» با نزدیک به 60 درصد بیشتر از سایر برنامه‌ها بوده و «دورهمی» با بیش از 55 درصد در رتبه بعدی قرار می‌گیرد. برنامه «سه ستاره»، سریال‌های «علی‌البدل» و «دیوار به دیوار» به ترتیب بعد از «خندوانه» و «دورهمی» بیشترین مخاطب را به خود جلب کرده‌اند.

همچنین در این پژوهش میزان رضایت مخاطبان به تفکیک شبکه‌های تلویزیونی نیز بررسی شده است و نیز نتایج آن نشان می‌دهد بیش از 60 درصد پاسخگویان به پرسش‌های این نظرسنجی برنامه‌های ویژه تحویل سال را از شبکه‌های سیما تماشا کرده‌اند و تقریبا 30 درصد پاسخ‌دهندگان، به دلایل مختلف تماشاگر تلویزیون نبوده‌اند.

خان‌های صدرنشین

از میان هشت برنامه پر مخاطب در شبکه یک، سریال علی‌البدل بیش از 42 درصد بیننده داشته که میزان رضایت آنها بیشتر از 81 درصد بوده است. مسابقه «دستپخت»، انیمیشن «شکرستان»، ویژه برنامه «بوی عیدی»، برنامه «جهان ورزش»، «جهان 95» و «گنجنامه» به ترتیب بیشترین مخاطب و بیشترین رضایتمندی را در بین برنامه‌های شبکه یک به دست آورده‌اند.

گل‌های شبکه 2

در پژوهش انجام شده، از میان برنامه‌های شبکه دو، «محله گل و بلبل» با نزدیک 30 درصد مخاطب و رضایت بیشتر از 85 درصدی، بیشترین توجه را از تماشاگران این شبکه دریافت کرده است. در ادامه، سریال «مرز خوشبختی» با بیش از 25 درصد مخاطب، ویژه‌برنامه «بهار اینجاست»، «دستپخت‌های خودمانی»، «مسابقه محله»، «شهر به شهر»، «بهترین شو»، «کام شیرین» و «سفری دیگر» به ترتیب با بیشترین مخاطب و بیشترین میزان رضایتمندی روبه‌رو شده‌اند.

ستاره‌های شبکه 3

از میان برنامه‌های شبکه سه، هفت برنامه در نظرسنجی مرکز پژوهش و سنجش افکار سازمان صدا و سیما بررسی شده و ویژه‌برنامه «سه ستاره» با بیش از 43 درصد بیننده و بیشتر از 88 درصد رضایتمندی، در صدر جای گرفته است. پس از آن و در رتبه بعدی سریال «دیوار به دیوار» قرار دارد و در ادامه به ترتیب برنامه‌های «آقای گزارشگر»، «زمانی برای خندیدن»، «مهمان ما باشید»، «بوی بهار» و «اقلیم» مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است.

دوران طنزپیشگان

شبکه چهار با ده برنامه نوروزی در نظرسنجی سازمان حضور داشته و به ترتیب سریال «دوران کهن»، «طنزپیشگان»، «نغمه‌ها»، «چشم شب روشن»، «ویژه‌برنامه تحویل سال»، «فانوس»، «روزگار»، «نوروز فرحان»، «بوم گرد» و «سبزه نشانی» بیشترین مخاطب و بالاترین میزان رضایتمندی را به دست آورده‌اند.

شوخی‌های شبکه 5

هشت برنامه از شبکه پنج در نظرسنجی سازمان صدا و سیما با هم رقابت کرده‌اند که از میان آنها طنز «شوخی کردم» با 23 درصد مخاطب با رضایتمندی بالای 80 درصد، در صدر قرار گرفته است. در فهرست بهترین‌های این شبکه به ترتیب برنامه‌هایی چون «مسابقه فامیلی»، «همام کیش»، ویژه‌برنامه «نوبهار»، «تهرانگرد»، «یک بار دیگه»، «بادکنک» و مسابقه «آقای آتش‌نشان» بیشترین مخاطبان را با بالاترین میزان رضایت داشته‌اند.

2 صدرنشین در نسیم

شبکه نسیم که شبکه نشاط و سرگرمی است به طور طبیعی در ایام نوروز بیشترین مخاطب را داشته است. برنامه «خندوانه» در میان برنامه‌های این شبکه و در میان تمام برنامه‌های تلویزیون بیشترین مخاطب و بالاترین میزان رضایتمندی را داشته و بعد از آن برنامه «دورهمی» در فهرست بهترین‌های تلویزیون قرار دارد.

اما بجز این دو برنامه، مخاطبان، برنامه‌های «ویتامین خ»، مسابقه «آب و آتش»، برنامه «کودک شو» و «کلینیک خنده» را بیشتر از دیگر برنامه‌های شبکه نسیم دیده و پسندیده‌اند.

از پارسال تا امسال

مرکز پژوهش و سنجش افکار صدا وسیما همچنین برنامه‌های نوروز سال 95 را بررسی کرده و بر اساس آن برنامه‌های «خندوانه» با تقریبا 62 درصد بیننده، «شب کوک» با بیش از 39 درصد و «دورهمی» با بیش از 38 درصد مخاطب، با بیشترین استقبال مواجه شده بودند.

همچنین پربیننده‌ترین برنامه‌های شبکه یک در نوروز سال 95 به ترتیب شامل دستپخت، بیمار استاندارد، ویژه‌برنامه یک به یک، هفت‌سین بچین، خاطره، استودیو بهاران و نشان مهربانی بود.

در شبکه دو سریال زعفرانی، عیدانه عموپورنگ، مسابقه محله، مسابقه ثانیه‌ها، ویژه‌برنامه نوروزی و اینک فردا، شهر به شهر، سفری دیگر، تاریخ از این‌ور، جیب جیب و دانش‌نما پرمخاطب‌ترین‌ها شناخته شدند.

در میان ویژه‌برنامه‌های نوروز سال گذشته شبکه سه، به ترتیب ویژه‌برنامه سه‌ستاره، سریال قرعه، برنامه سمت خدا، سه‌شو، آقای گزارشگر، نوروز خانوادگی، مهمان ما باشید و اقلیم بیشترین مخاطبان را به خود اختصاص داده و شبکه چهار نیز به ترتیب با برنامه‌های «صد برگ»، «معرفت»، «فانوس»، ویژه‌برنامه دلشدگان، و سیم و زر بیشترین مخاطب را به تماشا نشانده بود.

مسابقه آقای آتش‌نشان، ویژه‌برنامه سالی نو، پنج دری، روزآمد و قاب سفید به ترتیب بهترین برنامه‌های شبکه پنج در سال گذشته بود.

مخاطبان شبکه نسیم نوروز سال گذشته به ترتیب از برنامه‌های خندوانه، شب‌کوک، دورهمی، شکرآباد، مسابقه هوش برتر و ویتامین خ بیشتر از سایر برنامه‌ها استقبال کرده‌اند.

شبکه آموزش سال گذشته در ایام نوروز توانست بیشترین مخاطبان را پای برنامه‌های قندپهلو، مشاعره دانشجویی و ویژه‌برنامه «اینک بهار» بنشاند.

مسابقه «ستاره»، برنامه «آرامش بهاری»، «چشم روشنی»، ویژه برنامه «هوای عید» و «آنسوی سراب» در نوروز 95، بیشترین مخاطب را در شبکه قرآن داشتند و شبکه افق نیز به ترتیب با مسابقه «فرمانده»، سریال «مردان سایه» و «یادگاران» بیشترین مخاطبان را به دست آوردند.

از میان ویژه‌برنامه‌های نوروزی شبکه ورزش در سال 95، به ترتیب مسابقات زنده ورزشی، نوروز فوتبالی، کشتی ایرانی و تاریخچه المپیک با بیشترین استقبال مواجه شد و شبکه سلامت در ایام نوروز 95 و 96 به ترتیب «مادر، کودک، تندرستی»، «ضربان» و «حال خوب» را در صدر داشت.

صداوسیما؛ منبع اصلی کسب اطلاعات

مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران (ایسپا) نیز در آخرین نظرسنجی‌های خود به منابع کسب اخبار توسط مردم پرداخته است.

به گزارش روابط عمومی ایسپا، نتایج آخرین نظرسنجی این مرکز که در بهمن 95 به شیوه تلفنی انجام شده، نشان می‌‌دهد منبع اصلی کسب اطلاعات مردم ایران کماکان صداوسیماست. بر اساس این نظرسنجی، حدود 64 درصد پاسخگویان اعلام کرده‌اند اخبار روز جامعه را بیشتر از طریق صداوسیما دنبال می‌کنند. همچنین حدود 16درصد مردم اخبار روز جامعه را بیشتر از طریق شبکه‌های اجتماعی مجازی رصد می‌کنند. شبکه‌های ماهواره‌ای با 6درصد، سایت‌‌های خبری با 7/5درصد و روزنامه‌ها با 2 درصد نیز در رده‌های بعدی قرار گرفته‌اند. حدود 3 درصد پاسخگویان نیز اعلام کرده‌اند که اخبار روز جامعه را از خانواده و آشنایان خود دریافت می‌کنند.

رشد 20 درصدی مخاطبان نوروز 96

معاون سیمای رسانه ملی گفت : 85 درصد ایرانیان به تماشای ویژه برنامه‌های تحویل سال 96 رسانه ملی نشستند و میزان مخاطبان برنامه ها و سریال‌های رسانه ملی رشد 20 درصدی داشت.

دکتر مرتضی میرباقری در مصاحبه با خبرگزاری صدا و سیما افزود: طبق نظرسنجی های مختلفی که در صدا و سیما انجام شد، 85 درصد مردم ایران بیننده برنامه های تحویل سال صدا و سیما بودند. وی افزود: ویژه برنامه تحویل سال شبکه سه و سه ستاره با جذب 34 درصد مخاطب، بهترین برنامه تحویل سال از نگاه مخاطبان به شمار می آید . معاون سیمای رسانه ملی ادامه داد: ویژه برنامه تحویل سال شبکه دو نیز 90درصد افزایش تعداد مخاطب داشت.

میرباقری گفت: سریال‌های ما هم با افزایش 20درصدی تعداد مخاطب همراه بوده‌اند و سریال شبکه یک نسبت به سال گذشته صد در صد افزایش مخاطب داشت. دلیل این افزایش مخاطبان سریال‌ها هم رشد کمی و کیفی تولیدات و بازیگران قوی که در آثار حضور داشتند به حساب می‌آید.

افزایش مخاطبان به روایت آمار

سه برنامه «خندوانه»، «دور همی» و «سه ستاره» هم امسال و هم سال گذشته جزو پربیننده‌ترین برنامه‌های نوروزی تلویزیون بوده‌اند. اگرچه هر سه برنامه دست‌کم یک سال در تلویزیون سابقه دارند اما آمارها نشان می‌دهد نه‌تنها به ورطه تکرار نیفتاده و سقوط نکرده‌اند بلکه میزان مخاطب آنها افزایش داشته است.

به عنوان نمونه میزان مخاطبانی که از برنامه دور همی رضایت داشته‌اند از حدود 38 درصد به بیش از 55 درصد رسیده است، برنامه سه‌ستاره سال گذشته با استقبال حدود 43 درصد مخاطبان مواجه شده بود اما نوروز امسال بیش از 43درصد تماشاگران این برنامه از آن رضایت داشتند. از این سه برنامه صرفا خندوانه با رشد مخاطب مواجه نبوده و تماشاگران این برنامه از تقریبا 62 درصد به حدود 60 درصد رسیده که البته باید این نکته را در نظر داشت که خندوانه طی این دو سال همچنان پربیننده‌ترین برنامه تلویزیون بوده و امسال نیز همین جایگاه را به دست آورده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها